PRANO: Praksisforankrede norskfaglige masteroppgaver

Forskning – Institutt for lærerutdanning

PRANO: Praksisforankrede norskfaglige masteroppgaver

PRANO-prosjektet er et treårig forsknings- og utviklingsprosjekt støttet av tidligere DIKU, nå Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Prosjektet startet våren 2021 og løper til desember 2023.

PRANO-prosjektet er et viktig ledd i arbeidet med utvikling av den nye grunnskolelærerutdanningen på masternivå. Formålet med prosjektet er å styrke samarbeidet mellom skole og lærerutdanning i utvikling av syklus 2 i grunnskolelærerutdanningen og legge til rette for at arbeidet med masteroppgaver knyttes til praksis i klasserommet og fag- eller forskergrupper ved universitetet. Hovedmålet er å utvikle gode modeller for samarbeid mellom praksisskoler/praksislærere og universitet/veiledere. I prosjektet trekkes skoler og praksislærere tettere inn i et samarbeid om utvikling av praksisforankrede masterprosjekter. I prosjektet utprøves nye samarbeids- og læringsformer, der dialogen rundt det empiriske arbeidet med masteroppgaven mellom studenter, praksislærere i skolen og veiledere/forskere ved universitetet er en kjerne. Samarbeidet foregår gjennom fag- og forskningsseminarer med rom for felles planlegging og oppfølging av studentenes praksisundervisning og masterprosjekt, spesielt i første fase av arbeidet, men praksislærer i skolen vil også være en viktig diskusjonspartner i skrivefasen av masterprosjektene.

En kjerne i prosjektet er at en gruppe studenter jobber sammen med praksislærer om å utvikle aktuelle masterprosjekt, samtidig som de følges opp av veileder(e) fra et fagmiljø eller en forskergruppe med spisskompetanse på feltet. Denne organiseringen bidrar til å forankre studentenes masterprosjekt både i forskning og didaktisk praksis, og studentene vil få støtte til å se seg selv som forskende lærere i et kompetent fagmiljø.

Det første året var 15 studenter og fire praksislærere tilknyttet prosjektet, i tillegg til ei gruppe på ni veiledere fra norskseksjonen ved Institutt for lærerutdanning. Fra studieåret 22/23 utvides prosjektet med ytterligere en skole/to praksislærere/fire studenter.

Hovedmålet med PRANO-prosjektet er å utvikle gode modeller for samarbeid mellom praksisskoler og universitet i arbeidet med utvikling av faglig relevante og praksisforankrede masteroppgaver i den 5-årige masterutdanningen. Delmål er å knytte masterstudenter og praksislærere tettere til forskingsmiljøer og forskningsprosjekter, samt å utvikle gode og effektive modeller for veiledning av masterstudenter i grupper.

PRANO er både et utviklings- og et forskningsprosjekt. Prosjektet følges med forskerblikk, hvor de ulike aktørenes erfaringer med samarbeidet mellom studenter, praksislærere og veiledere belyses, samt hvordan ulike modeller for dette samarbeidet kan utvikles.

Deler av prosjektet med videreført studieåret 2024 – 2025 med en piloten «Fleksibel praksis», ledet av Trygve Kvithyld og Elin Strømman.