Konferanser og presentasjoner – LaUDim – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Konferanser og presentasjoner
LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet. Trondheim 28.-29. november 2018
LaUDiM-prosjektet nærmer seg slutten og arrangerte i den anledning en konferanse i Trondheim 28.-29. november 2018. Konferansen lå i tilknytning til den årlige Novemberkonferansen som arrangeres av Matematikksenteret, og konferansene hadde ett felles plenumsforedrag.
Plenumsforedragsholdere
- Christine Howe, University of Cambridge, UK: Classroom dialogue and student attainment: what really matters for primary school mathematics
- Johan Lithner, Umeå universitet, Sverige: Att undervisa matematik imitativt eller kreativt
- Susanne Prediger, TU Dortmund University, Tyskland: Promoting Teachers' Pathways towards Expertise for Language-Responsive Mathematics Teaching - a Design Research Study
- Heidi Strømskag, NTNU: Didactical design for the mathematics classroom
I tillegg var det en rekke presentasjoner i parallelle sesjoner, både fra deltakerne i LaUDiM og andre deltakere på konferansen.
Presentasjoner fra LaUDiM-prosjektet
- Vivi Nilssen: Orchestrating whole class dialogues - a case study of a teacher of second graders
- Heidi Dahl, Karoline Dragvoll, Torunn Klemp og Vivi Nilssen: Collaboration in mathematics - What stimulates and what impedes mathematical progress?
- Torunn Klemp: "Okey?" - Teacher communication in mathematics supporting young pupils' agency
- Pernille Friis, Heidi Dahl og Siri-Malén Høynes: Second grade pupils' understanding of "one half"
- Siri-Malén Høynes, Torunn Klemp og Vivi Nilssen: Using video-based mentoring to target the problem of representation in whole class discussions
- Heidi Dahl: Barns bruk av tegninger i tekstoppgaver innen multiplikasjon/divisjon
- Oda Tingstad Burheim og Frode Rønning: Aspekter ved multiplikative strukturer
Presentasjoner fra deltakere på konferansen
- Benedikte Grimeland og Svein Arne Sikko: IBL og matematisk literacy på småskulesteget
- Martin Carlsen, Ingvald Erfjord og Per Sigurd Hundeland: An analysis of two kindergarten teacher's orchestration of mathematical activities: Choices and reasons
- Åsmund Gjære: Fourth graders' mathematical noticing
- Jorryt van Bommel og Hanna Palmér: Combinatorics in preschool class - systematization and representation
- Gry Tuset: Learning to fail better - Preservice teachers' talk about problems of practice using video as an instructional resource
- Hanna Palmér: Lära matematik i och av lek
- Kristin Arnesen, Ole Enge, Kirsti Rø, Anita Valenta: Initial participation in a reasoning and proving discourse in elementary teacher education
- Judy Sayers: The Foundational Number Sense Project: Interim findings and new directions
- Odd Tore Kaufmann: Hvilke strategier bruker elever på 3. trinn i multiplikasjon, og hvordan resonnerer elevene kring disse strategiene i klasserommet
- Raymond Bjuland, Janne Fauskanger: The challenge of providing instructional support in mentoring conversations with mathematics student teachers in field practice
- Andrea Eikset, Toril Eskeland Rangnes, Magni Hope Lossius, Silke Lekaus og Trude Fosse: Språklig mangfold som kilde for meningsskaping i matematikk?
- Tamsin Meaney, Toril Eskeland Rangnes: Språklig mangfold i matematikkundervisning i de nordiske landa fra 2008-2018
- Ove Gunnar Drageset - Læraren som moderator: Korleis enkle grep frå dramafaget kan endre samtaler i matematikk