Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning
Hvordan kan lærerutdanningene forberede alle lærere på å bidra til skolens arbeid for bedre seksuell helse for barn og unge? Alderstilpasset helhetlig seksualitetsundervisning gir barn og unge informasjon og voksenstøtte i sin læring om egen seksuelle og kroppslige utvikling. Barn og unge som får god undervisning om seksualitet og kjønn er bedre i stand til å ivareta egen og hverandres seksuelle helse, og får rom til å dele erfaringer med overgrep og vold med voksne som kan hjelpe. Selv om alderstilpasset helhetlig seksualitetsundervisning er godt forankret i læreplanverket for skolen rapporterer de fleste lærere at de ikke er trygg nok til å undervise om det.
Lærerutdanningene kan bidra, men fagområdet en marginal posisjon i de fleste lærerutdanningsfag. Hva kan gjøres med det? Vi forsker på undervisning i lærerutdanning som kan kvalifisere morgendagens lærere til å tilby god helhetlig seksualitetsundervisning.
Ny rapport om seksualitetsundervisning i lærerutdanning
Vi har gjennomført en undersøkelse av hinder og mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i norske lærerutdanninger. Den viser at det ikke er grunn til å forvente at framtidas lærere blir godt nok kvalifisert til å ivareta skolens arbeid med seksuell helse. Lærerutdannere forteller om dårlig forankring av fagområdet i lærerutdanningsfagene, og kompetansemangel. Samtidig gjøres det masse godt arbeid av ildsjeler i mange fag og ved mange utdanninger som viser vei til høyere utdanningskvalitet på feltet.
Masteroppgaver
Masterstudenter ved Institutt for lærerutdanning bidrar til kunnskapsstatusen om seksualitet i skolen.
- "Be weird, be gay, that's the way!" - Trans* og kjønnskreative unge sine erfaringer fra og oppfordringer til skolen
- “Altså, ungdom vet mye mer enn de eldre tror at vi vet”
- Mellom flere stoler - En studie av seksualitet som tema i grunnskolelærerutdanningas samfunnsfag
- "Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
Medlemmer i forskningsprosjekt
-
Mari Gunnman Furunes Stipendiat
73559556 mari.furunes@ntnu.no Institutt for tverrfaglige kulturstudier -
Espen Hoff Universitetslektor og stipendiat
73412641 +4792222656 espen.hoff@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Borgny Marianne Knudsen Universitetslektor
73592215 +4793671581 borgny.knudsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Bård Knutsen Faglig leder USSiT, Førsteamanuensis i naturfag-/ biologididaktikk
73598149 +4797521908 bard.knutsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning