Daniel Schofield
73412354
930 400 95
Paviljong A, rom 111, Dragvoll, Loholt allé 91
Om
Faglige interesser:
Mediepedagogikk / mediekompetanse & Media Literacy / digital kompetanse & Digital Literacy / IKT og medieverktøy i skolen / mediedanning og digital danning / dømmekraft og medieetikk / mediebruk, mediepraksiser og medieopplevelser / refleksivitet, refleksjon og narrativitet / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning
Aktuelle prosjekter: ELEMENT / Mediegrafi / refleksiv mediekompetanse / ungdom og krisenyheter / ungdomsbedrift og entreprenørskapsutdanning
Undervisning: Pedagogikk / Mediepedagogikk / Kvalitativ forskningsmetode
Ulike nettverk og samarbeid:
- MEDLiE (Media Literacy and Education Research Group) (gruppeleder)
- ELEMENT (Exploring Living and Learning through Media and New Technology Practices) (prosjektleder)
- Entreprenørskap i grunnskole og videregående opplæring
- Utnevnt som medlem i Utvalg for beskyttelse av barn og unge mot skadelig medieinnhold, som leverte NOU 2021:3 - "Barneliv foran, bak og i skjermen".
Forskning
Publikasjoner
2023
-
Fasting, Mia Franzisca Ferm;
Schofield, Daniel.
(2023)
Snapshots of learning: exploring the meaning making potential of everyday visual literacy practices.
Learning, Media & Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2023)
From black screens to mediating means. A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel Rocha Brask;
Kupiainen, Reijo Petter;
Frantzen, Vegard Marinius;
Novak, Anette.
(2023)
Show or tell? A systematic review of media and information literacy measurements.
Journal of Media Literacy Education (JMLE)
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Carvajal, Paulina.
(2022)
The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education.
Video Journal of Education and Pedagogy
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Medieproff og medieamatør: Om en mediepedagogikk for fremtiden.
Faglig kapittel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Mediene som støpeformer i skole og hverdagsliv: Om medialisering og refleksiv mediekompetanse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet (2.utg).
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Aarsand, Pål;
Schofield, Daniel.
(2021)
Deltakerperspektiv i studier av barns og unges mediepraksiser.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Samoilow, Tatjana Kielland;
Kjelaas, Irmelin;
Kjørholt, Ingvild Hagen;
Schofield, Daniel;
Larsen, Ann Sylvi.
(2020)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kupiainen, Reijo P.;
Schofield, Daniel.
(2020)
Nordic Perspectives on the History and Future of Media Education.
Wiley-Blackwell
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Nå må skolen hjelpe barna til å forstå korona og medieverden.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Fossland, Trine;
Grimstad, Hilde;
Schofield, Daniel.
(2020)
Digitalisering av utdanning ved NTNU - med hovedfokus på prosjektet Drive.
NTNU
Rapport
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Rapport
2019
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen
Kronikk
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2019)
Performing literacy and social media.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2019)
Fra selvinnsikt til å "handle i verden" i et medialisert samfunn.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2018)
SoMe eller SoWhat?.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
Leder
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Å leve og lære i en medialisert verden.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
Populærvitenskapelig artikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Aae, Julie Kristin.
(2018)
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Valle, Ruth Ida;
Somby, Hege Merete.
(2018)
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
2017
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag.
mediepedagogene.no
Fagartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P..
(2015)
Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School
.
Nordicom Review
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2015)
Reflexive Media Education. Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School.
Doktoravhandlinger ved NTNU (206)
Doktorgradsavhandling
2014
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Digital Moderasjon.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Reflexivity and Global Citizenship in High School Students' Mediagraphies.
Nordicom
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2013
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2012
-
Schofield, Daniel.
(2012)
Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Fasting, Mia Franzisca Ferm;
Schofield, Daniel.
(2023)
Snapshots of learning: exploring the meaning making potential of everyday visual literacy practices.
Learning, Media & Technology
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2023)
From black screens to mediating means. A classroom study of Media Literacy 2.0 in higher education.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel Rocha Brask;
Kupiainen, Reijo Petter;
Frantzen, Vegard Marinius;
Novak, Anette.
(2023)
Show or tell? A systematic review of media and information literacy measurements.
Journal of Media Literacy Education (JMLE)
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Carvajal, Paulina.
(2022)
The Media and Global Imagination: Mediagraphy as a Multimodal Learning Activity in Higher Education.
