Om NTNUs Fysikkstudio
Om NTNUs Fysikkstudio
NTNUs Fysikkstudio er et student-initiert videoprosjekt.
Målet er å skape en videoserie som tar seeren stegvis fra videregående nivå til universitetsnivå innen mekanikk og elektromagnetisme.
Hver video har fokus på ett bestemt tema og gir en grundig, matematikkbasert, gjennomgang av dette. De er laget for å hjelpe deg, enten du er student, en videregåendeelev eller en person med generell interesse for fysikk og matematikk.
Du kan bruke videoene til å ta dypdykk i temaer som interesserer deg spesielt, eller du kan se alle videoene i rekkefølge, som et introduksjonskurs. Videoene som hittil er produsert, fokuserer på det matematiske grunnlaget som må være på plass før man går inn på disse fagområdene. De kan og sees på som en matematikkoppfriskning eller en introduksjon til et ingeniørstudium.
Hvorfor fysikkstudio?
All teknologi baserer seg på en grunnleggende forståelse for matematikk og fysikk. Nøkkelen til å bli en dyktig sivilingeniør ligger i å beherske disse fagfeltene.
Den første store barrieren å komme over i det du begynner på et sivilingeniørstudium, er å opparbeide en grunnleggende forståelse for universitetsfysikk og -matematikk.
Å oppnå denne grunnforståelsen er en omfattende oppgave som ikke lar seg gjøre av en forelesning eller øvingstime. Pensum er for stort og kompleks til at man i en forelesning skal kunne ha tid til å gjennomgå alt tilstrekkelig grundig.
Her får du tilgang til pedagogisk utformet læringsmateriell der du selv kan styre tempo og vanskelighetsgrad.
Perfekt for deg som er interessert i fysikk
Videoserien er generell, som gjør at mange kan benytte seg av den. Er du en faglig sterk elev i videregående skole så kan du benytte enkelte videoer for å lære deg mer om temaer som interesserer deg.
Er det lenge siden du gikk ut av videregående skole, kan serien brukes til repetisjon og etterutdanning.
Læringsressurs til flere fag
Videoserien er ikke laget for å være sammenkoblet med et fag eller en foreleser. Videoene gir en generell inngang, og fungerer som en læringsressurs til flere fag.
Å skape bra videoer for læring er en krevende oppgave
For å få mest nytte av video som medium i læringssammenheng, må videoen lages med spesiell omtanke. En god læringsvideo må holde et høyt produksjonsteknisk nivå, et høyt faglig nivå og et høyt fagdidaktisk og pedagogisk nivå. Dette er noe vi etterstreber.
Vi baserer produksjonen på eksisterende forskning innen feltet, samt erfaringer fra undervisning og videoproduksjon.
Vi kan alltid bli bedre og oppfordrer studenter til å gi tilbakemeldinger på videoene.