SEDEK – Forskning – Institutt for lærerutdanning
SEDEK: SkoleEier, skoleleder og DEsentralisert Kompetanseutvikling
Forskningsgruppen SEDEK skal fremme forskningsbasert kunnskap om hvordan skoleeier bidrar til utviklingsarbeid i skolen når de mottar støtte fra UH til desentralisert kompetanseutvikling (Dekom) og hvordan dette fungerer i praksis. Gruppen skal utvikle forskningsbasert kunnskap skoleeier, skoleledere og deres kompetanseutvikling. Den vil inkludere ansatte, masterstudenter, stipendiater og post doc. Forskningsgruppen har som hensikt å utvikle felles forskningsprosjekt rettet mot desentralisert kompetanseutvikling.
Utdanningsdirektoratets definisjon av skolebasert kompetanseutvikling, gir føringer for utviklingsarbeidet lokalt. Definisjonen vi legger til grunn er denne:
Skolebasert kompetanseutvikling innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Hensikten er å utvikle skolens samlede kunnskap, holdninger og ferdigheter når det gjelder læring, undervisning og samarbeid.
Begrepet skoleeier består av to funksjoner:
a) administrativt ansatte med ansvar for skoler og
b) folkevalgt politiker. Vi vil i hovedsak ha fokus på administrativt ansatte skoleeier.
Skoleeiere må legge til rette for at skolene som organisasjoner kan utvikle seg. Dette forutsetter:
- en systematisk utvikling på organisasjons og individnivå over tid. Både skoleeiere, skoleledelsen og personalet ved den enkelte skole må være involvert i et forpliktende samarbeid.
- at kompetanseutviklingen er forankret i skoleeierens planer og målsettinger for skoleutviklingen i egen kommune. Dette må inngå som et sentralt element i skoleeierens styring, dialog og støttende tiltak rettet mot skolene.
- at elever, lærere, ledere og eksterne kompetansemiljøer samarbeider for å utvikle god klasseledelse, og styrker regne-, lese- og skriveopplæringen.
Forskningsgruppa SEDEK en gruppe ansatte ved Institutt for lærerutdanning, NTNU, som ønsker å knytte sin forskning til skoleeiernes rolle og erfaringer knyttet til utviklingsarbeid i skolen. Ett av flere mål for forskningsgruppa er å styrke deltakernes metodiske og teoretiske kompetanse på forskningsfeltet gjennom jevnlige seminar, samt å bidra til et forskningsfelt det er gjort lite arbeid på i Norge.
Gruppa vil primært fokusere på skoleeiere og deres arbeid for å legge til rette for skolebasert kompetanseutvikling. Vi tar utgangspunkt i skoleeieres rolle i desentralisert kompetanseutvikling (DEKOM) være aktuelle data for våre analytiske blikk. Vårt forskningsområde nasjonalt vil i første omgang være empiri fra Troms og Finnmark, hvor vi har startet et samarbeid med skoleeiere. Forskningsgruppa skal være et forum der man blant annet kan:
- finne samarbeidspartnere for mindre prosjekt
- hjelpe hverandre med å transformere undervisningsprosjekt eller utviklingsprosjekt til et forskningsprosjekt
- dele erfaringer og materiale – og ha analyseseminar rundt deler av datasett
- legge fram prosjektskisser, utkast til konferanseinnlegg eller artikkelutkast – og få tilbakemelding
- dele tips om faglitteratur – og diskutere fagartikler
- dele tips om konferanser – og eventuelt reise sammen på konferanser
Foreløpig har vi medlemmer som arbeider innenfor fagdidaktikk i naturfag, ledelse, norsk, matematikk og yrkesfag. Vi ønsker å få med flere medlemmer, gjerne fra flere fag.
Publikasjoner
Ta kontakt med prosjektleder for tilgang til artiklene.
Meidell, M., Svendsen, B., & Morud, E. B. (2023). Utvikling i skolen- skoleeier som aktiv aktør. Psykologi i kommunen (2).
Svendsen, Bodil. (2021) The nature of science and technology in Teacher Education. IntechOpen (ISBN 978-1-83969-289-5), pp. 520.
Svendsen, Bodil. (2020) Inquiries into Teacher Professional Development- What matters? Education. vol. 140 (3).
Burner, Tony; Svendsen, Bodil. (2020). Activity Theory - Lev Vygotsky, Aleksei Leont'ev, Yrjö Engeström. In: Science Education in Theory and Practice. An Introductory Guide to Learning Theory. Springer 2020 (ISBN 9783030436193), pp. 311-322.
Burner, Tony; Svendsen, Bodil. (2020) A Vygotskian Perspective on Teacher Professional Development. Education. vol. 141 (1).
Svendsen, Bodil; Burner, Tony; Røkenes, Fredrik Mørk. (2020). Intrinsically Motivating Instruction - Thomas Malone. In: Science Education in Theory and Practice. An Introductory Guide to Learning Theory. Springer (ISBN 9783030436193), pp. 45-53.
Medlemmer av forskningsgruppe
-
Runa Eugenie Røttereng Greiner Universitetslektor
+4790876385 runa.e.r.greiner@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking -
Grete Hanssen Førsteamanuensis i yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
73559733 +4795888829 grete.hanssen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Lene Hylander Universitetslektor. Fagseksjonsleder FYSU
lene.hylander@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Arve Leraand Universitetslektor – Studieprogramleder BYRK og faglig leder for praksis YFL
73590493 +4791384359 arve.leraand@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Linn Maria Magerøy-Grande Universitetslektor
73590041 linnmam@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking -
Mette Meidell Førstelektor i Organisasjo og Ledelse
73590444 +4747674418 mette.meidell@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Elin Bø Morud Leder for NTNU KOMPiS. Førstelektor
+4798654728 elin.morud@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Kjell Arne Stene Gjesteforeleser
73559843 +4793407965 kjell.a.stene@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Espen Tørset Universitetslektor
+4792825590 espen.torset@ntnu.no Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking