Katrine Dalbu Alterhaug
Om
Jeg er internasjonaliseringsleder ved Institutt for Lærerutdanning.
Ansvarsområde:
- Leder av Internasjonalt forum på ILU og er bindeledd mellom adminstrasjon,fagseksjoner og ledelsen på området internasjonalisering
- Oppfølging av startegi
- Bidra til kjennskap av EUs virkemidler blant ansatte
- Kommunikasjonsbistand på internasjonale søknader
- Koordinering av Erasmus+ prosjekt,samarbeidsavtaler for ansatte og studenter og strategiske partnerskap
- Kontaktperson ILU for MOTIVATE: Motivate! Blog – Transnational digitally supported tandem program (motivate-blog.org)
- Medlem av TEQUILA-nettverk og NEBLUS: TEQUILA – Forskning – Institutt for lærerutdanning - NTNU
- Ansatte-mobilitet
- Medlem av universitetsalliansen ENHANCE arbeidspakke 3
- Medlem av Forum for inkludering og mangfold
Utdanning:
Can.mag fra AVH-UNIT med fagene tysk,fransk og statsvitenskap 1994.Praktisk-pedagogisk utdanning 1996.Cand.philol fra AVH UNIT/NTNU i Fransk språk og litteratur 2005.
Etterutdanning i engelsk språk og litteratur (60 stp.), pedagogikk - formidling og læring (30 stp), veiledningspedagogikk, SMART-læring, kommunikasjonsrådgivning og prosjektarbeid.
Tidligere har jeg jobbet som lektor i ungdomsskole og videregående skole, vært formidler i Nidarosdomen og ved Stiklestad kultursenter.Jeg har vært konsulent i Aschehoug under utarbeidelse av læremateriell i tysk og fransk.Medlem av gruppen som utviklet kjerneelmentene til læreplanen i fremmedspråk (Fagfornyelsen).
Roller i Norsk lektorlag:
Jeg har vært Hovedtillitsvalgt i Trondheim kommune,fylkesleder, leder av Fagutvalget for fremmedspråk i Norsk Lektorlag sentralt og sentralstyremedlem.
Er nå (2024/25) medlem av falgutvalget og fylkesstyret i Trøndelag for Norsk Lektorlag.
Publikasjoner
2023
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Brendløkken, Tone.
(2023)
«Blended Intensive Program ved Institutt for lærerutdanning.»
.
Universitetsavisen
Kronikk
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Bjørk, Tina Beate;
Nonstad, Marthe.
(2023)
Kunnskapsarbeid i tverrfaglige og tverrinstitusjonelle læringsfellesskap.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Hårberg, Jon Sverre;
Utvær, Britt Karin Støen;
Vezne, Rabia;
Rumpold, Birgit;
Enochsson, Ann-Britt;
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2023)
A Guide to Embed Internationalisation at
Home in Vocational Teacher Education.
The Department of Teacher Education, NTNU
Rapport
2022
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Martin, Rosemary Kate;
Langseth, Inger Dagrun.
(2022)
THE SYLLABUS OF THE MODULE 7.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2022)
Political Drivers of Change.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Langseth, Inger Dagrun;
Neokleous, Georgios;
Einum, Even.
(2022)
Peer Learning and Learning Communities.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
2019
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Christiansen, Ane.
(2019)
Hvordan snakker spanskelever om språk når de skriver om kjente temaer?.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret
Kronikk
2018
-
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2018)
Fremmedspråk.Kjernelementene er viktige hver for seg,men det er samspillet mellom dem som gor helheten i faget.
Lektorbladet
Kronikk
Tidsskriftspublikasjoner
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Brendløkken, Tone.
(2023)
«Blended Intensive Program ved Institutt for lærerutdanning.»
.
Universitetsavisen
Kronikk
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Christiansen, Ane.
(2019)
Hvordan snakker spanskelever om språk når de skriver om kjente temaer?.
Communicare - et fagdidaktisk tidsskrift fra Fremmedspråksenteret
Kronikk
-
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2018)
Fremmedspråk.Kjernelementene er viktige hver for seg,men det er samspillet mellom dem som gor helheten i faget.
Lektorbladet
Kronikk
Del av bok/rapport
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Bjørk, Tina Beate;
Nonstad, Marthe.
(2023)
Kunnskapsarbeid i tverrfaglige og tverrinstitusjonelle læringsfellesskap.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Martin, Rosemary Kate;
Langseth, Inger Dagrun.
(2022)
THE SYLLABUS OF THE MODULE 7.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2022)
Political Drivers of Change.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Alterhaug, Katrine Dalbu;
Langseth, Inger Dagrun;
Neokleous, Georgios;
Einum, Even.
(2022)
Peer Learning and Learning Communities.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
Rapport
-
Hårberg, Jon Sverre;
Utvær, Britt Karin Støen;
Vezne, Rabia;
Rumpold, Birgit;
Enochsson, Ann-Britt;
Alterhaug, Katrine Dalbu.
(2023)
A Guide to Embed Internationalisation at
Home in Vocational Teacher Education.
The Department of Teacher Education, NTNU
Rapport
Undervisning
ABOUT – Motivate! Blog (motivate-blog.org)
Undervising i House sessions og workshops i MOTIVATE programmet.
Undervisning i Blended intensive program.
Veiledning
Veiledning av studenter i samarbeidsavtalen med TU-Berlin.
Formidling
2023
-
Faglig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu; Brendløkken, Tone. (2023) Status for prosjektet "Den flyktninge kompetente lærer". Iinstitutt for lærerutdanning The multicultural classroom , Trondheim 2023-11-30 - 2023-11-30
-
Populærvitenskapelig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu; Christiansen, Ane. (2023) Hva skal vi med fremmedspråksopplæring i Norge i 2023. Litteraturhuset Paneldebatt , Trondheim 2023-03-07 -
-
Faglig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu; Brendløkken, Tone. (2023) Intercultural and interdisciplinary collaboration for more inclusion. . NTNU Blended intensive program , Trondheim 2023-11-27 - 2023-12-01
2022
-
PosterAlterhaug, Katrine Dalbu. (2022) Multiplier event Web-Lab project.Erasmus+ . NTNU Multiplier event Web-Lab Erasmus+ project , Trondheim 2022-11-03 - 2022-11-03
-
Populærvitenskapelig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu. (2022) Mapping Native Language Teacher Training in Norway,Finland,Sweden,Denamrk and United Kingdom. IATELS ICPATME , Akdeniz University 2022-05-27 - 2022-05-27
-
Populærvitenskapelig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu. (2022) Innkommende Erasmus+ praksistudenter: Kva motiverer praksisinstitusjonen til å ta imot?. HK Dir Erasmusseminaret for høyere utdanning 2022 , Trondheim 2022-11-28 - 2022-11-30
-
Populærvitenskapelig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu. (2022) Peer Learning and Learning Communities. Akdeniz University MaTE International Congress 2022 , Antalya 2022-07-06 - 2022-07-07
2018
-
Populærvitenskapelig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu. (2018) Paneldebatt Teach meet. Universitetet i Agder IV NJMLM Conference , Krisitansand 2018-04-12 - 2018-04-13
-
Populærvitenskapelig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu. (2018) Om skriving i fremmedspråk. NTNU Teach-meet USSIT , Trondheim 2018-05-08 - 2018-05-08
-
Faglig foredragAlterhaug, Katrine Dalbu. (2018) "Støtteark?Nei,jeg liker best å skrive mine egne setninger, jeg.-Om skriving på fremmedspråk". Universitetet i Agder IV NJMLM Conference , Kristiansand 2018-04-12 - 2018-04-13