Forskningsdesign – KiDiCoTi – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Forskningsdesign
Forskningsdesign
Forskningsdesignet er et trianguleringsdesign hvor de det samles inn et både kvantitativt og kvalitativt materiale. Det kvalitative materialet består av 15 onlineintervjuer, mens det kvantitative materialet består av en survey med 500 respondenter. Både det kvalitative og kvantitative datamaterialet analyseres og fører til resultater for seg, deretter mikses analysene sammen for å sammenligne hvordan innbyrdes forhold relateres til resultatene i de to datasettene. Se figur 1 Prosjektdesign.
Kvalitativ del
Ledes av Mari-Ann Letnes.
Forskningsteam:
- Nicole Veelo
- Line Indrevoll Stänicke
- Niamh Ni Bhroim
- Ingvill Rasmussen
Innsamlingsstrategier
Metodene som blir brukt i denne delen av studien er et onlineintervju. Vi har gjennomført intervju med 15 familier som har barn i aldersgruppen 6–12 år. En av foreldrene + et av barna i familien deltok i intervjuet. Før intervjuet ble familiene bedt om å fylle inn en pre-spørreundersøkelse og barna fikk en loggbok som de skulle skrive og tegne i. Spørreskjemaet og loggboken hadde til hensikt å legge grunnlag for online-intervjuet med barna og foreldrene.
Utvalg
Med utvalget ønsket vi å sørge for å få et rikt og variert utvalget, med mangfold når det gjelder barns alder og kjønn og familiesammensetning.
Analyse
I analysen av intervjuene ble en tematisk analyse brukt. Den tematiske analysen skjedde gjennom seks faser hvor konstant-komparativ analyse (Glaser and Strauss, 1967) ble brukt:
- Transkribering av video- og lydopptak
- Åpen koding av de transkriberte intervjuene
- Koding ved bruk av JRC´s kodebok
- Narrative analyse for å frembringe 15 familieportretter
- Aksial koding med et søk om å finne mønstre på tvers av det empiriske materialet og familieportrettene
- Rapportskriving
Resultat og formidling
Nasjonal rapport ventes i februar.
Kvantitativ del
Ledes av Elisabeth Staksrud.
Forskningsteam:
- Fredrik Mørk Røkenes
- Kristinn Hegna
- Siw Fjørtoft
Innsamlingsstrategier
Vi har gjennomført en spørreundersøkelser med 500 familier i Norge. Spørreundersøkelsene er gjennomført være med barn som bruker digital teknologi minst en gang i uken, og en av foreldrene. Barna er i aldersgruppen fra 11 til 18 år (5. trinn og oppover).