Elise Farstad Djupedal
Om
Elise Farstad Djupedal er stipendiat i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hun har en bred interesse for spørsmål om politikk, skole, ulikhet og inkludering.
For tida jobber hun med et doktorgradsprosjekt med arbeidstittelen grunnskolen som kunnskapspolitikk: politisk styring av skolens kunnskapsinnhold fra 1954 til 2008. Prosjektet tar utgangspunkt i fag- og timefordelinga. Det er læreplandokumentet som beskriver grunnskolens omfang, skolens fagkrets og fagenes timetall.
Du kan lese mer om prosjektet på elisedjupedal.no.
Se også artiklene og kapitlene:
- Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk (Arr)
- På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida (Nytt norsk tidsskrift)
- Yrkesfagenes historie på ungdomstrinnet (Res Publica)
- Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? (Form)
Ta kontakt med Djupedal for fulltekst.
Forskninga har fått offentlig oppmerksomhet. Flere medier har skrevet om timetallsøkninga på barneskolen og den ensidige prioriteringa av norsk og matematikk. Disse funnene er publisert i artikkelen På skuldrene til de minste.
Hun har også skrevet flere kronikker om skole- og kunnskapspolitikk, og hun er fast spaltist i Morgenbladet og for Utdanningsnytt. Tekstene hennes ligger åpent tilgjengelig på elisedjupedal.no.
Farstad Djupedal formidler ofte, og er en mye brukt foredragsholder og kommentator. Se Cristin eller hennes formidlingskalender for en fullstendig oversikt.
Bakgrunn
Farstad Djupedal er utdannet lektor i samfunnsfag og kroppsøving fra NTNU. Sammen med Runa Næss Korshavn leverte hun i 2014 masteroppgaven "Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn" i sosiologi. Der utforsket de hvordan yrkesfagelever med lave karakterer opplever skolen. Oppgavens overordnede argument er at en smal kunnskapsskole bidrar til at elevene verken mestrer eller trives på skolen. Dette kan forstås som medvirkende årsaker til at elever ikke fullfører videregående opplæring.
Farstad Djupedal ledet arbeidsgruppa i fagfornyelsen som har laget de nye læreplanene i samfunnskunnskap for videregående (nasjonal og samisk plan). Hun var også involvert i arbeidet med planen for grunnskolefaget samfunnsfag. Læreplanene ble ferdigstilt i november 2019.
Hun har vært ansatt på lærerutdanninga ved NTNU siden høsten 2015. Ved siden av jobben på NTNU, har hun jobbet som lærer på Thora Storm videregående skole i Trondheim. Hun har også mye kultur- og arrangementserfaring fra Litteraturhuset i Trondheim og festivaler som ISFiT, Olavsfest og Basta.
Forskning
Publikasjoner
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk
Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk?
2024
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
La oss ikke se oss blinde på læreplanverket.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Hvordan heve læreryrkets status? Gi læreren makt og autonomi.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Pengesluket. Hvor blir det av pengene?.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad;
Eikeseth, Unni.
(2024)
Formidlingsløft for NTNU.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Systemtro lærere: Overraskende lite opprør i skolen.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Barnehagen - den nye skolen?.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Lærerstandens kompetanse er for smal.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Bokstavenes overtak.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
La oss snakke mindre om lærerne.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
2023
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tenke det og ville det, men gjøre det? Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Hvor blir pengene av?.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Et reisebrev fra Riksarkivet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Barneskolen på tegnebrettet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tidlig innsats som politisk altmuligmedisin.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Skaper skolen problemer?.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
En ny vår for leken.
Utdanning
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Å bygge landet krever folk som kan mer enn å lese.
LO-aktuelt : organ for Landsorganisasjonen i Norge
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad;
Haugan, Jan Arvid.
(2023)
Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager.
Adresseavisen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Selvplagiering på doktorgradsnivå.
www.universitetsavisa.no
Leserinnlegg
2022
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida.
Nytt Norsk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? .
FORM
Populærvitenskapelig artikkel
2021
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2021)
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Becoming Queer after Homotolerance: Youth Affective Worlds.
Praeger
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen.
Tidsskrift for kjønnsforskning
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2017)
Skolen som produsent av frafall.
Vett
Populærvitenskapelig artikkel
2016
-
Farstad Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2016)
Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2015
-
Tønseth, Bertine;
Farstad Djupedal, Elise.
(2015)
Det umulige tar bare litt lengre tid: ISFiT 25 år.
Stiftelsen ISFiT
Populærvitenskapelig bok
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2015)
De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole.
