Læringsutbytte - Lærerspesialist i matematikk (8. - 13. trinn) - Videreutdanning for lærere
MENY
Læringsutbytte - Lærerspesialist matematikk 8.-13. trinn
Videreutdanning, Trondheim
Læringsutbytte - Lærerspesialist matematikk 8.-13. trinn
Læringsmål - Lærerspesialist matematikk 11.-13. trinn
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Kandidaten har
- avansert kunnskap innenfor sentrale deler av matematikkdidaktikk og i utvalgte matematikkfaglige tema
- avansert kunnskap om ulike læringsteorier som er relevante for matematikkundervisning på 8.13 trinn
- inngående kunnskap om nyere matematikkdidaktisk forskning med spesiell relevans for matematikkundervisning på 8-13. trinn
- avansert kunnskap om veiledningsformer og utviklingsarbeid, og hvordan disse kan bidra til endring og utvikling av matematikkundervisningen i skolen
- inngående kunnskap om sentrale vitenskapelige metoder i matematikkdidaktisk forskning
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende matematisk kunnskap til å analysere faglige problemstillinger i matematikk innenfor 8.-13. trinn
- med basis i teori designe, implementere og analysere undervisningssekvenser i et gitt matematisk tema innenfor 8.-13. trinn
- bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
- samarbeide med og lede og veilede kolleger i utviklingsarbeidprosjekter med sikte på matematikkundervisning innenfor 8.-13. trinn.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- tilegne seg ny kunnskap på områder innenfor både matematikk og matematikkdidaktikk og kunne anvende denne i undervisning av matematikk
- designe og gjennomføre empiriske undersøkelser knyttet til matematikkundervisning innenfor 8.-13. trinn
- bidra til forskningsbasert utvikling av matematikkundervisning i samarbeid med kolleger
- formidle resultater fra empiriske undersøkelser knyttet til skolens matematikkundervisning innenfor 8.-13. trinn
- kommunisere om fagdidaktiske problemstillinger med forskere, lærere og allmennheten