Artistic Research Week 2020

Artistic Research Week 2020

Videoer med kunstnerisk forskning og utviklingsarbeid produsert ved NTNU.

Video 1: mandag

12. oktober
Øyvind Brandtsegg – Nancarrow Biotope: Piano studies

Conlon Nancarrow (1912– 1997) er kjent for sine Studies for Player Piano. De intrikate komposisjonene overskred ofte de fysiske begrensningene en menneskelig utøver har. I dette prosjektet er Nancarrow’s Piano Studies orkestrert av Øyvind Brandtsegg for kirkeorgel, Disklaver og elektronikk. Arbeidet med Nancarrows komposisjoner har også ført til en videre utforsking av improvisasjon med disse mekaniske instrumentene i kombinasjon med Brandtseggs dataprogrammer for improvisasjon.

Video1A: Mandag

12. oktober
MARI BASTASHEVSKI: TERRA INCOGNITA 2019-2020

This project is a cross-disciplinary research project positioned between artistic research and media ethology. It deploys emerging visual technologies of seeing - such as VR - as a means for world-making with the intention of exploring whether the relationship between human, other-than-human animals, and technology are transmemetic: i.e. codependent and perpetually evolving. This project aims to determine how we might conceive of such relationships and incorporate them into artistic eco-fictions that can expand, and revise the understanding of the position of humans in an expanding ecology of cognition, as well as tracing historical moments of fixing or opening up ideas of what can be human/animal/tech.

Video 2: tirsdag

13. oktober
Håkon Magnar Skogstad – Playing in the Manner of Ricardo Viñes

Playing in the Manner of Ricardo Viñes er et kunstnerisk forskningsprosjekt der Håkon Skogstad bruker ekstrem imitasjon – en metode for å gjenskape historiske innspillinger og således vekke en romantisk, pianistisk framføringstradisjon til live. Ricardo Viñes var en av de ledende pianistene i Paris rundt 1900 og urframførte et stort antall komposisjoner, inkludert majoriteten av Debussy og Ravels pianoverker. I hans innspillinger hører vi et språk i musikken som i stor grad har forsvunnet fra konsertsalene. Hensikten med å gjenskape de originale innspillingene er å studere, lære og ta i bruk dette språket for å belyse aspekter av framføringspraksis, i tillegg til å utvikle nye måter for å tolke både gammelt og nytt repertoar.

Video 2A: tirsdag

13. oktober
Martinus Suijkerbuij: ‘Pater_Noster_2020’

Som svar på umiddelbarheten til den Nye Normalen, gikk denne utstillingen gjennom en oppdatering. Publikum vil være til stede som subjekt og som observatør av en simulert overvåkningsstat. I utstillingen trekker ansiktsgjenkjennende algoritmer ut og beregner følelsesbaserte profiler av de besøkende som deretter blir omgjort til karakterer (BB_Worker) i en 3-kanals spillmotor. Et AI-overvåkingssystem viser, oppdager, beregner og forutsier kollektive og individuelle interaksjoner mellom karakterene. Spillmotoren er en justert versjon av Joshua Epsteins beregningsmodell fra Civil Violence (2002).

Video 2B: tirsdag

13. oktober
Leiv Igor Devold: DEN TILFELDIGE ROCKESTJERNEN

Leiv Igor Devold: DEN TILFELDIGE ROCKESTJERNEN
2015, 88 min, musikk-dokumentar

Video 3: onsdag

14. oktober
Ellen Lindquist ‐ Mantra

Mantra av Ellen Lindquist er et stykke for solo gamelan og sinfonietta, bestilt av Espen Aalberg og Trondheim Sinfonietta. Ordet mantra kommer opprinnelig fra sanskrit; en enkel idé (ord, lyd eller frase) gjentatt om og om igjen, brukt til å komme inn i en meditativ tilstand, hvor det er selve repetisjonen som legger til rette for konsentrasjon. I Mantra eksisterer dette konseptet fraktalt på flere overlappende tids-lag, og manifesterer seg som alt fra en enkelt hendelse, til en kort frase, til solo gongmelodien strukket over stykkets lengde. Materiale for Mantra ble utviklet ved hjelp av spektralanalyse av de seks store hengende gongene i instrumentsamlingen, som selve sinfonietta er "stemt" til, og krever intens fokusert lytting fra hele ensemblet.

