Workshop: The Multicultural Classroom – Den flyktningekompetente lærer – Forskning
Workshop: The Multicultural Classroom
Workshop: The Multicultural Classroom
30. november 2023 – NTNU campus Kalvskinnet
09.00–09.45 Del 1 – Velkommen og innramming
- Åpningstale ved Tine Arntzen Hestbek, dekan ved SU-fakultetet
- Status for prosjektet «Den flyktningekompetente lærer», ved prosjektgruppa
- «Språkportrettet», ved TROVO videregående skole
09.45–10.00 Pause med kaffe og frukt
10.00–11.30 Del 2 – Workshop 1. runde
Workshopene går parallelt, og hver workshop kjøres to ganger. Det vil bli sendt ut påmelding/ønsker for workshop til deltakerne i forkant av konferansen.
Multicultural classrom program parallelle sesjoner
Lydrik(k) er et samarbeidsprosjekt mellom Institutt for lærerutdanning (NTNU), profesjonelle kunstnere og Rosenborg skole. Hvert år samarbeider lærerstudenter, elever, kunstnere og lærerutdannere om å utforske sammenhenger mellom musikk og lyrikk gjennom låtlaging og musikkproduksjon, innenfor en ramme av estetisk teori, utforskende undervisningsmetoder og kunstnerisk praksis. I Lydrik(k) Express vil du få oppleve prosjektet praktisk og innenfra ved å eksperimentere med tekstskaping og musikk.
In English:
Lydrik(k), meaning “rich in sound and words”, is a cooperative project involving staff at NTNU’s Department for Teacher Education, professional artists and Rosenborg secondary school. Every year, pre-service teachers, pupils, artists and teacher educators cooperate to explore connections between music and poetry through creating songs and song lyrics, within a framework of aesthetic theory, explorative teaching methods and artistic practice. In Lydrik(k) Express you will get a hands-on experience of the project from within, by experimenting with lyrics and music yourself.
Majken Wærdahl og Seela Wanvik har jobbet med Fargespill i 13 år og deler på denne workshopen mange av sine aller beste triks for å skape fellesskap og mestring fra første time i klasserommet. Hva får vi til lenge før vi kan ta i bruk et felles talespråk? Hvordan lærer vi språk gjennom alternativ og engasjerende pedagogikk? Workshopen vil for det meste være praktisk på gulvet, men avsluttes med en refleksjon og diskusjon på slutten.
In English;
Majken Wærdahl and Seela Wanvik have worked with Fargespill for 13 years and share in this workshop many of their very best tricks for creating community and mastery from the first hour in the classroom. What can we achieve long before we can adopt a common spoken language? How do we learn language through alternative and engaging pedagogy? The workshop will mostly be practical on the floor but conclude with a reflection and discussion at the end.
Trondheim voksenopplæringssenter, videregående skole (TROVO) holder workshopen «Flerspråklighet i praksis» som er en dialogbasert workshop med fokus på flerspråklighet i klasserommet, utprøving av ulike metoder og samtaler med flerspråklige assistenter fra Trovo. Workshopen vil gi et teoretisk grunnlag for å ta i bruk flerspråklighet som ressurs, samt konkrete verktøy du kan bruke i ditt flerspråklige klasserom.
In English:
Trondheim Adult Education Centre, Upper Secondary School (TROVO) holds the workshop "Multilingualism in Practice", which is a dialogue-based workshop focusing on multilingualism in the classroom, testing of different methods and conversations with multilingual assistants from TROVO. The workshop will provide a theoretical basis for using multilingualism as a resource, as well as specific tools you can use in your multilingual classroom.
