Workshop med næringsliv og NTNU
Workshop med næringsliv og NTNU
Workshop med næringsliv og NTNU
Sted: Radisson Blu Hotel, Trondheim Lufthavn Værnes
Tid: 15. januar 2020 kl. 09.00–17.00 (19.00)
I parallellsesjonene bruker vi metodikken "Verdenskafé". Les mer om Verdenskafé (pdf)
Les oppsummering fra workshopen
Program
09.00–10.00 Ankomst, registrering, kaffe og mingling
10.00–12.00 Plenumssesjon, rom 001/002 i underetasjen
10.00–10.05 Velkommen (video) v/ Berit Kjelstad, prorektor for utdanning, NTNU
10.05–10.25 Utvikling og samhandling for relevans, bærekraft og kvalitet i fremtidens Teknologistudier (pdf) v/ Geir E. D. Øien, professor, prosjektleder Fremtidens teknologistudier, NTNU
10.25–10.40 Vil du gjøre noe for miljøet – ikke bare snakke om det? Velg teknologi – velg industri v/ Kjetil Tvedt, fagsjef, Norsk Industri
10.40–10.55 Å lykkes med teknologiutdanning – en forutsetning for et bærekraftig samfunn (pdf) v/ Trond Markussen, president, NITO
10.55–11.10 Teknas innspill til Fremtidens teknologistudier v/ Lise L. Randeberg, president, Tekna
10.10–10.25 Studentrelevans og næringsnær aktivitet - samhandling for ei berekraftig framtid v/ Gjermund K. Langset, tidligere leder Studenttingent NTNU i Ålesund og sentralstyremedlem i Norsk Studentorganisasjon
11.30–12.00 How higher education in technology and engineering needs to adapt to the future, using 4-D Education v/ Charles Fadel, chairman, Center for Curriculum Redesign, Boston, USA
12.00–12.10 Veiledning til parallellsesjonene
12.10–13.00 Lunsj
13.00–14.30 Parallellsesjoner del 1
14.30–15.00 Pause
15.00–16.30 Parallellsesjoner del 2
16.30–17.00 Oppsummering i plenum
17.00–19.00 Tapas og mingling
Parallellsesjoner – del 1 kl. 13.00–14.30
Parallellsesjoner – del 1 kl. 13.00–14.30
Innledningene holdes kl. 13.00–13.10.
- Hver diskusjon varer i 25 minutter.
- Du kan delta i tre diskusjoner ved tre forskjellige bord.
- Det er lagt opp til 5 minutter til bordbytte.
Bærekraft
Innledning: Bærekraftskompetanse hos fremtidens teknologer/ingeniører – hva er behovet, og hvordan integrerer vi det i våre utdanninger?
Innleder: Helge Brattebø, NTNU Bærekraft
Verter: Bjørn Egil Asbjørnslett (NTNU) og Fredrik Shetelig (NTNU)
Spørsmål:
- Hva skal til for at fremtidens teknologistudenter ved NTNU evner å samarbeide med alle andre fagområder?
- Hva skal til for at fremtidens teknologistudenter ved NTNU anerkjennes som verdensledende i å skape og prosjektere nye bærekraftige produkter og løsninger (‘sustainable engineering design’)?
Rom: 101 i 1. etasje
Fremtidige yrkesroller
Innledning: Which will be the most important professional roles for future engineers – and how should we account for these roles in our education programs?
Innleder: Matthijs Van Dijk, Delft University of Technology, TU Delft
Verter: Nils Rune Bodsberg (NTNU) og Torbjørn Digernes (NTVA)
Spørsmål:
- Hvilke (nye) roller skal teknologene fylle i framtiden?
- På hvilke måter kan teknologer gjøre en forskjell i de nye jobbene?
Rom: 102 i 1. etasje
Disiplinfagenes rolle i teknologiutdanning
Innledning: Hvordan bør basiskompetanse i matematikk og naturvitenskap oppdateres og integreres med andre typer kompetanse i fremtidens teknologiutdanninger?
Innleder: Martin Bendsøe, Danmarks Tekniske Universitet, DTU
Verter: Leif Rune Hellevik (NTNU) og Magnus Strøm Kahrs (NTNU)
Spørsmål:
- På hvilken måte vil den generelle digitaliseringen vi opplever rundt oss påvirke innholdet i disiplinfagene?
- Hvilken rolle bør disiplinfagene spille i teknologiutdanning?
Rom: 001 i underetasjen
Åpent bord (fra 13.10)
Vert: Geir E. D. Øien (NTNU)
Rom: 002 i underetasjen
Ikke-tekniske profesjonelle ferdigheter (generic & transferrable skills)
Innledning: Hva vil være de viktigste ikke-tekniske profesjonelle ferdigheter for fremtidens teknologier/ingeniører, og hvordan kan vi skape utdanninger som effektivt gir disse ferdighetene?
Innleder: Anette Kolmos, Aalborg Universitet, AAU
Verter: Marte Holmemo (NTNU) og Eilif Pedersen (NTNU)
Spørsmål:
- Hvor langt skal NTNU strekke seg med å utvikle ikke-teknisk kompetanse før framtidas ingeniør ikke lenger kan kalles ingeniør?
- Hva må til for å gi fremtidens ingeniører nødvendige ikke-tekniske profesjonelle ferdigheter?