Video 3A: onsdag

14. oktober
INTERPRT - LIVING EVIDENCE, 2019

INTERPRT (Nabil Ahmed, Olga Lučko, Filip Wesolwoski, Svitlana Lavrenchuk): LIVING EVIDENCE, 2019 The ‘Waldlager’ (forest camp) in Rzuchowski Forest near the village of Chełmno nad Nerem in present day Poland was the first Nazi German death camp where scientifc methods of mass killing were first tried. In the first stage of the camp’s operation (1941-1943) industrial wood furnaces to incinerate bodies and a secret reforestation program were put to use in order to hide the evidence of mass graves. The program's purpose was not only to hide the evidence of the camp's existence but also to disappear the traces of those victims whose bones were crushed to dust turning Rzuchowski forest into living evidence. Building on archival research, historical aerial imagery analysis and existing archeological works we undertook a field examination using airborne laser scanning (LIDAR) which is the first of such survey of the Chelmno forest camp holocaust site. The survey generated precise, three dimensional information about the shape of the earth and its surface characteristics. We derived a digital elevation model (DTM) of the site, after removing the vegetation revealing many features at the site of the reforestation program that will require on-site verification.

Video 4: torsdag

15 October
Michael Duch – Jeremy Welsh: Horse sings from cloud

Horse sings from cloud av Pauline Oliveros er en del av en trilogi av verker produsert av Michael Duch og Jeremy Welsh, som fokuserer på minimalistisk eksperimentell musikk som utfordrer persepsjonen av tid. Mind is Moving IV av Michael Pisaro vises for tiden på Nordenfjeldske Kunstmuseum og vil bli gitt ut på vinyl på det norske plateselskapet SOFA senere i år. Opus 17a av Hanne Darboven vises for tiden på Bundeskunsthalle i Bonn, og har tidligere blitt vist i Wien på Mumok. Michael Duch er professor ved Institutt for musikk og Jeremy Welsh tidligere professor ved Kunstakademiet i Trondheim.

Video 4A: torsdag

15 oktober
Annett Busch, David Rych – Electronic Textures 2016-2019 / KIT

Electronic Textures reads, revisited and curated concepts of art, Cold War politics, and history through an encounter with Pan-African magazines published from the mid-1950s to the mid-1980s. All the detours that emerge with every new reading, add to a biography of research, which is changing, depending on who is reading - and which question the reader has in mind. These are the grounds for a collaborative research practice, which doesn't seek to construct one narrative alone, and which preserves the need and the framework for many, sometimes contradictory storylines. But then also suggests a form—a collage, puzzle, map, web—that allows to bring forward these possibilities and connections to the surface, to exhibit them, setting the footnotes loose and not smothering them with interpretation. A form unfinished by nature.

Clip 01: Kodwo Eshun on TransitionMagazine, established in 1961 by Rajat Neogy in Kampala, Uganda, and has been revived in 1991 in the USA out of the Hutchins Center at Harvard University. Kodwo Eshun in conversation with John Akomfrah about The Black Liberator —theoretical and discussion journal of black revolution (1971-78), founded by editor AX Cambridge in London. All talks, lectures, conversations were recorded during a workshop in March 2016, collages and sound-edit by Annett Busch.

Video 5: fredag

16. oktober
Lokomotiv/In the real world

Jazzlinja ved NTNU – Institutt for musikk er kjent for å produsere anerkjente utøvere innen jazz, pop, rock og ulike former for samtidsmusikk. Hvert år så produserer 2. klassestudenter sin egen turné hvor de ikke bare står for det musikalske innholdet, men også alt fra å skaffe spillejobber til å organisere det praktiske. I denne dokumentaren møter vi studenter og lærere som snakker om hvordan det å bli musiker handler om mye mer enn det å spille musikk.

