GrammaKiKK – Forskning – Institutt for lærerutdanning
GrammaKiKK: Grammatisk kompetanse i kognisjon og klasserom
Forskningsgruppa GrammaKiKK har som mål å bidra til kunnskapsutvikling av grammatikk og grammatikkdidaktikk. Gjennom ulike metodiske og analytiske innganger utforsker vi grammatikk og dens didaktiske potensial i skole og lærerutdanning, herunder også konkrete arbeidsmåter som kan brukes i klasserommet.
Lite samhandling mellom moderne språkvitenskap og grammatikkundervisning i skole og lærerutdanning har ført til et gap mellom skolegrammatikken og forskningsfeltet. Å ta i bruk innsikt fra grammatisk grunnforskning i fagdidaktikken vil derfor være et viktig utviklingsfelt for forskningsgruppa.
Grammatikk handler om hvordan språk er oppbygd, hvorfor det ser ut som det gjør og hvordan det er mulig å tilegne seg. Grammatikk er med andre ord å studere elevers egne forutsetninger og kompetanse, og det er først og fremst et selvstendig emne som lærerstudenter og elever bør ha innsikt i gjennom studie- og skolefaget norsk. I tillegg er kunnskap om norsk språkstruktur grunnleggende innenfor mange andre områder av norskfaget, blant annet lese- og skriveopplæring, språkutvikling, tekstanalyse, norsk som andrespråk, talemålsvariasjon og sidemålsdidaktikk.
I prosjektene i denne forskningsgruppa vil grammatikken kunne være både analyseinngang og analyseobjekt. Vi vil blant annet arbeide med spørsmål som: Hvilke grammatikksyn kommer til uttrykk i ulike kontekster? Hvordan kan grammatiske analyser gi relevante didaktiske innsikter? Hvordan kan interesse for språkstruktur stimuleres? Hvordan kan man i undervisning legge opp til utforsking og sammenlikning av språk? Hvordan kommer elevers grammatiske kompetanse til uttrykk, muntlig og skriftlig? Hvordan kan arbeid med grammatikk støtte språk- og skriveutvikling i første- og andrespråk? Hvordan utvikle metalingvistisk kunnskap og forståelse hos elever og studenter?
Forskningsgruppa er sammensatt av forskere ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Vi er tilknyttet det nasjonale nettverket GRADIMO (Nettverk for grammatikkdidaktikk i morsmålsfaget), ledet av Signe Laake (OsloMet).
Medlemmer i forskningsgruppe
-
Leiv Inge Aa Professor i norskdidaktikk
73592459 leiv.inge.aa@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Cecilie Slinning Knudsen Stipendiat
73412467 cecilie.s.knudsen@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tonje Lindås
tonjelin@stud.ntnu.no -
Andre Midtskogseter Reite Universitetslektor i norskdidaktikk
73412887 andre.m.reite@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Brita Ramsevik Riksem Førsteamanuensis i norskdidaktikk
73596987 brita.riksem@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tina Louise Ringstad Førsteamanuensis i norskdidaktikk
73596633 tina.ringstad@ntnu.no Institutt for lærerutdanning