Manifest tankesmie
Rapport
2014
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2014)
Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
La oss ikke se oss blinde på læreplanverket.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Hvordan heve læreryrkets status? Gi læreren makt og autonomi.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Pengesluket. Hvor blir det av pengene?.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad;
Eikeseth, Unni.
(2024)
Formidlingsløft for NTNU.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Systemtro lærere: Overraskende lite opprør i skolen.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Barnehagen - den nye skolen?.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Lærerstandens kompetanse er for smal.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
Bokstavenes overtak.
Morgenbladet
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2024)
La oss snakke mindre om lærerne.
Utdanningsnytt.no
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tenke det og ville det, men gjøre det? Alle er enige om at skolen bør bli mer praktisk. Skal det bli mer enn retorikk, må vi hente tilbake grindveven fra 70-tallet.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Hvor blir pengene av?.
Klassekampen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Et reisebrev fra Riksarkivet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Barneskolen på tegnebrettet.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Tidlig innsats som politisk altmuligmedisin.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Skaper skolen problemer?.
Kunnskapspolitikk.no
Populærvitenskapelig artikkel
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
En ny vår for leken.
Utdanning
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Å bygge landet krever folk som kan mer enn å lese.
LO-aktuelt : organ for Landsorganisasjonen i Norge
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad;
Haugan, Jan Arvid.
(2023)
Krav i skolen: ja, men ikke som i gamle dager.
Adresseavisen
Kronikk
-
Djupedal, Elise Farstad.
(2023)
Selvplagiering på doktorgradsnivå.
www.universitetsavisa.no
Leserinnlegg
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida.
Nytt Norsk Tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2022)
Et kunnskapssamfunn uten kunst og håndverk? .
FORM
Populærvitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2021)
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen: allmenndannelsens politikk.
Arr - Idéhistorisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Skeive ungdommers identitetsarbeid: SKAM etter homotoleransen.
Tidsskrift for kjønnsforskning
Vitenskapelig artikkel
-
Farstad Djupedal, Elise.
(2017)
Skolen som produsent av frafall.
Vett
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Tønseth, Bertine;
Farstad Djupedal, Elise.
(2015)
Det umulige tar bare litt lengre tid: ISFiT 25 år.
Stiftelsen ISFiT
Populærvitenskapelig bok
Del av bok/rapport
-
Svendsen, Stine H. Bang;
Stubberud, Elisabeth;
Farstad Djupedal, Elise.
(2018)
Becoming Queer after Homotolerance: Youth Affective Worlds.
Praeger
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Farstad Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2016)
Medisinering av mangfold i kunnskapsskolen.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2015)
De frafalne: Nedvurderingen av praktisk kunnskap i norsk skole.
Manifest tankesmie
Rapport
-
Djupedal, Elise;
Korshavn, Runa Næss.
(2014)
Når alle skal utdannes til et kunnskapssamfunn: En institusjonell etnografi av yrkesfagelevers erfaringer fra videregående opplæring.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Undervisnings- og veiledningserfaring
- Emneansvar, undervisning, veiledning og sensur i mange av pedagogikkemner på lektorutdanninga (5LU) praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning (FPPU) og på grunnskolelærerutdanninga (GLU 1-7 og 5-10)
- Veiledningserfaring med bachelor-, fou- og masteroppgaver
- Har gjennomført mange praksisbesøk, samt ledet skoleovertakelse
Formidling
Da yrkesfag forsvant fra ungdomsskolen
Barndommens timeplan
Smal kunnskapsskole
2024
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad; Rønningen, Elisabeth. (2024) A historical descriptive analysis of homework in Norwegian curriculum, 1936-1998. UiO 10th Nordic Curriculum Theory Conference , Oslo 2024-10-24 - 2024-10-25
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2024) Slik gikk Norge fra å minske forskjeller til å øke dem. Morgenbladet Morgenbladet [Avis] 2024-10-25
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Å utfordre skolens smale timeplan. KS m.fl. Trøndelagskonferansen , Hell 2024-10-17 - 2024-10-17
