Forskning som virker i samfunnet - Det humanistiske fakultet
Forskning som virker i samfunnet
Forskning som virker i samfunnet
Samfunnsrelevans forskning samleside
Humaniora spenner over et bredt spekter av tema og fag. Her finner du noen smakebiter på hvordan humanistisk forskning bidrar til endring og nytenking på ulike samfunnsarenaer.
Eksempel samfunnsbidrag overskrift
Et knippe eksempler på forskningens samfunnsrelevans
Ingress Samfunnsrelevans: Sounds Good/fonetikk
Fra grunnforskning til app: Bedre språklæring med skreddersydde øvelser
Gjennom 10 års har NTNU-forskere kartlagt 500 språk, og identifisert hvilke språklyder og kombinasjoner av språklyder som skiller et språk fra et annet. Nå har denne databasen blitt til app som gir skreddersydd språkopplæring tilpasset elevens morsmål.
Ingress Samfunnsrelevans: 22. juli
Å leve videre med minnene etter 22. juli
Terrorangrepene 22. juli 2011 i Regjeringskvartalet og på Utøya kostet 77 mennesker livet og er en av de største tragediene i norsk historie. Hvordan dette har preget det norske samfunnet og hvordan vi behandler minner om hendelsene, er utgangspunktet for forskingsprosjektet «22. juli og forhandling av minne».
Ingress Samfunnsrelevans: P:unkt teater
Teater for integrering og demokratisk deltakelse
Å spille teater sammen skaper en unik arena for integrering. P:UNKT var et teaterprosjekt som brakte flyktninger og nordmenn sammen. Deltakerne tok utgangspunkt i egne ideer og historier, og skapte nye fortellinger om samtida. P:UNKT var også et prosjekt for integrering, der teateret samarbeidet med Voksenopplæringa for å rekruttere deltakerne.
Ingress Samfunnsrelevans: Genetisk veiledning
Hvordan sikre god kommunikasjon mellom helsepersonell og pasienter
Fagpersonell ved sykehusene som tilbyr genetisk veiledning, står overfor en rekke utfordringer i kommunikasjonen med sine pasienter: Hvordan formidle det komplekse genetiske informasjonsbildet på en forståelig, men samtidig nyansert og balansert måte? Kommunikasjonen er avgjørende for at pasientene skal bli i stand til å ta egne avgjørelser.