Video Journal of Education and Pedagogy
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Nå må skolen hjelpe barna til å forstå korona og medieverden.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2019)
Vi kan lære av historien om gameren Mats (25).
Adresseavisen
Kronikk
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2018)
SoMe eller SoWhat?.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
Leder
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Å leve og lære i en medialisert verden.
DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
Populærvitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Aae, Julie Kristin.
(2018)
Mestring i Ungdomsbedrift: risiko, virkelighetsnærhet og selvregulering.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Valle, Ruth Ida;
Somby, Hege Merete.
(2018)
Å spille sammen og bruke seg selv: elever med særlige behov og opplevelse av inkludering i Ungdomsbedrift.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
For eller imot mobil – eller på tide å ta diskusjonen på alvor, Adressa?.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag.
mediepedagogene.no
Fagartikkel
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P..
(2015)
Young People’s Narratives of Media and Identity: Mediagraphy as Identity Work in Upper Secondary School
.
Nordicom Review
Vitenskapelig artikkel
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Digital Moderasjon.
Adresseavisen
Leserinnlegg
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Young People Exploring Their Media Experiences - Mediagraphy as a Reflection Tool in Upper Secondary School.
Nordic Journal of Digital Literacy
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
Bøker
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Frantzen, Vegard Marinius;
Schofield, Daniel.
(2022)
Digitale medier og læringsressurser. Artefakter i nye læringsmiljø.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Medieproff og medieamatør: Om en mediepedagogikk for fremtiden.
Faglig kapittel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Mediene som støpeformer i skole og hverdagsliv: Om medialisering og refleksiv mediekompetanse.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2022)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet (2.utg).
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Aarsand, Pål;
Schofield, Daniel.
(2021)
Deltakerperspektiv i studier av barns og unges mediepraksiser.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2020)
Medienes rolle i tiendeklassingers tekster om katastrofer.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Samoilow, Tatjana Kielland;
Kjelaas, Irmelin;
Kjørholt, Ingvild Hagen;
Schofield, Daniel;
Larsen, Ann Sylvi.
(2020)
Innledning.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Kupiainen, Reijo P.;
Schofield, Daniel.
(2020)
Nordic Perspectives on the History and Future of Media Education.
Wiley-Blackwell
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Knudsen, Kristian Nødtvedt;
Schofield, Daniel.
(2019)
Performing literacy and social media.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2019)
Fra selvinnsikt til å "handle i verden" i et medialisert samfunn.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Mediepedagogikk og mediedidaktikk.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Mellom medier, skole og hverdagsliv: Mediepedagogikk som forskningsfelt.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2018)
Innledning.
Fagbokforlaget
Innledning
-
Schofield, Daniel.
(2018)
Digital danning i skolen: Etikk, ansvar og refleksiv kompetanse.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Katastrofenyheter i et nytt medielandskap. Undersøkelse i Trøndelag i 2016.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2017)
Å bli agent i egen medieverden. Skolens rolle for barn og unge i mediesamfunnet.
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2014)
Reflexivity and Global Citizenship in High School Students' Mediagraphies.
Nordicom
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Frantzen, Vegard;
Schofield, Daniel.
(2013)
Artefakter i nye læringsmiljø.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Schofield, Daniel.
(2012)
Mediegrafi - didaktikk for global refleksjon.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Fossland, Trine;
Grimstad, Hilde;
Schofield, Daniel.
(2020)
Digitalisering av utdanning ved NTNU - med hovedfokus på prosjektet Drive.
NTNU
Rapport
-
Schofield, Daniel;
Kupiainen, Reijo P.;
Frantzen, Vegard Marinius.
(2020)
På vei mot en nordisk MIK-indeks. En forstudie for en nordisk indeks for måling av medie- og informasjonskompetanse, på oppdrag for Statens Medieråd, Sverige.
NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring
Rapport
-
Schofield, Daniel.
(2015)
Reflexive Media Education. Exploring Mediagraphy as a Learning Activity in Upper Secondary School.
Doktoravhandlinger ved NTNU (206)
Doktorgradsavhandling
INFORMASJONSMATR
-
Schofield, Daniel;
Frantzen, Vegard.
(2018)
Ny bok: Læring og demokrati i en digitalisert verden.
