Praktikantopphold ved den norske FN-delegasjonen i New York

Søknadsfrist
Utdanningsnivå
Påbegynt bachelor/master (1.-3. år)
Påbegynt master (4.-5. år)
Utdanningsområde
Samfunnsfag og statsvitenskap
Type oppdrag
Internship / Trainee
Arbeidssted
New York, USA
Arbeidsoppgaver
Administrasjon og saksbehandling
Internasjonale relasjoner og utviklingsarbeid
Kommunikasjon/formidling/journalistikk
Politisk arbeid
Arbeidssted (fylke / by)
Utlandet
Informasjon om hvordan man søker
Søknad, CV med referanser og kopi av vitnemål/karakterutskrift/attester sendes FN-delegasjonen gjennom søknadsportalen .

Søkere bes om å sette sammen alle dokumentene til en fil.

Den norske FN-delegasjonen i New York tilbyr praktikantplasser for norske studenter fra norske eller utenlandske læresteder våren 2025 fra tidlig i januar og fram mot sommeren. Praktikantopphold er oppad begrenset til seks måneder.

Den norske FN-delegasjonen
FN-delegasjonen representerer Norge i FNs organer, herunder fond og programmer med hovedsete i New York. FN-delegasjonen og generalkonsulatet deler kontorer sentralt på Manhattan.

Delegasjonen jobber med fagområder som utviklingspolitikk, fred og sikkerhet, menneskerettigheter, kvinners rettigheter og likestilling, humanitære og folkerettslige spørsmål, FN-reform, valg, utdanning, helse og klima. I tillegg til Utenriksdepartementet har FN-delegasjonen medarbeidere fra Forsvarsdepartementet og Politidirektoratet.

Praktikantordningen
Praktikantordningen er etablert for å spre kunnskap om og interesse for arbeidet i utenrikstjenesten. En praktikantplass ved den norske FN-delegasjonen gir god innsikt i FN-systemet og Norges deltakelse i dette multilaterale samarbeidet. Praktikantplassene er ikke lønnet. Under oppholdet vil praktikanten motta et stipend som p.t. er på 21.500 kroner pr. mnd. Utgifter forbundet med bolig, forsikring og reise til og fra New York må dekkes av praktikanten selv.

I løpet av tiden på delegasjonen vil praktikantene delta i arbeidsoppgaver knyttet til FNs virksomhet. Det innebærer blant annet å bistå ved planlegging og gjennomføring av besøk, møteforberedelser og rapportering. I samarbeid med kollegaer vil praktikantene følge forhandlinger i Generalforsamlingen og øvrige FN-organer. Kommunikasjonsoppgaver kan tillegges ved behov.

Våren 2025 søker vi praktikanter som ønsker å jobbe med følgende områder:

1. Bærekraftig utvikling
  2. Folkerett
  3. Fred og sikkerhet

Søkere bes spesifisere foretrukne arbeidsområder i prioritert rekkefølge i søknaden.

Det legges vekt på relevant faglig bakgrunn og resultater, samt gode formidlingsevner på engelsk og norsk, både skriftlig og muntlig. God kunnskap også i andre språk er positivt. Selvstendighet, fleksibilitet, evne til personlig initiativ og gode samarbeidsevner blir også lagt vekt på. Internasjonal erfaring er ønskelig.

Søknadsfrist: 16.09.2024

En studentpraktikant må:

• Være norsk statsborger.
  • Være student ved et godkjent lærested eller ha til hensikt å videreføre studier med sikte på en mastergrad etter oppholdet.
  • Være medlem av folketrygden og ha gyldig syke- og ulykkesforsikring under oppholdet.
  • Ikke ha vært studentpraktikant i utenrikstjenesten tidligere.

For ytterligere informasjon om studentpraktikantordningen, se Studentpraktikantordningen - regjeringen.no.

Spørsmål kan rettes til ambassaderåd Tønnes Log, administrasjonssjef. Før du sender e-post ber vi deg lese gjennom retningslinjene for studentpraktikantordningen, her: Studentpraktikantordningen - regjeringen.no.

Utdanning
Europastudier
Folkehelse
Geografi