-
Populærvitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Å lede en skole der elever lærer, trives og kjenner mening. KS m.fl. Paneldebatt på Trøndelagskonferansen , Hell 2024-10-17 - 2024-10-17
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Grunnskolen som kunnskapspolitikk: Politisk styring av skolens innhold gjennom fag- og timefordelinga 1954-2024 . NTNU Sluttseminar for graden ph.d. , Trondheim 2024-11-01 - 2024-11-01
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: timeplanen som ramme for lærerens inkluderingsarbeid . Inkluderende praksis på Nordmøre (NTNU) Gjesteforelesning , Kristiansund 2024-11-12 - 2024-11-12
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Ny timeplan? Mål, midler og fallgruver i framtidas videregående opplæring. Utdanningsforbundet Trøndelag Seminar for tillitsvalgte , Steinkjer 2024-09-19 - 2024-09-19
-
Populærvitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Norsk skole- og kunnskapspolitikk: hvor står vi og hvor går vi? . Trondheim SVs seniorgruppe Fagkveld , Klæbu 2024-09-04 - 2024-09-04
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Kutte ett skoleår. NRK P2, Dagsnytt 18 NRK P2, Dagsnytt 18 [Radio] 2024-10-15
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Er skolen yrkesforberedende? . Yrkesfagpodden Yrkesfagpodden [Radio] 2024-02-07
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Mål, middel og fallgruver i framtidas videregående opplæring. Utdanningsforbundet Utdanningsforbundets kontaktforum for videregående opplæring og fagskoler , Oslo 2024-05-15 - 2024-05-15
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Leken som forsvant: 27 år med seksåringer i skolen. Utdanningsforbundet Trondheim Utdanningsforbundets medlemsmøte , DIGS, Trondheim 2024-01-16 - 2024-01-16
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Hva betyr en mer praktisk og variert skole i praksis? . Utforsk (Aschehoug) Utforsk (Aschehoug) [Radio] 2024-02-27
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Uredigert: Elise Farstad Djupedal, skoleforsker. Aftenposten Dypdykk Aftenposten Dypdykk [Radio] 2024-07-24
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: historiske endringer i timeplanen 1990-2024. Arbeiderpartiet Innlegg , Stortinget 2024-06-26 - 2024-06-26
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2024) Former vi en nasjon av kløner?. Aftenposten A-magasinet Aftenposten A-magasinet [Avis] 2024-08-15
-
Populærvitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Kari Nessa Nordtun om skjermbruk i skolen. Litteraturhuset i Trondheim Samtale , Trondheim 2024-02-12 - 2024-02-12
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Uteskole og praktisk undervisning, hva har det å si elevenes læringsmiljø? . LY-podden LY-podden [Radio] 2024-03-25
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Barndommens timeplan: hvordan kan dagens skole bli mer praktisk og variert i praksis?. Rødt Programkomité-møte , Teams 2024-04-11 - 2024-04-11
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Skjermbruk i skolen med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Et bedre skole-Norge Et bedre skole-Norge [Radio] 2024-04-03
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Rekordmange søker yrkesfag. Pønsj, NRK P3 Pønsj, NRK P3 [Radio] 2024-02-21
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) På skuldrene til de minste: da politiske virkemidler rundt tidlig innsats fikk fotfeste i kunnskapspolitikken. Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet Forskningsgruppeseminar , Trondheim 2024-06-20 - 2024-06-20
-
Intervju
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2024) Lese- og skriveopplæringas politiske innflytelse. Språkrådet Skriveopplæringa - viktigare enn nokon gong? , Litteraturhuset i Trondheim 2024-06-04 - 2024-06-04
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2024) – Regjeringen legger opp til en litt artigere vei mot PISA-resultater. Utdanningsnytt Utdanningsnytt [Internett] 2024-09-18
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2024) Blir skolen mer praktisk fremover?. NRK P1 Dagens NRK P1 Dagens [Radio] 2024-09-13
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2024) Ber om å få slippe nasjonale prøver. Klassekampen Klassekampen [Avis] 2024-09-14
2023
-
Populærvitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Hva gjør vi for arbeidsorientert ungdom?. Manifest tankesmie Manifestkonferansen 2023 , Sentrum Scene 2023-03-28 - 2023-03-28
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Det allmenne, det nyttige og det trivelige: Etableringa av ungdomsskolen som kunnskapspoltikk. Utdanningspolitikk, mangfold og ulikhet Forskningsgruppeseminar , Øyna 2023-06-05 - 2023-06-06