Rom: 005 i underetasjen
Internasjonalisering
Innledning: Internasjonalisering i teknologi- og ingeniørutdanninger i Norden: Mål, behov, utfordringer, muligheter og virkemidler.
Innleder: Per Warfvinge, Lunds Universitet
Verter: Anja Linge Valberg (NTNU) og Rolee Aranya (NTNU)
Spørsmål:
- På hvilken måte kan internasjonalisering gi studentene arbeidslivsrelevant kompetanse?
- Hva skal til for at utdanningstilbudene ved NTNU er internasjonalt relevante?
Rom: 006 i underetasjen
Tverr- og flerfaglighet
Innledning: Hvilke typer tverr- og flerfaglig kompetanse blir viktigst for fremtidens teknologer/ingeniører, og hvordan kan NTNU legge bedre til rette for å utvikle slik kompetanse i sine utdanninger?
Innleder: Trond Michael Andersen, Statens Vegvesen
Verter: Ann-Charlott Pedersen (NTNU) og Tore Brandtstveit Haugen (NTNU)
Spørsmål:
- Hvilke koblinger av faglighet er viktig for at fremtidens teknologer kan bidra til økt verdiskaping?
- Kva skal til for at framtidas teknologar frå NTNU kan løyse komplekse tverrfagleg problemstillingar basert på spiss og bredde kompetanse?
Rom: 007 i underetasjen
Parallellsesjoner – del 2 kl. 15.00–16.30
Parallellsesjoner – del 2 kl. 15.00–16.30
Innledningene holdes kl. 15.00–15.10.
- Hver diskusjon varer i 25 minutter.
- Du kan delta i tre diskusjoner ved tre forskjellige bord.
- Det er lagt opp til 5 minutter til bordbytte.
Design av studieprogrammer
Innledning: Hvordan designe arbeidslivsrelevante studieprogrammer i teknologi- og ingeniørfag – hva er de gode designprinsippene?
Innleder: Kristina Edström, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH
Verter: Halgeir Leiknes (NTNU) og Roger Midtstraum (NTNU)
Spørsmål:
- Hva skal til for at studentene skal være godt forberedt for arbeidslivet?
- Hvordan gi økt arbeidslivsrelevans gjennom hele utdanningsløpet, uten å måtte være «hele tiden» ute i en bedrift?
Rom: 101 i 1. etasje
Livslang læring
Innledning: Hvordan ser fremtidens behov for livslang læring ut – og hvordan kan universitetet svare på dette behovet?
Innleder: Bente Brunsgård, Tekna
Verter: Ragna Ann Berge (NTNU) og Asbjørn Rolstadås (NTNU)
Spørsmål:
- Hva skal til for at arbeidslivet oppnår livslang læring?
- Hvilken rolle bør NTNU ta i forhold til livslang læring?
Rom: 102 i 1. etasje
Samarbeidsmodeller NTNU – arbeidsliv
Innledning: Hva er de gode virkemidlene for samarbeid mellom universitet og arbeidsliv, og hvilke mål bør vi fokusere på i samarbeidet?
Innleder: Annik Magerholm Fet, viserektor NTNU i Ålesund
Verter: Arne Gussiås (NTNU) og Karl Henning Halse (NTNU)
Spørsmål:
- Hva må til for at teknologistudiene ved NTNU i større grad kan bidra til å styrke utviklingen av norsk næringsliv?
- Hvordan kan næringslivet bidra til å styrke teknologistudiene ved NTNU?
Rom: 001 i underetasjen
Innovasjon og entreprenørskap
Innledning: Hva trenger fremtidens teknologer/ingeniører å kunne om innovasjon og entreprenørskap – og hvordan kan vi mest effektivt gi dem denne kompetansen?
Innleder: Øystein Widding, NTNU/SFU Engage
Verter: Ole Andreas Alsos (NTNU) og Eva Falch (NTNU)
Spørsmål:
- Hva skal til for at fremtidens teknologer og ingeniører blir gode på innovasjon?
- Hvordan kan NTNU involvere eksterne i kompetansebygging på innovasjon?
Rom: 005 i underetasjen
Digital kompetanse
Innledning: Hva slags digital kompetanse blir viktigst for fremtidens teknologer/ingeniører - på kort og lang sikt?
Innleder: Jan Gulliksen, Kungliga Tekniska Högskolan, KTH
Verter: Mads Nygård (NTNU) og Geir Øien (NTNU)
Spørsmål:
- På hvilken måte endrer den digitale transformasjonen av samfunnet yrkesinnhold og kompetansebehov for fremtidens ingeniører?
- På hvilken måte kan NTNU bidra til at arbeidslivet får mest mulig ut av den pågående digitale transformasjonen?
Rom: 006 i underetasjen
Muliggjørende teknologier
Innledning: Hvilke muliggjørende teknologier blir de viktigste for fremtidens teknologer/ingeniører, og hvordan bør dette påvirke våre utdanninger?
Innleder: Ingelin Steinsland, professor, NTNU
Verter: Øyvind Gregersen (NTNU) og Ingelin Steinsland (NTNU)
Spørsmål:
- På hvilken måte kan muliggjørende teknologier endre din virksomhet?
- Trenger teknologene grundig kunnskap om teknologien, eller kjennskap til mulighetene den gir?
Rom: 007 i underetasjen