Nettsider (opplysningsmateriale)
Undervisning
Emner
- PED3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
- PED3803 - Eksperter i team - Media Literacy 2.0: Oppvekst og læring i en ny mediekultur
- PED3009 - Prosjektutvikling
- PED3613 - Læring, motivasjon og sosialt samspill
- PED1015 - Deltakelse og mestring i ulike grupper og læringsmiljø
- PED6113 - Prosjektutvikling
- PED8019 - Dynamisk Literacies
- PED1002 - Pedagogisk psykologi og utviklingspsykologi
- PED1014 - Mediepedagogikk og mediekompetanse
- PED3906 - Masteroppgave i utdanning og oppvekst
- PED3010 - Pedagogiske forskningsmetoder
- PED3903 - Masteroppgave i spesialpedagogikk
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Fasting, Mia Franzisca Ferm. (2024) Smarttelefonens mediefunksjoner i skolen - pedagogiske muligheter og utfordringer. Medielærerseminaret 2024 2024-04-15 - 2024-04-16
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2024) De unge og mediene: Fra beskyttelse til forberedelse … og tilbake igjen. MEDLiE og Mediepedagogene Medielærerseminaret 2024 , Dokkhuset, Trondheim 2024-04-15 - 2024-04-16
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2024) Fra Beskyttelse til forberedelse. Et mulighets-perspektiv på barn og unges mediebruk . Foreldremøte 2024-10-24 - 2024-10-24
2023
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2023) Fra beskyttelse til forberedelse. Et mulighets-perspektiv på barns digitale hverdag . Foreldremøte 2023-06-01 -
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2023) Fra beskyttelse til forberedelse. Et mulighetsperspektiv på ungdoms digitale hverdag. U-kirke i Trondheim - Ung i Trondheim Ungdom og den digitale hverdagen. Ungdomsfaglig nettverksmøte , Kultursenteret ISAK 2023-05-25 -
2022
-
Faglig foredragFrantzen, Vegard Marinius; Schofield, Daniel. (2022) Digitale ferdigheter og digitale læringsressurser . Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag Kulturkveld for Utdanningsforbundet Indre Fosen Lokallag , Leksvik, Trøndelag 2022-11-01 -
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2022) Kritisk mediekompetanse, tillit og danning. Critical Childhood and Youth Studies, NTNU IPL IPL-konferansen 2022: Kritisk forskning og kunnskapsproduksjon 2022-09-22 -
2021
-
Vitenskapelig foredragFasting, Mia Franzisca Ferm; Schofield, Daniel. (2021) Young people's multimodal text productions in everyday life and in school projects . Tampere Un., PERLA, Finnish Sos for Childhood studies Childhood and Time: The IX Conference on Childhood Studies , Tampere 2021-05-10 - 2021-05-10
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Digital danning og medborgerskap . IMK, UiO, Digiskills, FoU-nettverket for barn og medier Nytt fra forskningen på barns digitale kompetanse , Litteraturhuset i Oslo 2021-11-25 -
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Novak, Anette; Kupiainen, Reijo P.; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Towards a Nordic MIL-index. A systematic review of media- and information literacy measurements. NordMedia Network NordMedia Conference 2021. Crisis and Resilience: Nordic Media Research on the Frontline , Online / Tampere 2021-08-18 - 2021-08-20
-
Vitenskapelig foredrag
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2021) Ytringsfrihet og mediekompetanse i Norge. Møte med Ytringsfrihetskommisjonen. Ytringsfrihetskommisjonen, Kulturdepartementet Møte i Ytringsfrihetskommisjonen 2021-10-20 -
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Mediepedagogikk og mediekompetanse – Kritisk literacy i en ny mediehverdag. NOLES NOLES - Tema kritisk literacy , Oslo 2021-09-30 - 2021-10-01
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2021) Om podkast som læringsaktivitet i høyere utdanning. NTNU Læringstreff: Podkast i undervisning , Online 2021-11-03 - 2021-11-03
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2021) Digital Literacy and Media Literacy in Norway: Concepts, practice and future challenges. SATMEDIA 2021-03-09 -
2020
-
IntervjuSchofield, Daniel. (2020) Barns bruk av digitale medier. Hjem og skole Hjem og skole [Fagblad] 2020-11-30
-
IntervjuSchofield, Daniel. (2020) Vaginaegg og kaffeklyster: Derfor får Netflix huden full for Gwyneth Paltrows nye serie. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2020-01-14
2019