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2023) Kommunen tviheld på fire dagars skuleveke: – Eg skjønnar ikkje kvifor. NRK NRK [Internett] 2023-06-07
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad; Bjordal, Ingvil; Outzen, Andreas; Saers, Clemens. (2023) Har læreren mistet all autoritet?. Litteraturhuset i Trondheim Stockmanndagene , DIGS, Trondheim 2023-09-30 - 2023-09-30
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Barneskolen på tegnebrettet: Etablering av felles timeplan for seksårig barneskole 1958-1974 . USN og Oslomet Utdanningshistorisk forskning i Norge anno 2023 , USN 2023-04-21 - 2023-04-21
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Barndommens timeplan: timeplan som institusjonell ramme for lærerens inkluderingsarbeid. NTNU Gjesteforelesning SKOLE6150 , Akrinn, Trondheim 2023-10-04 - 2023-10-04
-
PosterDjupedal, Elise Farstad; Fiskvik, Marte Helland; Rønningen, Elisabeth. (2023) Framtidas ungdomsskole. NTNU Researchers´ night: Ungdommens forskernatt NTNU , Trondheim 2023-09-29 - 2023-09-29
-
Faglig foredragRoos, Merethe; Isaksen, Lasse Skogvold; Hoel, Oddmund Løkensgard; Djupedal, Elise Farstad; Helsvig, Kim Gunnar. (2023) Debatt, "Makten og avmakten i skolepolitikken". USN/OsloMet Utdanningshistorisk forskning i Norge anno 2023 , USN Campus Drammen 2023-04-21 -
-
Programdeltagelse
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Hvem er verdt noe i norsk skole? . Manifest tankesmie Manifestkonferansen 2023 , Sentrum Scene 2023-03-28 - 2023-03-28
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Ungdomsskolen som kunnskapspolitikk: etableringa av et enhetlig ungdomstrinn 1955-1974. NTNU Forelesning , NTNU 2023-04-25 - 2023-04-25
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Barndommens timeplan. Trondheim kommune Seminar på Ila skole , Ila skole 2023-04-14 - 2023-04-14
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) "Verdens gråeste dokument": timeplanen som verktøy for å reflektere over og planlegge helheten i de minste barnas skoledag. Trondheim kommune Nettverkstreff for "Vi skaper rommet - rommet skaper deg" , Vikåsen barneskole 2023-05-11 - 2023-05-11
-
IntervjuDjupedal, Elise Farstad. (2023) Her er forskerens dom over Høyres ungdomsskolereform. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2023-01-18
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Tallenes tale: Å undersøke hvordan politiske dokument setter skolens timeplan i bevegelse. Institutt for sosiologi og statsvitenskap Gjesteforelesning SOS3004 , Dragvoll 2023-09-22 - 2023-09-22
-
Intervju
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) En historiografi av norsk læreplanhistorie. NTNU Ph.d.-kurs (LOS8035) , Trondheim 2023-11-09 - 2023-11-09
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Schooling as politics of knowledge: governing through national timetables 1955/1974-2008. NTNU Ph.d.-kurs (LOS8011) , Trondheim 2023-11-13 - 2023-11-13
-
Vitenskapelig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Tekst, tall og telling: en snarkikk på et skolehistorisk doktorgradsprosjekt som baserer seg på dokument. NTNU Gjesteforelesning MGLU5229 , Akrinn, Trondheim 2023-10-30 - 2023-10-30
-
ProgramdeltagelseDjupedal, Elise Farstad. (2023) Hvordan kom nettbrettet inn i skolen?. Aftenposten Aftenposten [Radio] 2023-10-18
-
Faglig foredragDjupedal, Elise Farstad. (2023) Eksamen i samfunnskunnskap: standardiserte drømmer i en variert virkelighet. Trøndelag fylkeskommune Nettverksdag for norsk- og samfunnsfaglærere i Trøndelag fylkeskommune , Steinkjer 2023-11-29 - 2023-11-29
2022
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise. (2022) Hvorfor klarer vi ikke å få elever interesserte, motiverte og bedre i realfag?. Dagens på NRK P1 Dagens på NRK P1 [Radio] 2022-01-13
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise; Østerlie, Ove. (2022) Kroppsøving og "de urolige" elevene. Krø.no Krø.no [Radio] 2022-01-07
-
Programdeltagelse
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise. (2022) Lærer elevene mer eller lærer de å bli dritlei?. SL-podden: fra grasrota til Youngstorget SL-podden: fra grasrota til Youngstorget [Radio] 2022-11-21
-
IntervjuFarstad Djupedal, Elise. (2022) Hun har oppdaget et 11. grunnskoleår. Morgenbladet Morgenbladet [Avis] 2022-11-22
-
ProgramdeltagelseFarstad Djupedal, Elise; Sandåker, Lars. (2022) Mer og mer skole. Lars og Pål podcast Lars og Pål podcast [Radio] 2022-12-04
-
IntervjuFarstad Djupedal, Elise. (2022) Drastisk økning i barns timeplan: - Kjedelig å sitte så mye i ro. NRK NRK [Internett] 2022-10-12