Multicultural classrom program del 2
11.30–12.15 Lunsj – Deltakerne må selv sørge for lunsj
12.15–12.45 Del 3 – Plenumsinnlegg
“How do we prepare teachers for the multilingual classroom?” ved Eivind Nessa Torgersen, Institutt for lærerutdanning, NTNU
13.00–14.30 Del 4 – Workshop 2. runde
- Workshop 1: Lydrik(k) Xpress- rom KA-A U301
- Workshop 2: Fargespillworkshop - rom KA-AO L125
- Workshop 3: Flerspråklighet i praksis- rom KA-A U202
14.30–14.45 Pause med kaffe og vaffel
14.45-15.30 Del 5 – Oppsummering og avrunding i plenum
- "Professionalization of the refugee-competent teacher" ved Siri Denstad Langlo, Utdanningsforbundet Trøndelag
- Avrunding ved Rosita Deluigi, Universitetet i Macerata
Bidragsytere
Lydrik(k)
Lydrik(k) er et samarbeid mellom Institutt for lærerutdanning på NTNU, profesjonelle artister og Rosenborg skole, hvor lærerstudenter, elever, profesjonelle artister og lærerutdannere årlig utforsker forbindelser mellom musikk og lyrikk gjennom låtskaping og arbeid med sanglyrikk og musikkproduksjon. Arbeidet er fundert i et syn som vektlegger prosess framfor produkt. Dermed erfarer deltakerne at språk, tekst og mening alltid kan forhandles. Lydrik(k) er også et prosjekt som undersøker og utforsker tilnærminger til flerspråklighet og transspråking, og prosjektet foregår også i samarbeidsskolens mottaksklasse (så vel som i andre av skolens klasser).
Fargespill fra Kulturskolen, Trondheim kommune
Trondheim kammermusikkfestival og Trondheim kommunale kulturskole startet Fargespill Trondheim i 2012. Fargespill Trondheim er et flerkulturelt kunstnerisk prosjekt hvor mer enn 100 barn og ungdom fra 40 nasjoner, inkludert Norge, deltar på ukentlige øvinger gjennom hele året. Gjennom dette skapes en forestilling med basis i folkemusikk og dans, sirkus og barnelek fra hele verden. Fargespill har alltid musikken og kunsten i fokus. Aktiviteten foregår gjennom hele året og er både kulturutveksling, undervisning, inkludering og kunstnerisk produkt. Metodikkens grunnlag er at mennesker kan møtes som likeverdige gjennom kulturuttrykk, og lærer av hverandre uansett om vi er store eller små og kommer fra forskjellige kulturer.
Trondheim voksenopplæringssenter, videregående skole (TROVO)
Trondheim voksenopplæringssenter (TROVO) ble opprettet i 2018. Hovedidéen bak senteret var å samle det kommunale og fylkeskommunale opplæringstilbudet for voksne gjennom en samorganisering og samlokalisering av disse to partene. Senteret betjener voksne innbyggere med behov for rådgivning, kartlegging og opplæring innen grunnleggende ferdigheter, norsk og samfunnskunnskap, grunnskole eller videregående opplæring. Det er ansatte ved TROVO videregående skole som bidrar på workshopen.
Eivind Nessa Torgersen
Nessa Torgersen er professor i engelsk språk og fagseksjonsleder for engelsk og fremmedspråk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hans forskning konsentrerer seg i hovedsak om fonologisk og grammatisk variasjon i London, spesielt variasjon og endringsprosesser i vokalsystemer. Han har også forskningsinteresser innenfor eksperimentell fonetikk og fonetisk persepsjon, spesielt modeller for ordprosessering. Videre arbeider han også med tilegnelse av engelsk i flerspråklige klasserom i Norge og har et pågående forskningsprosjekt om dette: Acquisition of English in the multilingual classroom.
Siri Denstad Langlo
Langlo er tillitsvalgt i Utdanningsforbundet Trøndelag. Med bakgrunn som lærer i barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring har hun god oversikt over utdanningsfeltet. Hun er spesielt opptatt av opplæringstilbudet til minoritetsspråklige gjennom hele utdanningsløpet. Utdanningsforbundet Trøndelag er medskaper i forsknings- og utviklingsprosjektet Den flyktningekompetente lærer og Siri er medlem av prosjektledelsen. Siri er konferansier på workshopen.
Rosita Deluigi
Rosita er førsteamanuensis i generell pedagogikk og sosialpedagogikk ved University of Macerata, Department of Education, Cultural Heritage and Tourism, hvor hun underviser i generell pedagogikk, Community Pedagogy og interkulturell pedagogikk.