Privatisering i og av utdanning – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Privatisering i og av utdanning
Prosjektet Privatisering i og av utdanning har som mål å frambringe kunnskap om hvordan det offentlige utdanningssystemet påvirkes av økende samarbeid med private og kommersielle aktører. I en nordisk sammenheng skiller Norge seg ut som et av de landene som har ført en restriktiv privatiseringspolitikk både når det gjelder etablering av privatskoler og muligheten til å ta ut profitt på utdanning. Til tross for dette, eksisterer det i dag et nært samarbeid mellom den offentlige utdanningssektoren og private og kommersielle aktører på en rekke områder. Dette omfatter blant annet utvikling av læringsplattformer, tilbud om læremidler, kurs og programmer og bruk av konsulenttjenester for å styrke kvaliteten i utdanning. Til tross for et omfattende og økende samarbeid mellom private og kommersielle aktører og det offentlige, finnes det per i dag lite samlet kunnskap om hva dette samarbeidet består i eller omfatter, og hvordan det påvirker pedagogisk arbeid og utvikling i den offentlige skolen. Dette prosjektet søker å bidra med kunnskap om hva som karakteriserer samarbeidet mellom privat og offentlig sektor og hvordan det påvirker det offentlige utdanningstilbudet. Sentrale spørsmålstillinger er hvilke aktører som er aktive, hva som kjennetegner initieringen av offentlig-privat samarbeid og hvordan samarbeid med private og kommersielle aktører påvirker pedagogisk praksis og utviklingsarbeid i offentlige utdanningsinstitusjoner.
Prosjektet startet opp våren 2019 og er et tverrinstitusjonelt prosjekt med prosjektdeltagere fra Institutt for lærerutdanning (ILU), Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL) og Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Prosjektet er finansiert av Institutt for lærerutdanning ved NTNU og forankret i forskningsgruppen Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet (UMU).
Ved nærmere spørsmål om prosjektet kan det tas kontakt med prosjektleder førsteamanuensis Ingvil Bjordal.
Sentrale publikasjoner
Bjordal I. & Haugen. C. (2021). Fra fellesskole til konkurranseskole. Markedsretting i grunnskolen – politiske virkemiddel og lokale erfaringer. Universitetsforlaget.
Bjordal, I. (2023). Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme. Norsk sosiologisk tidsskrift 7(1). S. 8-22.
Bjordal, I. (2022): Soft privatization in the Norwegian school: cooperation between public government and private consultancies in developing ‘failing’ schools, Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 8(1), 42-51.
Nygård, M. & Bjordal, I. (2024). Skolevegring og «flukt» fra den offentlige skolen. Norsk sosiologisk tidsskrift. Vol. 8, Iss. 2-3, pp. 23-37.
Masteroppgave
Farrag, A. (2023). Kommersielle løsninger på skolerelaterte problematikker [Masteroppgave]. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.
Leder av forskningsprosjekt
Medlemmer av forskningsprosjekt
-
Elise Farstad Djupedal Stipendiat i pedagogikk
+4741696987 elise.djupedal@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Brit Kari Drejer Universitetslektor i pedagogikk
73559435 +4790270290 brit.k.drejer@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Irene Haslund Førsteamanuensis i pedagogisk filosofi
73559842 +4799237383 irene.haslund@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Cecilie Rønning Haugen Professor
73590459 cecilie.haugen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Simon Mikael Malkenes Stipendiat
+4793026166 simon.malkenes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Mette Nygård Førsteamanuensis i pedagogikk
mette.nygard@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Stine H. Bang Svendsen Førsteamanuensis i pedagogikk, studieprogramleder for master i pedagogikk for lærere
73597973 stine.helena.svendsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning