Forum for likeverd, inkludering og mangfold

Institutt for lærerutdanning, NTNU

Forum for likeverd, inkludering og mangfold

Forum for likeverd, inkludering og mangfold er et lederstøttet forum som ble etablert ved Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU 12. august 2022.

Forumet gir strategiske råd til ledelsen, samt fasiliterer lederstøttede aktiviteter, med mål om å styrke likeverd, inkludering og mangfold ved instituttet.

Etableringen skjedde for å realisere virkemiddelet “Opprette lederforankret forum for inkludering og mangfold” for å nå delmålet “Vi skal fremme likestilling og ivareta mangfold i arbeidet med å rekruttere og beholde ansatte og studenter”, slik det står i ILUs Årsplan 2022.


Fra konferansen «Fremtidslæreren 2024», april 2024

  • Seks personer står og presenterer på en konferanse. Foto
    Fra konferansen «Fremtidslæreren 2024», april 2024. Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU
  • En person i rullestol, en person som sitter på gulvet. Foto
    Kunstnerisk innslag på konferansen. Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU
  • En person overrekker en boks konfekt til en annen person. Foto
    Miriam A. H. Pedersen i Rosa kompetanse blir avtakket av Stine H. B. Svendsen for konferanseinnlegget.
    Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU

Mandat for forum for likeverd, inkludering og mangfold

Mandat for forum for likeverd, inkludering og mangfold

Forumet opprettes på bakgrunn av instituttstyrevedtak fra 2021 om å opprette et forum, samt ILUs strategiske plan 2018-25 og årsplan for 2022 hvor mangfold og inkludering er viktige dimensjoner innenfor flere områder.

Forumet er et rådgivende organ til instituttleder, og skal diskutere hva som ligger i likeverd, mangfold og inkludering som distinkte og komplekse begreper og bruke forumets forståelser av begrepene til å identifisere muligheter og utfordringer som er knyttet til likeverd, inkludering og mangfold ved ILUs virksomhet. Forumet skal anbefale tiltak som kan styrke likeverd, mangfold og inkluderingsarbeidet ved ILU og gi innspill til strategiske satsninger på lang sikt og årsplansmål på kort sikt. Tiltakene skal favne om hele virksomheten: rekruttering (ansatte og studenter), administrasjon, forskning, studieprogrammene undervisning, utadrettet formidling, kollegialt samarbeid, arbeidsmiljø, og i partnerskap med praksisfelt.

Lederens hovedoppgave er å fasilitere og representere forumets arbeid, samt sørge for at innspill og anbefalinger forumet/forumets leder gir er forankret blant forumets medlemmer.

Leder av forumet rapporterer til instituttleder.

Forumet møtes minimum en gang i semesteret.

Forumet presenterer forslag til tiltak til ledermøte minimum en gang i semesteret, og skriver en rapport som legges fram for instituttstyret høsten 2023.

Ansatte og studenter ved ILU kan kontakte forumet og melde saker de ønsker at forumet engasjerer seg i, setter søkelys på eller gir anbefalinger om. Forumet kan på sin side finne og skape arenaer å nå ut til ansatte og studenter.

Forumet er sammensatt med administrativt tilsatte, vitenskapelig tilsatte og tillitsvalgte studenter ved ILU, samt eksterne.

Instituttleder oppnevner forumets medlemmer.

Aktiviteter

Aktiviteter

BalanseHub 2024-26

BalanseHub 2024-26

Institutt for lærerutdanning (ILU) deltar årene 2024-26 i det Norsk Forskningsråd-støttede kompetansenettverket BalanseHub, som ledes av NIFU – Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning i samarbeid med PRIO – Institutt for fredsforskning og SBB – Statistisk sentralbyrå. BalanseHub handler om å styrke kjønnsbalanse, mangfold og inkludering i norsk forskning og norsk UH-sektor.  Instituttets BalanseHub-prosjekt med navn «Forum for likeverd, inkludering og mangfold ved Institutt for lærerutdanning, NTNU – muligheter for en mangfoldig lærerutdanning» er et organisasjonsutviklingsprosjekt som eies av instituttleder.

Problemstillingene for prosjektet er: Hva er de mest sentrale mangfolds- og likestillingsutfordringene ved Institutt for Lærerutdanning, NTNU, som er Norges største lærerutdanningsmiljø? Hvordan kan et lederforankret Forum sette disse utfordringene på dagsorden og bidra til organisasjonsendring? 

Delmål for prosjektet er 1) Utvikling av mangfoldsledelse, b) Utvikling av mangfoldskompetanse blant ansatte og 3) Følgeforskning. 

Mangfoldskompetanse er vesentlig for den egne organisasjonsutviklingen, men også utover: lærerutdanning har et stort samfunnsansvar for utdanning av fremtidige lærere med høy profesjonsetikk og profesjonell integritet i den norske skolen preget av mangfold.

Forum for likeverd, inkludering og mangfold fasiliterer prosjektet ved ILU. Likestillings- og diskrimineringsombudet og Dembra er samarbeidsparter. Prosjektleder er Tone Pernille Østern. Forskningsansvarlig er Sevil Sümer.

Publikasjoner

Publikasjoner

Sümer, S., Holland, S.K., & Utvær, B.K. (2023). A Survey on Inclusion and Diversity at the Department of Teacher Education (ILU). Working group on behalf of the Forum for Inclusion, Equity and Diversity. Department of Teacher Education, NTNU Norwegian University of Science and Technology.