Hanne Kristine Skjesol Torbergsen
Hanne Kristine Skjesol Torbergsen
hanne.torbergsen@ntnu.no
Om
Jeg er utdannet sykepleier med mastergrad i Folkehelsevitenskap og førstelektorkompetanse innen sykepleie. Jeg har arbeidet ved NTNU, Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved bachelorutdanning i sykepleie i flere år. Her har jeg hatt ansvar for undervisning, veiledning, samt vært emneansvarlig og kullkoordinator, i tillegg til å arbeide med studieplan og forskningsprosjekt. Min nåværende stilling er fagenhetsleder og nestleder utdanning ved fagenhet sykepleie
Gjennom mitt arbeide har min faglige-, pedagogiske-, didaktiske- og relasjonelle kompetanse videreutviklet seg. Som temaansvarlig og emneansvarlig har det blitt utviklet læringsdesign med forberedende- og studentaktive læringsformer slik at avstanden mellom teori og praksis ikke blir for stor. I disse læringsformene ivaretas relasjonen mellom lærere og sykepleierstudentene slik at læring og motivasjon fremmes. Erfaringer med studieplanarbeid. prosjektarbeid og ledelse har også bidratt til økt egenkompetanse og kunnskapsgrunnlag innen forskning, utdanningsstruktur og organisasjonsforståelse.
Jeg kan vise til bred erfaring med ledelse av utviklingsprosjekter som har ført til utvikling av undervisnings- og utdanningskvalitet. Som initiativtager og prosjektleder i prosjektene «Studentaktive læringsformers betydning for studenters motivasjon, mestring og læring» og «Koronapandemiens betydning for studenters motivasjon, mestring og læring» har jeg spilt en aktiv rolle i utviklings- og forskningsarbeid.
Har klinisk erfaring fra akuttmottak og kirurgiske avdelinger. Har også arbeidet ved kirurgisk avdeling ved et arabisk sykehus i Saudi Arabia
Publikasjoner
2022
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes.
Learning and Motivation
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Torbergsen, Hanne;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing Students' Emotional State and Perceived Competence During the COVID-19 Pandemic: The Vital Role of Teacher and Peer Support .
Frontiers in Psychology
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Haugan, Gørill.
(2022)
Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and perceived learning outcomes.
Learning and Motivation
Vitenskapelig artikkel
-
Torbergsen, Hanne;
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning Nursing During the Covid-19 Pandemic; Teacher-Support is Exceptionally Important.
Journal of Nursing and Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Utvær, Britt Karin Støen;
Paulsby, Tove Engan;
Torbergsen, Hanne;
Haugan, Gørill.
(2021)
Learning nursing during the COVID-19 pandemic: The importance of perceived relatedness with teachers and sense of coherence.
Journal of Nursing Education and Practice (JNEP)
Vitenskapelig artikkel
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragMoen, Vigdis; Tangen, Sonia; Torbergsen, Hanne Kristine Skjesol. (2023) Yrkesfaglærerstudenters opplevelser med undervisning i etikk og mangfold. NordYrk NordYrk , Bergen 2023-06-07 - 2023-06-09
-
Vitenskapelig foredragTorbergsen, Hanne Kristine Skjesol; Utvær, Britt Karin Støen; Haugan, Gørill. (2023) Nursing students' perceived autonomy-support by teachers affects their intrinsic motivation, study effort, and learning outcomes. Center for Self-Determination Theory Conference , Orlando 2023-05-31 - 2023-06-03
2022
-
Faglig foredragTorbergsen, Hanne. (2022) Teacher autonomy suppor enhances first-year students autonomous motivation, study effort and learning outcomes. . NordYrk 2022-06-01 - 2022-06-03