Middelalderdidaktikk – Forskning – Institutt for lærerutdanning
MIDDAK: Middelalderdidaktikk
Forskningsgruppa MIDDAK, Middelalderdidaktikk, ble etablert av historikere med eldre historie som hovedinteresse og -virkefelt. Slik historiedidaktikken handler om undervisning på historiefagets premisser, tar middelalderdidaktikken for seg hvordan middelalderen som periode kan formidles og forstås av lærere og elever i skolen.
Middelalderen er en omfattende historisk periode med et særegent kildemateriale og en sammensatt indre utvikling. Den er samtidig myteomspunnet, fantastisk og hyppig representert i populærkultur. Fagmiljøet i MIDDAK jobber med hvordan middelalderen kan og bør forstås i nåtida, og hvordan dette kan løftes fram i klasserommet.
Forskergruppa er også opptatt av middelalderens betydning i dag, for eksempel innenfor politisk kultur, nasjonsbygging, identitetsdiskurser og historiebruk.
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Emil Mård Vaadal Eliasson Universitetslektor i historiedidaktikk
emil.m.v.eliasson@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Martin Veier-Olsen Universitetslektor
73559726 +4747801707 martin.veier-olsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Martin Øystese Universitetslektor
+4790642085 martin.oystese@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Eksterne medlemmer i forskningsgruppe
- Benjamin Allport, seniorforsker, Kulturhistorisk museum i Oslo
- Karl Christian Alvestad, førsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge
- Dr Caitlin Ellis, førsteamanuensis, Universitetet i Oslo
- Eivor Andersen Oftestad, professor, Høgskolen i Innlandet