Trøndelag fylkeskommune: «Trøndelagsmodellen» for bedre kjønnsbalanse i yrkesfaglig utdanning

Søknadsfrist
Utdanningsnivå
Påbegynt bachelor/master (1.-3. år)
Påbegynt master (4.-5. år)
Utdanningsområde
Historie, idéfag og kulturforvaltning
Lærer- og lektorutdanning
Pedagogikk og rådgivning
Samfunnsfag og statsvitenskap
Type oppdrag
Masteroppgave
Bacheloroppgave
Praksis / annet
Arbeidsoppgaver
Analyse, databehandling, rapportering
Arbeidssted (fylke / by)
Trøndelag
Informasjon om hvordan man søker
Interessert? Ta kontakt!
Irene Laukholm
E-post for søknad
irela@trondelagfylke.no

Bakgrunn

Bedre kjønnsbalansert arbeidsmarked har i mange år vært, og er et nasjonalt og tverrpolitisk mål. Innen videregående opplæring på yrkesfag er det fortsatt liten grad av likestilling mellom kjønnene på noen av utdanningsprogrammene. Det vil si at jenter velger helse- og oppvekstfag, mens gutter velger bygg- og anlegg, elektro og datateknologi, teknologi - og industrifag.

Utfordringene på dette området har også nasjonalt fokus, Ung i dag utvalget leverte melding til Stortinget, 2019:19, Jenterom, gutterom og mulighetsrom i november 2019  https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-19/id2677658/

Mål

Mer kompetanse som kan bidra til å rekruttere flere, samt ivareta elever/lærlinger som har valgt utradisjonelt yrkesfag sett i forhold til kjønn. Øke andel jenter/gutter som gjennomfører, og får sluttkompetanse i et yrkesfag utradisjonelt for kjønn.

Forslag til tematikk

Hvordan få flere til å ta utradisjonelle yrkesvalg, og hvordan få dem til å gjennomføre/bli i det faget de har valgt? Hvordan er det for elevene å være en minoritet i forhold til kjønn? Hvem og hva påvirker valget til de som tar et utradisjonelt valg til/i videregående opplæring. Hvordan oppleves det å være en minoritet i skole og arbeidsliv? Hvordan kan vi gjøre elever/lærlinger (ungdommer) mere robuste til arbeidslivet?

Tidligere samarbeid

Syv mastestudenter fra NTNU har allerede skrevet oppgave til denne satsingen, men i sine oppgaver peker alle på behov for mer kunnskap. Lenke til hjemmeside Trøndelag fylkeskommune hvor oppgavene ligger og det er korte filmer hvor de presenteres: Likestilling på yrkesfag - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)

Fylkeskommunen har hatt gode erfaringer med studentsamarbeid så langt, og ønsker å engasjere flere studenter. Pedagogikk, sosiologi, Likestilling og kanskje spesielt utdanning og oppvekst, er svært relevant i dette prosjektet. Vi ønsker at studentene skal ha mulighet for å konkretisere oppgaven selv, med målgruppe, hvordan osv.

Utdanning
Antikkens Kultur
Arkeologi
Arkiv, museum og dokumentasjonsforvaltning