Underveiswebinar FTS
Åpent FTS-webinar 3. juni 2020
Åpent FTS-webinar 3. juni 2020
Fremtidens teknologistudier-prosjektet (FTS) inviterte til åpent webinar 3. juni 2020, 08.30–13.30 på Zoom.
Prosjektet skal legge til rette for at NTNUs studieportefølje i teknologi er samstemt med teknologiutviklingen, samfunnsutfordringene og nærings- og arbeidslivets behov i perioden fra 2025 og fremover.
Deltakerne fikk en oppdatert oversikt over status i prosjektet, faglige presentasjoner fra medlemmene i prosjektets nordiske referansegruppe, og mulighet til å bidra med innspill.
Webinaret var åpent for alle, men var spesielt rettet mot vitenskapelig ansatte som arbeider med teknologiutdanning ved NTNU. Det ble holdt på norsk og andre nordiske språk.
Opptak
Presentasjoner
Geir Øien: Velkommen (pdf)
Martin Bendsøe: Om computational thinking (pdf)
Kristina Edstrøm: Om CDIO (pdf)
Per Warfvinge: Om praksisordningen ved Lunds Tekniska Högskola (pdf)
Anette Kolmos: Om PBL (pdf)
Jan Gulliksen: Om digital transformasjon og teknologiutdanninger (pdf)
Resultater
Program kl. 08.30–13.30
08.30–09.00 Velkommen og status for FTS-prosjektet.
09.00–09.20 Utvikling av computational thinking (algoritmisk tenkning) som kompetanse hos teknologer og ingeniører – hvorfor er det viktig, og hvordan kan vi gjøre det?
Martin Bendsøe, Danmarks Tekniske Universitet
09.20–09.30 Q & A
09.30–09.50 The CDIO Initiative – hva er det, hva gjør man der, og hvorfor er det viktig for ingeniørutdanninger?
Kristina Edström, Kungliga Tekniska Högskolan
09.50–10.00 Q & A
10.00–10.15 Pause
10.15–10.35 Tettere integrasjon av praksis i ingeniør- og teknologiutdanninger – hvorfor skal vi eventuelt ha det, og hva kan være gode modeller for å få det til?
Per Warfvinge, Lunds Universitet
10.35–10.45 Q & A
10.45–11.05 Variation og udvikling af problembasert læring (PBL).
Anette Kolmos – Aalborg Universitet
11.05–11.15 Q & A
11.15–12.00 Lunsj
12.00–12.20 Den digitale transformasjonen av samfunnet – hvilke konsekvenser bør den få for fremtidens teknologi- og ingeniørutdanninger?
Jan Gulliksen – Kungliga Tekniska Högskolan
12.20–12.30 Q & A
12.30–13.15 Gruppearbeid blant webinardeltakerne over oppgitte tema, i virtuelle breakout rooms.
13.15–13.30 Oppsummering og avslutning.