Mari Gunnman Furunes
Om
Jeg er doktorgradsstipendiat ved Senter for kjønnsforskning, og forsker på barn, kjønn og seksualitet. Jeg observerer barn som får undervisning som omhandler seksualitet og gjennomfører intervju med barna.
Jeg deltar også i et prosjekt om helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanning ved Institutt for lærerutdanning.
Tdildigere har jeg jobbet som vitenskapelig assistent og så universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning. Jeg har også arbeidet med seksualitetsundervisning i lærerutdanning i samarbeid med Stine H. Bang Svendsen, hvor vi kartla seksualitetsundervisning i flere norske lærerutdanninger.
Jeg har ansvar GenderHub, et tverrfaglig forskernettverk for forskere som inkluderer kjønnsdimensjoner ved hele NTNU.
Forskningsinteresser
- Barn og barndom
- Kjønn og seksualitet
- Kropp, identitet og subjektivitet
- Skeiv teori
- Barndomsstudier
- Feministisk teori
- Helhetlig seksualitetsundervisning
Forskning
Publikasjoner
2023
-
Bang Svendsen, Stine H.;
Areskoug Josefsson, Kristina;
Solberg, Ada Marie Svarstad ;
Skaug Sætra, Henrik;
Furunes, Mari Gunnman.
(2023)
Utdanningene svikter i arbeidet med seksuell og reproduktiv helse og rettigheter.
Forskersonen.no
Kronikk
2022
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Furunes, Mari Gunnman.
(2022)
Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
2020
-
Furunes, Mari Gunnman.
(2020)
Vi bør tenke annerledes om barn og TikTok.
Adresseavisen
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Bang Svendsen, Stine H.;
Areskoug Josefsson, Kristina;
Solberg, Ada Marie Svarstad ;
Skaug Sætra, Henrik;
Furunes, Mari Gunnman.
(2023)
Utdanningene svikter i arbeidet med seksuell og reproduktiv helse og rettigheter.
Forskersonen.no
Kronikk
-
Furunes, Mari Gunnman.
(2020)
Vi bør tenke annerledes om barn og TikTok.
Adresseavisen
Kronikk
Rapport
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Furunes, Mari Gunnman.
(2022)
Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Rapport
Formidling
2023
-
IntervjuFurunes, Mari Gunnman. (2023) Denne barnehagen vil være kjønnsnøytral: – Gutter kan være mammaer og jenter kan være pappaer. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2023-03-08