Livskvalitet og sosial bærekraft - Forskning - Institutt for pedagogikk og livslang læring
Livskvalitet og sosial bærekraft
Forskningsgruppens formål er å fremme livskvalitet for alle og støtte mennesker til å leve verdige liv, som de har grunn å sette pris på i inkluderende fellesskaper, på tvers av generasjoner og sosial bakgrunn. Gjennom innovasjons- og forskningsarbeid vil innbyggere, kommuner, akademia, frivilligheten, næringsliv og andre relevante aktører, gå sammen om å skape bærekraftige velferdsløsninger basert i sosial retterferdighet og støttende relasjoner.
Det å skape livskvalitet for alle handler grunnleggende sett om menneskerettigheter og sosial rettferdighet, og hvordan velferdsløsninger kan gjøres mer bærekraftige. Kjernen i forskningsgruppens arbeid med livskvalitet som mål, er kapasitetsbygging i mennesker, mellom mennesker, i lokalsamfunn ved å bringe offentlige, private og/eller aktører i sivilsamfunnet til å samarbeide om å skape offentlig velferd gjennom å dele kunnskap og ressurser med hverandre. Forskningslitteraturen beskriver samskaping- og relasjonelle velferdsløsninger som en styrings- og praksisform som kan redde et offentlig velferdssystem under press, i møte med knappe ressurser og stadig mer komplekse samfunnsutfordringer. Disse perspektivene handler om å flytte fokuset fra å se på bærekraft og velferd som bare offentlige organisasjoners oppdrag, atskilt mellom sektorer og profesjoner, til å se på det som et felles oppdrag på tvers av sektorer, organisasjoner og aktører i samfunnet som helhet.
Offentlig sektor trenger å bygge kapasitet for å systematisk kunne prøve, teste, feile, lykkes, lære og å dele praksiser og kunnskap om relasjonelle velferdsløsninger og samskaping. Dette innebærer også hvordan en slik utvikling kan ledes. Det er et stort behov for teoriutvikling og empirisk utforsking av samskaping og relasjonell velferd. Dette er utgangspunktet for forskningsgruppen Livskvalitet og sosial bærekraft.
Forskningsaktivitet
- Bistand til evaluering av implementeringsstruktur på ICDP (International child development program) internt i Bufetat
- Citizens´ model in Trondheim Municipality: Study on well-being, social inclusion and co-creation
- Preventing an Opioid Epidemic In Norway: Focusing on Treatment of Chronic pain (POINT). Coordinator: University of Oslo – SERAF; funded by Norwegian Research Council 2021-2024.
- Future Lab: Empowering children and young people through research and giving them a voice (Erasmus+ ENHANCE-project)
- PUBLIC VALUE: PUshing the Boundaries of Leadership In Co-creating VALUE together with citizens and stakeholders
- Feeling valued, and adding value: Mattering in co-creating Well-being Communities
- WELCOME: WELlbeing COMmunities in Europe: Experimenting with deliberative and participatory democratic processes towards wellbeing for all
- Recovery og recovery-orienterte tjenester og praksiser innen psykisk helse og rus
- Tverrfaglig samarbeid for oppfølging i grunnopplæringen til barn og unge som får bistand fra barnevernet (PhD-prosjekt i samarbeid med forskningsgruppen COIN)
- Relasjonell kapasitet og relasjonell koordinering
- Styrkebasert lokalsamfunnsutvikling
- Nærmiljøråd
- Folkehelse og styrkebaserte læringsfellesskaper
- Tenk Ut – dialogiske refleksjonsgrupper i fengsler
- Det trengs en hel landsby: Samskaping av sosial inkludering blant familier med barn i barnehage. Ph.d.-prosjekt ved Nord universitet og Levanger kommune
- Lokalt folkehelsearbeid: Fra forebygging til samfunnsbygging (bok-antologi).
- A life in the community for people with severe mental health problems: An exploration of young people's views on processes of citizenship and recovery. Collaboration between Equality research collective, Ghent University, Belgium, University of Bergen and NTNU
Hva vet vi om studenters helse og livskvalitet? - En litteraturgjennomgang av skandinaviske studenters psykiske helse og livskvalitet, og hvilke tiltak og intervensjoner som har vist effekt. IPL rapport 2/2021
Tenk Ut – refleksjonsgrupper i kriminalomsorgen. IPL rapport 2/2021, IPL rapport 4/2022
Special issue: «Breaking the Mental Health Stigma for People with Substance Use Disorders» i Frontiers in Psychiatry.
