Trøndelag fylkeskommune: «Trøndelagsmodellen» for bedre kjønnsbalanse i yrkesfaglig utdanning
Irene Laukholm
Tlf: 74 17 43 12
Bakgrunn
Bedre kjønnsbalansert arbeidsmarked har i mange år vært, og er et nasjonalt og tverrpolitisk mål. Innen videregående opplæring på yrkesfag er det fortsatt liten grad av likestilling mellom kjønnene på noen av utdanningsprogrammene. Det vil si at jenter velger helse- og oppvekstfag, mens gutter velger bygg- og anlegg, elektro og datateknologi, teknologi - og industrifag.
Utfordringene på dette området har også nasjonalt fokus, Ung i dag utvalget leverte melding til Stortinget, 2019:19, Jenterom, gutterom og mulighetsrom i november 2019 https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2019-19/id2677658/
Mål
Mer kompetanse som kan bidra til å rekruttere flere, samt ivareta elever/lærlinger som har valgt utradisjonelt yrkesfag sett i forhold til kjønn. Øke andel jenter/gutter som gjennomfører, og får sluttkompetanse i et yrkesfag utradisjonelt for kjønn.
Forslag til tematikk
Hvordan få flere til å ta utradisjonelle yrkesvalg, og hvordan få dem til å gjennomføre/bli i det faget de har valgt? Hvordan er det for elevene å være en minoritet i forhold til kjønn? Hvem og hva påvirker valget til de som tar et utradisjonelt valg til/i videregående opplæring. Hvordan oppleves det å være en minoritet i skole og arbeidsliv? Hvordan kan vi gjøre elever/lærlinger (ungdommer) mere robuste til arbeidslivet?
Tidligere samarbeid
Syv mastestudenter fra NTNU har allerede skrevet oppgave til denne satsingen, men i sine oppgaver peker alle på behov for mer kunnskap. Lenke til hjemmeside Trøndelag fylkeskommune hvor oppgavene ligger og det er korte filmer hvor de presenteres: Likestilling på yrkesfag - Trøndelag fylkeskommune (trondelagfylke.no)
Fylkeskommunen har hatt gode erfaringer med studentsamarbeid så langt, og ønsker å engasjere flere studenter. Pedagogikk, sosiologi, Likestilling og kanskje spesielt utdanning og oppvekst, er svært relevant i dette prosjektet. Vi ønsker at studentene skal ha mulighet for å konkretisere oppgaven selv, med målgruppe, hvordan osv.