Lærerspesialist i matematikk (8. - 13. trinn) - Videreutdanning for lærere
Lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn
Lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn
Lærerspesialist i matematikk for 8.-10.trinn
Studiet er et tilbud til lærere på 8.-13. trinn som ønsker en faglig karriere knyttet til matematikkundervisning ved egen skole. For 11.-13. trinn er tilbudet rettet mot lærere som har hovedtyngden av sin undervisning på programmet Studiespesialisering. Man velger enten å søke på studieretning 8.-10. trinn eller 11.-13. trinn. Studiet er på masternivå og går over to studieår.
Krysspublisert boks - Lærerspesialist
Lærerspesialistordningen avvikles
Regjeringen har bestemt at lærerspesialistordningen avvikles. Det vil derfor ikke være mulig å søke opptak til lærerspesialistutdanningen med oppstart høst 2022 eller senere. NTNU har som følge av dette ingen undervisning i studiet.
Lærerspesialist i matematikk for 8.-13.trinn
Lærerspesialistutdanning i matematikk for 8.-13. trinn
Målet er at studenten gjennom studiet skal utvikle kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk, samt kompetanse i ledelse og veiledning av kolleger knyttet til utvikling av skolens matematikkundervisning.
Det matematiske faginnholdet er hovedsakelig hentet fra algebra og funksjoner.
Viktige fagdidaktiske tema: Algebraisk tenkning og algebra som språk for å uttrykke generalitet; funksjonsbegrepet; matematisk modellering og IKT som undervisningsverktøy; vurdering i matematikk; og oppgavedesign.
Viktig tema for området utviklingsarbeid er forståelse av hvordan de grunnleggende arbeidsprosessene i skolen kan endres og utvikles for å forbedre undervisning og læring i matematikk.
For fire av emnene som inngår i studieprogrammet, vil det være en profilering av fagstoffet mot de ulike skoleslagene 8.-10. trinn og 11.-13. trinn. Undervisningen vil her gjennomføres delvis i paralleller. I opptaksprosessen vil du bli bedt om å velge studieretning, enten 8.-10. trinn eller 11.-13. trinn.
Det vil bli tre obligatoriske samlinger hvert semester. Hver samling varer i tre dager.
Lærerspesialistutdanning i matematikk for 8.-13.trinn
Målgruppe
Lærere på ungdomstrinnet og videregående skole med minimum 60 studiepoeng matematikk og som har minst 3 års undervisningserfaring.
Læringsformer
Forelesninger; diskusjoner (i grupper og i plenum); arbeid med oppgaver (individuelt og i grupper); drøfting av løsninger på oppgaver; studentpresentasjoner (muntlig og skriftlig); respons på medstudenters faglige bidrag; planlegging, gjennomføring og analyse av matematikkundervisning på egen skole; samarbeid med og veiledning av kolleger på egen skole.
Opptak
Regjeringen har bestemt at lærerspesialistordningen skal avvikles gradvis. Det vil derfor ikke være mulig å søke opptak til lærerspesialistutdanningen med oppstart høst 2022 eller senere.
Opptakskrav
Opptakskrav for studieretning 8.-10. trinn:
Godkjent lærerutdanning for 8.-10. trinn med minimum 60 studiepoeng i matematikk og/eller matematikkdidaktikk som er relevant for 8.-10. trinn. I tillegg kreves minst tre års praksis som matematikklærer i 8.-10. trinn, og at studenten ved studiestart er tilsatt i matematikkstilling i 8.-10. trinn.
Praksisen som matematikklærer er tellende etter at man har oppnådd undervisningskompetanse i faget, og innebærer eneansvar/hovedansvar for en klasse.
Opptakskrav for studieretning 11.-13. trinn:
Godkjent lærerutdanning for 11.-13. trinn med minimum 60 studiepoeng i matematikk som er relevant for 11.-13. trinn. I tillegg kreves minst tre års praksis som matematikklærer på 11.-13. trinn. Minimum 50 % av matematikkundervisningen må ha vært knyttet til programmet studiespesialisering, og med programmet studiespesialisering menes fagene: Matematikk 1T, 1P, 2P, S1, S2, R1 og R2. Det kreves bredde i undervisningserfaringen ved at søkeren også har undervist i programfag i matematikk. Dette innebærer å ha undervist minst ett av fagene S1, S2, R1 eller R2 (eller tilsvarende etter eldre læreplaner). Videre kreves at studenten ved studiestart er tilsatt i matematikkstilling på 11.-13.trinn med eneansvar/hovedansvar for minst én klasse i matematikk.
Allmennlærerutdanning/grunnskolelærerutdanning/tilsvarende lærerutdanning eller studiepoeng i matematikk fra allmennlærerutdanning/grunnskolelærerutdanning/tilsvarende lærerutdanning godkjennes ikke for opptak.
De 60 studiepoengene i matematikk må være i disiplinfaget matematikk (ikke matematikkdidaktikk).
Praksisen som matematikklærer er tellende etter at man har oppnådd undervisningskompetanse i faget, og innebærer eneansvar/hovedansvar for en klasse.
Hvis du er usikker på om du fyller opptakskravene for studiet ber vi deg ta kontakt med oss før du søker Utdanningsdirektoratet om finansiering.
Lærerspesialist i matematikk for 8.-13.trinn
Studiets innhold
Det tilbys to "studieløp" - ett for ungdomskolelærere og ett for lærere på videregående skole.
8.-10. trinn
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6220 | Læring og undervisning i matematikk (8.-10. trinn) | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6221 | Profesjonsutvikling og vurdering (8.-10. trinn) | 15 | Høst/Vår |
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6222 | Matematisk modellering og IKT i matematikkundervisningen (8.-10. trinn) | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6223 | Oppgavedesign og matematikklærerens roller (8.-10. trinn) | 7,5 | Høst |
SKOLE6224 | Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (8.-13. trinn) | 7,5 | Vår |
11.-13. trinn
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6230 | Læring og undervisning i matematikk (11.-13. trinn) | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6231 | Profesjonsutvikling og vurdering (11.-13. trinn) | 15 | Høst/Vår |
Emnekode | Tittel | Studiepoeng | Semester |
---|---|---|---|
SKOLE6232 | Matematisk modellering og IKT i matematikkundervisningen (11.-13. trinn) | 15 | Høst/Vår |
SKOLE6233 | Oppgavedesign og matematikklærerens roller (11.-13. trinn) | 7,5 | Høst |
SKOLE6224 | Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (8.-13. trinn) | 7,5 | Vår |
Kontakt
Kontakt
Administrativ kontaktperson
Linda Bjørgan
Telefon 73 59 14 33
E-post videre@ntnu.no
Faglige kontaktpersoner
Videre studier?
Videre studier?
Hold deg oppdatert!
Hold deg oppdatert!
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.