Samtaler i skole og utdanning – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Samtaler i skole og utdanning
Forskningsgruppa «Samtaler i skole og utdanning» er et nettverk for ansatte ved Institutt for lærerutdanning som er opptatt av forskning om samtaler i skole og utdanning. Et mål for forskningsgruppa er å styrke deltakernes metodiske og teoretiske kompetanse i samtaleanalyse, gjennom jevnlige analyseseminar, lesesirkel og prosjektutvikling. Vi ønsker å knytte til oss stipendiater, og å legge til rette for at flere masterstudenter kan bruke samtaledata som empiri for masteroppgaver. På denne måten vil vi bidra med didaktisk forskning og metodeutvikling ved institutt for lærerutdanning.
Forskning om samtaler i skole og utdanning kan favne ulike innfallsvinkler, som grovt sett kan omtales som
- Samtalen som didaktisk verktøy og
- Samtaleferdigheter som kompetansemål.
Det første handler om at samtaler er et didaktisk verktøy som brukes svært mye: Lærere samtaler med enkeltelever, med helklasse, elever oppfordres til å samtale med læringspartnere og i grupper. Forskning her kan for eksempel dreie seg om hvordan en kan legge til rette for samtaler som er egnet for å fremme deltakelse, utforsking og læring. Tema her kan også være hvordan samtaler brukes til vurdering (muntlig eksamen, fagsamtaler) og til samarbeid og egenvurdering (utviklingssamtaler).
Det andre punktet handler om at samtaleferdigheter (og muntlige ferdigheter) er egne kompetansemål i skolen. Forskning her kan dreie seg om det å mestre samtaleformatet for å ta del i skolens læringsaktiviteter, men kan også knyttes til mer overordna mål, som at deltakelse i samtaler er grunnlaget for deltakelse i samfunnet og demokratiet som sådan.
Forskningsgruppa «Samtaler i skole og utdanning» inkluderer begge disse innfallsvinklene.
Vi jobber for at gruppa skal være flerfaglig, med deltakere som representerer flere av skolefagene. Per i dag har vi deltakere fra matematikk, norsk, pedagogikk og naturfag.
Medlemmer av forskningsgruppe
-
Jørn Ove Asklund Universitetslektor
73559686 +4792259858 jorn.o.asklund@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Sigrid Slettebakk Berge Professor i pedagogikk
+4792427830 sigrid.s.berge@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Heidi Dahl Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
73559819 heidi.dahl@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Siri-Malen Høynes Førsteamanuensis i matematikk
73412621 siri.m.hoynes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Lennart Jølle Prodekan for utdanning
+4795945625 lennart.jolle@ntnu.no SU fakultetsadministrasjon -
Irmelin Kjelaas Førsteamanuensis i norskdidaktikk
+4741105701 kjelaas@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tone Holten Kvistad Førsteamanuensis i norskdidaktikk
73412759 tone.h.kvistad@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Synnøve Matre Professor i norsk
73559894 +4741478786 synnove.matre@ntnu.no -
Hildegunn Otnes Professor i norskdidaktikk
73596636 +4792217536 hildegunn.otnes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Eli Raanes førsteamanuensis
73559892 +4748178803 eli.raanes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tuva Schanke Førsteamanuensis
73590287 +4741651921 tuva.schanke@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Arne Stormo Førsteamanuensis
arne.stormo@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Turi Marte Brandt Ånerud Universitetsbibliotekar/Stipendiat
turi.m.anerud@ntnu.no Seksjon for undervisning og læringsstøtte