(Andre)språk på yrkesfag

Forskningsprosjekt ved Institutt for lærerutdanning

(Andre)språk på yrkesfag

Mange nyankomne elever tar yrkesfaglig utdanning. Her må de tilegne seg norsk, fag og praktiske ferdigheter samtidig og på kort tid. Hvordan dette oppleves, gjøres og bør gjøres, er det viktig å få mer kunnskap om, både for den enkelte eleven, skolen og samfunnet.

To elever, gutter, på bygg og anlegg, samarbeider om å bygge en mur. Foto
Foto: Elin Iversen/NTNU

 


Prosjektperiode

Prosjektperiode

Fra: 01.08.2022

Finansiering

Finansiering

Internt

Forskningsgruppe

Om prosjektet

Om prosjektet

Prosjektet (Andre)språk på yrkesfag undersøker språkopplæring, språkpraksiser og språkkrav på yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående skole. En stadig økende andel elever på yrkesfag er nyankomne, det vil si at de har kommet til Norge når de aldersmessig hører til på ungdomstrinnet eller i videregående opplæring. Disse elevene er særlig sårbare i utdanningssystemet, både i Norge og internasjonalt: De har svakere skoleresultat, rapporterer om mindre trivsel og fullfører i mindre grad enn sine norskfødte jevnaldrende (Hauge et al., 2024). Kun 51,7 prosent av dem fullfører videregående opplæring på normert tid, mot 71,9 prosent av elevgruppa som helhet (SSB, 2024).

Årsakene til dette er sammensatte, men det er liten tvil om at språkferdigheter i norsk er en viktig faktor for elevenes deltakelse, læring og mestring (Andreassen, 2024). Videregående skoler tilbyr i liten grad tospråklig støtte på elevenes førstespråk (Lødding et al., 2024), og elevene er dermed avhengige av gode norskferdigheter og/eller systematisk språklig tilpasning og støtte på norsk i opplæringa – i alle fag, og både på skolen og i praksis. Vi veit imidlertid at videregående skole generelt og programfaglærere spesielt har lite kompetanse innen andrespråks- og flerspråklighetspedagogikk (Andersen, 2024). Vi har dessuten lite forskningsbasert kunnskap om hvilke språkpraksiser og språkkrav som kjennetegner de ulike yrkesfaglige utdanningsprogramma og yrkene elevene skal ut i. Prosjektet (Andre)språk på yrkesfag har som mål å imøtekomme dette kunnskapsbehovet ved blant annet å undersøke hvilke språkkrav ulike yrkesfag og yrker stiller, hvilke norskferdigheter elevene får opplæring i – og hvorfor, på hvilke måter språkopplæring- og støtte gis, hvordan språkferdigheter vurderes, og hvilke erfaringer elever og lærere har med språkkrav, -ferdigheter, -opplæring og -støtte. Vi forsker kvalitativt og har et anvendt utgangspunkt og mål.

Prosjektet er nært knytta til videreutdanninga Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere (Andrespråkspedagogikk for yrkesfaglærere Emne 1 - SKOLE6269 - NTNU) og et DEKOM-prosjekt (desentralisert kompetanseutvikling) om samme tema i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune.

Formidling

Konferanseinnlegg

Andreassen, Unni Soltun. (2024) "Æ synes når noen lærer dialekt, nesten liksom...ikke ny språk...men nesten som ny språk" - Dialektbruk i opplæringa for nyankomne elever. Nordand NordAnd 16 , Södertörns högskola.

Andreassen, Unni Soltun. (2023) Transitioning from an introduction class for newly arrived migrants to VET - Experiences with first language use. European Conference on Educational Research, University of Glasgow.

Andreassen, Unni Soltun. (2023) Førstespråk - barriere eller ressurs for læring? Nyankomne elevers erfaringer i overgangen fra kombinasjonsklasse til yrkesfaglig videregående skole. NOA-konferansen, Høgskolen i Volda.

Andreassen, Unni Soltun. (2023) Flerspråklighet i overgangen fra intro-tilbud til yrkesfaglig videregående opplæring. Nettverket Flerspråklighet i Norden FLIN 2023, Trondheim.

Andreassen, Unni Soltun. (2022) Literacy i overgangen fra grunnskole til videregående opplæring for nyankomne ungdommer. Vigdís Institute, University of Iceland NORDAND 15, Reykjavik.

Kjelaas, I. & Brekke, A.L. (2023). Language education and use in VET. University of Glasgow European Conference on Educational Research.

Kjelaas, I. (2022) Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråkideologi i opplæringa for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter". Universitetet i Tromsø - Norges arktiske universitet Møte om norsk språk.


Kurs/faglige foredrag

Kjelaas, I. (2024) Nyankomne elever i videregående opplæring. Sandnessjøen videregående skole.

Kjelaas, I. (2023) Språkopplæring for nyankomne elever i videregående skole. Landslaget for norskundervisning.  


Podkast

Kjelaas, I. (2024). Om språkopplæring og skole for de med kort botid. Lektor Lomsdalens innfall. NTNU Open: En studie av nyankomne andrespråkselevers naturlige mangesemiotiske transspråking i gruppesamtaler i skolen.


Masterprosjekt

Kuvås, M. (2024). En studie av nyankomne andrespråkselevers naturlige mangesemiotiske transspråking i gruppesamtaler i skole. NTNU Open: En studie av nyankomne andrespråkselevers naturlige mangesemiotiske transspråking i gruppesamtaler i skolen.

LiVE network > m-voc Multilingualism in Vocational Education

LIVE-nettverket med medlemmer fra NTNU, Høgskolen i Østfold, VIA University College, Århus, og University of Exeter, England.