Ambassaden i Rabat søker studentpraktikant for våren 2025

Søknadsfrist
Utdanningsnivå
Påbegynt bachelor/master (1.-3. år)
Påbegynt master (4.-5. år)
Utdanningsområde
Samfunnsfag og statsvitenskap
Type oppdrag
Internship / Trainee
Arbeidssted
Rabat, Marokko
Arbeidsoppgaver
Administrasjon og saksbehandling
Forretnings- og næringsutvikling
Internasjonale relasjoner og utviklingsarbeid
Kommunikasjon/formidling/journalistikk
Politisk arbeid
Arbeidssted (fylke / by)
Utlandet
Informasjon om hvordan man søker

Søknad sendes til emb.rabat@mfa.no med emne «Praktikant vår 2025 [ditt fulle navn]» innen 16. september. Søknaden skal inneholde et kort søknadsbrev, CV, vitnemål/eksamensutskrifter og eventuelt andre dokumenter du finner relevant. Dokumentene må sendes samlet i én PDF-fil.
E-post for søknad
emb.rabat@mfa.no

Vil du få et unikt innblikk i utenrikstjenesten, lære mer om Nord-Afrika og være med når norsk utenrikspolitikk omsettes til praksis? Da er en praktikantplass ved ambassaden i Rabat noe for deg! Ambassaden søker nå én studentpraktikant for vårsemesteret 2025. Søknadsfrist er 16. september.

Praktikantordningens overordnede mål er å spre kunnskap og interesse for arbeidet i den norske utenrikstjenesten. Som studentpraktikant vil du få opplæring og oppfølging innenfor varierte arbeidsområder. For ytterligere generell informasjon om studentpraktikantordningen vises det til regjeringens sider:

Studentpraktikantordningen - regjeringen.no

Tjenestestedet

Marokko er et av Afrikas mest politisk og økonomisk stabile land. Rabat er en flott og sikker by, hvor det er godt å bo og arbeide. Som studentpraktikant vil du inngå i staben og veiledes av erfarne kolleger i et godt arbeidsmiljø, og du vil bidra til at ambassaden løser sine oppgaver på alle områder. Du vil arbeide med ambassadens eksterne kommunikasjon, delta på møter med samarbeidspartnere, skrive politiske og økonomiske rapporter, fremme kulturarbeid og bistandsprosjekter, samt andre konsulære og administrative oppgaver.

Ambassaden har 15 ansatte, hvorav 4 av disse er utsendte fra Norge. Vi deler kontorer med den finske ambassaden.

Kvalifikasjonskrav

Ambassaden ønsker en praktikant som har politisk og økonomisk forståelse, samt gode kommunikasjons- og samarbeidsevner. Praktikanten må kunne arbeide selvstendig og ha gode formidlingsevner på fransk, engelsk og norsk, både skriftlig og muntlig. Internasjonal erfaring og noe kunnskap om Marokko er en fordel, men ikke et krav. Praktikanten bør være fleksibel og evne å ta initiativ. Gode samarbeidsegenskaper, relevante studier og/eller erfaringer, nysgjerrighet og språkkunnskaper blir vektlagt. Gode franskkunnskaper er et krav.

Søkere må oppfylle de formelle kravene som gjelder for studentpraktikantordningen:

• Må være norsk statsborger
  • Kan ikke ha vært studentpraktikant i utenrikstjenesten tidligere
  • Bør være student, men søkere som har fullført sin bachelor- eller mastergrad vil kunne vurderes dersom de har hensikt om å ta videre utdanning

Praktisk

Aktuelle kandidater vil bli kontaktet for et videointervju og en skriftlig test. Alle søkere får skriftlig beskjed når prosessen er avsluttet.

Praktikantoppholdet har en varighet på inntil seks måneder, med tiltredelse i januar (oppstartstidspunkt og varighet kan diskuteres). Praktikantordningen er ulønnet, men praktikanten mottar et stipend som kan kombineres med lån fra Lånekassen.
Praktikanten må:

• Selv dekke sine reise- og boutgifter
  • Selv sjekke hvilke regler som gjelder vedrørende vaksiner m.m. på innreisetidspunktet
  • Undertegne en avtale om praksisopphold og en taushetserklæring

Spørsmål og henvendelser kan rettes til ambassadesekretær Anne Margrethe Aabel; Anne.Margrethe.Aabel@mfa.no eller til nåværende studentpraktikant Erik Simengård; Erik.Simengard@mfa.no

Utdanning
Europastudier
Folkehelse
Geografi
Global Helse
Globalisering og Bærekraftig Utvikling
Innovasjon og bærekraftig samfunnsutvikling