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden. Introduksjon. MEDLiE v/ Daniel Schofield og Vegard Frantzen Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Mediepedagogikk for fremtiden , Litteraturhuset i Trondheim 2019-04-03 - 2019-04-03
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2019) Å leve og lære i en medialisert verden. Barn og unges mediebruk i et pedagogisk perspektiv. NTNU Videreutdanning i profesjonsfaglig digital kompetanse 2019-03-20 - 2019-03-20
-
Populærvitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2019) Å leve og lære i mediekulturen. Bruk, deltakelse og kompetanse. Fagforbundet Trondheim, YKKO Temakveld om spillkultur og mediebruk 2019-05-07 - 2019-05-07
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard Marinius. (2019) Demokrati og livsmestring i mediekulturen: Betydningen av fagfornyelsen for medielærere. Fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold Fagdag i fagforum for medier og kommunikasjon i Vestfold , Sandefjord 2019-08-14 - 2019-08-14
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2019) Mediegrafi - et verktøy for dybdelæring i mediefag. Mediepedagogene v/ Daniel Schofield og Albertine Aaberge Hvordan utøver vi mediepedagogikk? , Oslo, kulturhuset Seilet 2019-11-05 -
2018
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Barn og unges mediebruk - betydning for skole og skolehelsetjeneste. NTNU Helsesøsterutdanningen i Trondheim 2018-01-11 - 2018-01-11
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Global Imagination: Young Norwegians' Narratives about Identity and Citizenship . Marit Ursin and Daniel Schofield, funding from NorLARNet Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region , DOKK-huset, Trondheim 2018-10-31 - 2018-11-01
-
Vitenskapelig foredragUrsin, Marit; Schofield, Daniel. (2018) Welcome to seminar: Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region. Marit Ursin and Daniel Schofield, funding from NorLARNet Young People’s Civic Engagement in Latin America and the Nordic region , DOKK-huset, Trondheim 2018-10-31 - 2018-11-01
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Digital danning i skolen: Etikk og ansvar. UiO, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Skolelederdagen 2018 - Skoleledelse og fagfornyelse i en reformtid , Oslo, Blindern 2018-09-14 - 2018-09-14
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2018) Eleven som agent i egen medieverden: Hva er skolens rolle?. NTNU Skolen i digital utvikling , Lillestrøm 2018-11-08 - 2018-11-09
-
Populærvitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Kritisk medieforståelse: Hva, hvorfor, hvordan?. Litteraturhuset i Trondheim og NxtMedia Frokostseminar: Kritisk medieforståelse, er det viktig og hvordan kan det læres? , Trondheim 2018-11-16 - 2018-11-16
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2018) Boklansering: Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. Boklansering 2018-01-01 - 2018-01-01
-
Vitenskapelig foredragFrantzen, Vegard; Schofield, Daniel. (2018) Workshop: Lansering av Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur. NTNU, Institutt for pedagogikk og livslang læring IPL-konferansen #2018 . digital og hybrid pedagogikk , Trondheim 2018-05-31 - 2018-05-31
2017
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2017) Mediegrafi – et verktøy for dybdelæring og refleksjonskompetanse i mediefag. NKUL 2017-05-10 - 2017-05-12
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2017) Speedpresentasjon av forskergruppen MEDLiE: Sandkassa som rom for utforsking og refleksjon. NTNU, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap SU-konferansen , Trondheim 2017-10-02 - 2017-10-02
-
Faglig foredragSchofield, Daniel. (2017) Ungdoms opplevelse av krisenyheter. NTNU, ILU Klok i kriser , NTNU Rotvoll 2017-10-26 - 2017-10-26
2016
-
Faglig foredragSchofield, Daniel; Frantzen, Vegard. (2016) Barn og unges oppvekstmiljø med fokus på media. FLT, NTNU Foredrag for lærerstudenter , NTNU Gløshaugen 2016-10-25 - 2016-10-25
2011
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2011) Global mediagraphy as a teaching method in upper secondary school. NERA Rights and Education - Nera’s 39th Congress Nera’s 39th Congress , Jyväskylä 2011-03-10 - 2011-03-12
-
Vitenskapelig foredragSchofield, Daniel. (2011) The students as researchers on media and globalization. London School of Economics, EU Kids Online EU Kids Online: Children, risk and safety online: Research and policy challenges in comparative perspective , London 2011-09-22 - 2011-09-23