Innovasjon i profesjonsutdanning

studenter øver i simuleringslaben

Innovasjon i profesjonsutdanning

Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Innovasjon i profesjonsutdanning


Tekst om forskningsgruppen

De ulike profesjons- og yrkesutdanningene innenfor helse bygger på ulike former for kunnskap, vitenskapelig metode og forskning og ulike brukerperspektiv (pasient, elev, student ect.). I årene som kommer er behovet for sykepleiere, helsefagarbeidere og annet helsepersonell stort. Rekrutteringsarbeidet må styrkes, og kvaliteten i utdanning og tjenester må videreutvikles og foregå i et tett samarbeid med involverte parter. Utdanningskvalitet er avgjørende; det er behov for innovasjon i utdanningene både i teoretiske og praktiske studier samtidig som vi sikrer gode og helsefremmende læringsmiljø.

Forskningsgruppa Innovasjon i profesjonsutdanning er en tverrfaglig forskergruppe som forsker på:

  • Ulike former for innovasjon i fag- og yrkesopplæring og profesjonsutdanning
  • Integrering av helseteori, læringsteori og motivasjonsteorier med hovedvekt på self-determination theory (SDT) og salutogenese
  • Helsefremmende læringsmiljø
  • Helsefremmende ressurser for elevers, studenters og profesjonsutøveres læring og kompetanseutvikling (motivasjon, mestring, mening, autonomi, tilhørighet og relasjoner)
  • Elev- og studentaktive læringsformer
  • Læringsdesign
  • Bruk av multimodale verktøy i utdanning
  • Voksnes læring
  • Veiledning og kvalitet i praktiske studier i fag- og yrkesopplæring og profesjonsutdanning

Research activity

person-portlet

Medlemmer