Special Issue:«Promoting Well-Being, Health Equity, and Citizenship through Inclusive Democratic Innovation» i International Journal of Environmental Research and Public Health
Special Issue:«Promoting Recovery, Citizenship and Well-being in Substance Use Issues and Mental Health among Young Adults» i International Journal of Environmental Research and Public Health
Special Issue - Volume 1: «Co-production and co-creation: Perspectives, forms of practice, and contexts» i Akademisk kvarter
Special Issue - Volume 2: «Co-production and co-creation: Examples from research and practice» i Akademisk kvarter
Special Issue: «Psychology for the Common Good: The Interdependence of Citizenship, Justice, and Well-being across the Globe» i Frontiers in Psychology
Special Issue: «Promoting Mental Health and Wellbeing in Children and Young People at Risk i International Journal of Environmental Research and Public Health
Nordisk tidsskrift for livskvalitet og bærekraftig velferdsutvikling er et vitenskapelig tverrfaglig, transdisiplinært tidsskrift som fokuserer på sosiale forhold og velferdsløsninger.
- CABE - Capacity Building and Evaluation
- Centre for Social Justice and Community Action, Durham University, UK
- EQUALITY ResearchCollective
- Kompetansesenter for brukererfaring og tjenesteutvikling
- Nurture Development
- The Open Door Research Group: Karl-Landsteiner University of Health Sciences
- SESAM - Senter for sosial innovasjon og entreprenørskap
- TAOS Institute
- The Yale Program for Recovery and Community Health, Yale University
Medlemmer
-
Bjørg Synøve Aglen Førstelektor og programleder for Master i helsesykepleie Trondheim
73412332 bjorg.aglen@ntnu.no Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie -
Gunvor Marie Dyrdal Førsteamanuensis i Mindfulness og Positiv psykologi; Cand. Psychol. Opptatt av mindfulness, mening, livskvalitet, engasjement, tilstedeværelse, MBSR / MBCT, karakterstyrker, gode arbeidsplasser, leder- og organisasjonsutvikling, entreprenørskap.
61135423 +4790175356 gunvor.dyrdal@ntnu.no Institutt for helsevitenskap Gjøvik -
Camilla Fikse Førsteamanuensis
73590470 +47|93209465 camilla.fikse@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Vegard Johansen Professor. Nestleder forskning
+4790743388 vegard.johansen@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Bente Heggem Kojan Professor
73559192 +4793228223 bente.h.kojan@ntnu.no Institutt for sosialt arbeid -
Øyvind Kvello Professor
+4793035464 oyvind.kvello@ntnu.no Institutt for sosialt arbeid -
Unni Karin Moksnes Professor
73412156 unni.moksnes@ntnu.no Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie -
Siri Mordal Oppdrag gjesteforeleser
+4792870710 siri.mordal@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Isaac Prilleltensky Gjesteprofessor/Professor 2
isaac.prilleltensky@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Jonathan Henry Reams Gjesteforeleser
73591651 jonathan.reams@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Dag-Helge Rønnevik
+4795401616 dag.h.ronnevik@ntnu.no -
Daniel Schofield Professor i mediepedagogikk, nestleder utdanning
73412354 +47930 400 95 daniel.schofield@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Helene Berntsen Svensson Stipendiat
73559223 +47/91175031 helene.b.svensson@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Kristin Hestmann Vinjerui Fyrsteamanuensis. Postdoktor.
kristin.vinjerui@ntnu.no Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie -
Emil Mortensrud Øversveen
+4794862884 emil.oversveen@ntnu.no
Eksterne medlemmer
- Ragnhild Bang-Nes
- Ane Bjørnsgaard
- Tore Dag Bøe
- Toril Dale
- Simon Dunne
- Jeppe Oute Hansen
- Marit Heldal
- Hege Hofstad
- Lars Holmboe
- Marianne T.S. Holter
- Camilla Ihlebæk
- Lisbeth Iversen
- Bengt Karlsson
- Lars Kobro
- Liam MacGabhann
- Daniel Massie
- Linda Nesse
- Emma Charlott Andersson Nordbø
- Raffaella Pocobello
- Trude Senneseth
- Ingunn Skjesol
- Knut Tore Sælør
- Kjersti Tandberg
- Berit Irene Vannebo
- Kristin Berre Ørjasæter
- Kristina Bakke Åkerblom