Martin Veier-Olsen
Om
Om meg:
Jeg har en ph.d. i utdanningsvitenskap fra Institutt for lærerutdanning, NTNU. For tida er jeg ansatt som universitetslektor ved Fagseksjon for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning (ILU) og ved Fagseksjon for Eksperter i team, Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT).
2019-2024 var jeg tilsatt som stipendiat tilknyttet samfunnsfagseksjonen (ILU) og literacy-miljøet. Mitt doktorgradsprosjekt gikk ut på å studere hvordan konstruksjon av tidslinjer kan utvikle og visualisere tidsforståelse og historisk literacy gjennom multimodale uttrykk. Avhandlingen ble forsvart i august 2024. Les mer om prosjektet nedenfor.
Som faghistoriker er jeg spesielt interessert i lokalhistorie, eldre politisk historie og kulturhistorie - med vekt på Skandinavia og omegn. Masteroppgaven min handlet om kulturmøtene som oppstod da danske øvrighetspersoner møtte nordmenn og norske forhold i tiåra etter sjølstendighetstapet i 1537. Oppgaven vant HIFOs Fritt Ord-stipend i 2018.
Jeg er også interessert i vitenskapsteoretiske og tverrfaglige problemstillinger, som tidsforståelse i historie, menneskets temporale erfaringer og forholdet mellom naturens og menneskets tider.
Jeg er medlem av forskergruppene MIDDAK, HIPOLS og Forskningsgruppe for skole- og utdanningshistorie, og tilsluttet Middelaldersenteret ved NTNU.
Oppsummering av mitt ph.d.-prosjekt:
Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy
Tidslinjer brukes ofte til å visualisere historie og kronologi. Noen representerer likeframme forenklinger av historiens kompleksitet; andre kan være svært komplekse og fargerike visualiseringer som krever grundig dekoding for å bli forstått. Trass i tidslinjas utbredelse, fins det lite empirisk forskning på hvordan den kan brukes til å utvikle historisk kunnskap og forståelse. Denne avhandlingen undersøker fagdidaktisk bruk av tidslinjer for å visualisere sentrale komponenter av historisk literacy, med vekt på begreper og temporalitet
Tidslinjer har vært en integrert del av tekstkulturen i historiefaget siden før faget ble vitenskapeliggjort. De later med andre ord til å være en naturlig eller instinktiv måte å uttrykke historisk kunnskap på. Tidslinjer er dessuten nevnt i både Kunnskapsløftet 2006 og 2020, og de har vært utbredt i norske lærebøker siden enda før dette.
I denne avhandlingen har jeg analysert både fagdidaktisk forskning på tidslinjer og 23 samfunnsfaglige læreverk, inkludert lærerveiledningene, for å utvikle et begrepsapparat om vår forståelse av tidslinja innenfor ei historiedidaktisk ramme. Jeg har også samarbeidet med fire tiendeklasser for å utvikle et didaktisk verktøy som søker å hjelpe elever med å konstruere historiske tidslinjer.
Sjøl om dette prosjektet har utforsket hvordan tidslinjer kan visualisere historisk literacy, har de samlete undersøkelsene også ledet fram til utviklingen av begrepet “temporal literacy”. Begrepet knytter seg ikke bare til historie, men også til mer grunnleggende og eksistensielle spørsmål om hvordan mennesker orienterer seg i tid og om den menneskelige tilværelse. Våre fellesmenneskelige erfaringer av flertemporale rytmer og forløp kan forbinde oss med både samtidige og med tidligere menneskers tider. Tidslinja setter den temporale dimensjonen i sentrum, og gjør slik tida i seg sjøl fenomenologisk tilgjengelig gjennom visuelle virkemidler.
Temporal literacy innebærer ikke bare å forstå seg sjøl som et historisk situert vesen, men også som en temporal aktør i et mangfold av tider – både historiske, antropologiske, klimatiske, geologiske og andre. Slik kan tidslinja være et enda kraftigere verktøy enn prosjektet har vært i stand til å avdekke.
Hovedveileder: Professor Jakob Maliks (NTNU)
Medveileder: Professor Anne M. Løvland (UiA)
Mine verv:
- Første vara for midlertidig vitenskapelig ansatte i Instituttstyret ved Institutt for lærerutdanning 2021-2023
- Varastyremedlem i Nasjonalt nettverk for samfunnsfagene 2021-2023
- Styremedlem i HIFO Trøndelag 2022-2023
Publikasjoner
2024
-
Veier-Olsen, Martin;
Maliks, Jakob Mattias.
(2024)
Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy.
Doktoravhandlinger ved NTNU (234)
Doktorgradsavhandling
2019
-
Veier-Olsen, Martin.
(2019)
«Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød
mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør.
Heimen - Lokal og regional historie
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Opsahl, Erik;
Veier-Olsen, Martin.
(2017)
"...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570.
NTNU, Institutt for historiske studier
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Veier-Olsen, Martin.
(2019)
«Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød
mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør.
Heimen - Lokal og regional historie
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Veier-Olsen, Martin;
Maliks, Jakob Mattias.
(2024)
Linjer og tverrsnitt i historisk tid: Tidslinjas visualisering av temporalitet og historisk literacy.
Doktoravhandlinger ved NTNU (234)
Doktorgradsavhandling
-
Opsahl, Erik;
Veier-Olsen, Martin.
(2017)
"...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570.
NTNU, Institutt for historiske studier
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Faglig foredragLunga, Peter Sigurdson; Veier-Olsen, Martin; Øystese, Martin. (2024) Skisse til ny lærebok i europeisk middelalderhistorie: Didaktisk og tematisk konsept. Middelaldersenteret Internseminar Middelaldersenteret , Dragvoll, Trondheim 2024-11-06 - 2024-11-06
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2024) Tid og tidslinjer i historie - hva og hvorfor?. NTNU Universitetsbiblioteket Dragvoll Kunnskap:kaffe 2024-11-20 - 2024-11-20
2023
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) An (educational) medieval canon? The Middle Ages in the Norwegian primary and lower secondary education since 1997 . MIDDAK: Middelalderdidaktikk Konsolideringsseminar for forskergruppa MIDDAK , Scandic Stiklestad 2023-03-01 - 2023-03-03
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) Tidslinjeception: Forskningsdesign og forskningsprosess. Seksjon for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning Faglig forum 2023-10-26 - 2023-10-26
-
Populærvitenskapelig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) Mellom dannelse og vitenskap: Tid og tidslinjer i skolens historiefag. Lysholmbiblioteket/Institutt for lærerutdanning Kunnskapslunsj 2023-10-19 - 2023-10-19
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) Historisk literacy gjennom tidslinjer. Fagleg literacy i skule og lærarutdanning Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Scandic Nidelven, Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15
2022
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2022) Linjer og utsnitt i Trondheims lærerutdanning. NTNU Lærerutdanningen 100 år – Jubileumskonferanse , Campus Kalvskinnet 2022-10-06 - 2022-10-06
2021
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2021) Tidslinjer i samfunnsfagets læremidler etter L97 - en kartlegging. HIPOLS HIPOLS' forskergruppeseminar , NTNU Kalvskinnet 2021-10-21 - 2021-10-21
2018
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2018) Fagfornyelsen sett i lys av temporalitet, med vekt på periodisering og tidslinjer. Universitetet i Sørøst-Norge Nasjonal nettverkskonferanse for samfunnsfag , Campus Drammen 2018-11-28 - 2018-11-29