ICCS2027 – ICCS – Forskning – Institutt for lærerutdanning
International Civic and Citizenship Education Study 2027 (ICCS2027)
International Civic and Citizenship Education Study 2027 (ICCS2027)
Den internasjonale demokrati- og medborgerskapsundersøkelsen ICCS2027
ICCS2027
ICCS, International Civic and Citizenship Education Study, er en av flere storskala utdanningsstudier i regi av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
ICCS måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap (demokratiforståelse). I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. I tillegg fyller lærere og skoleledere ut egne spørreskjema.
Dataene for ICCS 2027 samles inn vinteren 2027 og de første resultatene vil bli presentert høsten 2028.
Utdanningsdirektoratet har gitt Institutt for lærerutdanning oppdrag som Nasjonal forskningskoordinator (NRC) for ICCS2027, i partnerskap med NTNU Samfunnsforskning.
Norge har, som ett av tolv land, deltatt i samtlige ICCS-sykluser; 2009, 2016, 2022 og 2027.
Aktuelt
03.12.24: NTNU Nyheter: Forskningsmiljø ved NTNU får fornyet tillit på stor demokratiundersøkelse
03.12.24: NTNU Facebook: Hvordan skal vi øke unges demokratiforståelse?