Det jeg alltid skryter av med denne jobben, er fleksibiliteten
Andrea har jobbet i Skatteetaten i to og et halvt år ved siden av jusstudiet. Med en så fleksibel jobb er det lett å kombinere studie- og jobbhverdag.
Det jeg alltid skryter av med denne jobben, er fleksibiliteten. Skatteetaten er veldig fleksible på når du kan jobbe, noe som er en kjempestor fordel i en studenthverdag. Vi får stort sett velge når vi vil jobbe og hvor mye vi ønsker å jobbe fra uke til uke.
På en typisk arbeidsdag kommer jeg på jobb klokka 8, da har jeg en time til å forberede meg og å gå gjennom mails sammen med kolleger over en kaffekopp. Fra klokka 9 til 15:45 sitter jeg hovedsakelig i telefon med kunder. Det er tid til lunsj og kaffepauser innimellom telefonene, og rom for å diskutere det faglige med kolleger om det oppstår noe man lurer på underveis.
Hildegunn er underdirektør for brukerkontakt i Skatteetaten. Hun forteller om bakgrunnen for deltidsstillingene, og om hvem jobben passer for.
Disse stillingene startet som et pilotprosjekt i Bergen for å avhjelpe ressurssituasjonen i pressperioder. Vi har mange fulltidsansatte som ønsker seg fri i ferier, romjul, påske osv, da har jo studentene fri fra skolen og kan jobbe. Det blir en vinn/vinn situasjon for begge parter.Prosjektet har vært veldig vellykket og gitt mer fleksible jobber både for våre fulltids- og deltidsansatte. Studentene får bestemme hvilke dager de vil jobbe selv og styre etter sin timeplan, så det ikke går i veien for eksamenslesing, press på skolen og mastertimeplan.
Dette er faste deltidsstillinger på 30%, hvor man i snitt jobber tre arbeidsdager i løpet av to uker. På sommeren kan man jobbe så mye man vil utenom 30%-stillingen.
Vi ser hovedsakelig etter juss- eller økonomistudenter, men vi ansetter også fra andre studier - det viktigste er at du har begynt på høyere utdanning. Har du relevant erfaring fra kundebehandling i for eksempel butikk eller kundetelefon er det fin erfaring å ha med som hjelper på!
Til de som ønsker å jobbe i Skatteetaten, har Andrea tips til jobbsøkerprosessen.
Jeg søkte på FINN den gangen dette var et pilotprosjekt for tre år siden, og fikk jobben. Gode råd til de som søker er å lese jobbutlysningen godt. Sett deg godt inn i kvalifikasjonene de ser etter, og prøv å vinkle søknaden inn mot det. Ikke vær redd for at du måtte kunne alt det faglige fra før. Jeg brukte veldig mye tid på å sette meg inn i det faglige før intervjuet, men det føltes bare bortkastet.
Fokuser på dine gode kvaliteter, for eksempel i forbindelse med kundebehandling. Vis hva slags person du er fra din beste side. Mer kompetanse om det faglige opparbeider du deg i jobben. Det tar tid å ansettes i det offentlige, så ikke bli stresset om du ikke hører noe, svaret kommer til slutt.
Til slutt - er man heldig og får et jobbintervju, har Hildegunn tre gode råd.
Først og fremst: øv på et godt, passe fast håndtrykk. Ikke for slapt, men ikke riv av hånda til den du møter heller.
Vis engasjement! Vær litt på, blid, smilende og hyggelig - det kommer du langt med.
Og ikke minst - skryt av deg selv! Er det én gang du skal skryte av deg selv, så er det på intervju. Du skal ikke lyve på deg ting du ikke kan, men her må du bare kjøre på med det du er god på.