Video 5A: fredag

16. oktober
Annett Busch, David Rych – Electronic Textures 2016-2019 / KIT

Imagine the editor being a Third World vanguard person…. The way of putting knowledge into words, the talking, triggered my interest in these Congress for Cultural Freedom-funded South African magazines—Africa South (1956–1961), The New African (1962–1969), The Classic (1963–1971). And even more, the storylines about their editors, their specific in-betweenness, and what this position might produce. Imagine the editor being a collaborator, a facilitator, an orchestrating driving force whose labor shapes but disappears in the work of others, hardly traceable in the end. Who entered the network, how, and when?You treat the complexities of the funding issue with an excessive attention to details, through people and their trajectories, and not through, let’s say, ideological questions. This background-foreground shifting changes the focus of attention and politics. To openly address the conditions of production, to set the frame, but to avoid making judgements by unceasingly complicating the question of taking sides. (Annett Busch)

Excerpt of "Letter to the Editor”, published in Parapolitics—Cultural Freedom and the Cold War, edited by Anselm Franke, Nida Ghouse, Paz Guevara and Antonia Majaca, Sternberg Press 2021

Clip 02: Michael C. Vazquez (former editor of Transition Magazine 1995-2006) on The Classic (1963-1971), founded by Nat Nakasa, published out of Johannesburg. Kodwo Eshun, again on TransitionMagazine and among other writers the poet Christopher Okigbo. Nida Ghouse on Lotus—Afro Asian Writings (1968-1989).

Video 6: lørdag

17. oktober
Tone Åse & Sten Sandell - Voices in between

Tone Åse og Sten Sandell har i hver sine kunstneriske utviklingsarbeid utforsket sammenhenger, mellomrom og overganger i stemme/tekst/lyd/musikk. Som kunstnerisk materiale opererer stemmen i et kontinuum mellom meningsbærende og sonisk instrument, og inngår også i symbioser med det instrumentale, hos Åse med elektronikken, hos Sandell med flygelet. De utforsker konkret og abstrakt språklighet og mening som menneskelige avtrykk og berørende elementer i musikalske og lydlige landskap, her i en fri improvisasjon fra konserten «Voices in between", Dokkhuset april 2019.

Video 6A: lørdag

17. oktober
Annett Busch, David Rych – Electronic Textures 2016-2019 / KIT

It was Kodwo Eshun who drew our attention to The Black Liberator—a journal, literally invisible online, misleading with it's generic title. Eshun remembered it as something important to a young John Akomfrah, who as a seventeen-year-old attended a study group run by its editor in Brixton circa 1974/75. […] We could also take The Black Liberator and its active community of young readers reading Louis Althusser to explore French Marxist’s writings, but branch off via Georgi Plekhanov, the Russian critic who comes up as a crucial reference in Althusser's texts, with a shortcut towards Dakar. As it happens, Plekhanov (1856-1918) was quite well known in Senegal in the 1970s, through Issa Samb's Laboratoire Agit' Art. Samb made use of Plekhanov's Art and Social Life, written in 1912 and republished in 1974, in support of his own efforts against the official object-bound understanding of art promoted by the regime of president Leopold Senghor. Once this connection is made between London and Dakar, we are already also close to Ousmane Sembène, poet, novelist, and filmmaker, and yet another little magazine, Kaddu, which shares a precise life-span with The Black Liberator(both 1971-1978). Kaddu, co-founded by Sembène and the linguist Pathé Diagne, was the first journal published in Wolof; the name means letter, but also speech and word, as well as thunder.

Clip 03: Kodwo Eshun continues the conversation with John Akomfrah about The Black Liberator—theoretical and discussion journal of black revolution(1971-78), founded by editor AX Cambridge in London. Michael C. Vazquez on The New African (1962-1969), founded by Randolph Vigne and James Currey and published out of Cape Town.