LaUDim – Forskning – Institutt for lærerutdanning
LaUDiM
Om prosjektet | Publikasjoner og presentasjoner
Språkbruk og språkutvikling i matematikk
Hovedmålet med prosjektet LaUDiM er å få større kunnskap om læringsmiljøets betydning for utvikling av de yngste elevenes matematiske tenkning og forståelse, samt deres evne til å framstille matematikk både muntlig og skriftlig. Dette innebærer også evnen til å diskutere matematikk og til å argumentere for og begrunne hvorfor noe er riktig eller ikke. Det er også et mål å utvikle kunnskap om hvordan lærere kan legge til rette for et miljø som støtter og stimulerer elevenes utvikling av helhetlig matematisk kompetanse og som sikrer at de læringsmålene som settes, blir nådd.
Hvordan prosjektet utføres
LaUDiM er et prosjekt som blir utviklet i nært samarbeid mellom forskere, lærere og ledelse ved to skoler. Lærere og forskere planlegger og setter mål for undervisningen i fellesskap. En viktig datakilde er video-opptak av undervisning og samtaler mellom lærere og elever og mellom elever. Elevers skriftlige arbeider er også viktig datamateriale. Videoopptakene blir diskutert og analysert av forskere og lærere i fellesskap ut fra fastsatte kriterier for målene for undervisningen. Disse diskusjonene blir også filmet og analysert for å utvikle kunnskap om video som redskap i læreres læring.
Skolene involvert i prosjektet
De to prosjektskolene er Charlottenlund barneskole og Lilleby skole.
En av skolene er også praksisskole. Som delmål i prosjektet vil vi utforske bruk av video i lærerstudenters praksisopplæring. Gjennom dette og gjennom at forskerne i prosjektet underviser lærerstudenter, vil kunnskap som utvikles i prosjektet bidra til en sterkere forskningsbasering av lærerutdanningen.
Den internasjonale referansegruppa som følger prosjektet er sammensatt av forskere med fagbakgrunn i matematikkdidaktikk, lærerutdanning og læreres læring.
Leder av forskningsprosjekt
Medlemmer av forskningsprosjekt
-
Heidi Dahl Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
73559819 heidi.dahl@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Pernille Friis Universitetslektor
73412116 pernille.friis@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Siri-Malen Høynes Førsteamanuensis i matematikk
73412621 siri.m.hoynes@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Torunn Elise Klemp Professor emerita i pedagogikk
+4795293092 torunn.klemp@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Frode Rønning Professor og merittert underviser
+4795218138 frode.ronning@ntnu.no Institutt for matematiske fag -
Heidi Strømskag Professor og merittert underviser
73591743 +4798441839 heidi.stromskag@ntnu.no Institutt for matematiske fag