Stikk nesa di borti
Byens yngre garde inviteres til et forskningsdagsarrangement med klar teknologiprofil.
Forskningsdagene arrangeres over hele landet i den siste uka av september. Da åpner universiteter, høgskoler, og andre forskningsinstitusjoner dørene for publikum. Universitetsmiljøet i Trondheim har lange tradisjoner for å gjøre dette under studenter-Uka. I over 70 år har byens innbyggere blitt invitert til Gløshaugen for å oppleve knallforelesninger og eksperimenter for åpen scene. En etablert kultur for formidling er sannsynligvis forklaringen på at hele 14 av de 17 prosjektene i år kommer fra teknologi- og naturvitenskapmiljøene.
På samme måte som i 1995 og 1996 er årets arrangement en éndags-happening og bygd som en teltcampus på torget.
Rekruttering
Til forskjell fra tidligere år er årets arrangement enda mer målrettet mot barn og unge fra 9 til 19 år. Invitasjoner er sendt ut til skolene i Trondheimsområdet. I tillegg henges det opp plakater og distribueres brosjyrer omkring på skolene. Målsettingen er å rekruttere unge for forskning og NTNU-studier. Dette gjøres ved å skape positive opplevelser rundt forskning og forskere, enkeltfag og prosjekter, slik at de unge vil kunne identifisere seg med det de opplever; «Sånn vil jeg og bli», «Dette vil jeg jobbe med».
Nytt av året er et program som heter «Mellom himmel og jord». Her inviteres publikum til å spørre et panel av fem-seks forskere, som kan svare på alt mellom himmel og jord.
Opplæring
Alle som skal stå på stand, får tilbud om kurs i hvordan de kan presentere faget sitt, og hvordan de bør møte publikum. En ekstern konsulent er leid inn for å kurse forskerne i «messe-psykologi». Det vil også bli mulighet for oppfølgning og veiledning på selve dagen. Dette er først og fremst et tilbud til uerfarne deltakere, men det kan også være noe å lære for andre som vil utvikle slike ferdigheter.
Årets budsjett bevilget av Kollegiet er på kr. 270 000. Fire uker før selve dagen pågår det en hektisk aktivitet for å utvikle og designe prosjektene for presentasjon. Kravet til de enkelte prosjektene er at de skal ha en sterk publikumsappell.
De eksterne institusjoner som deltar sammen med NTNU, er NINA/NIKU, NGU, Luftkrigsskolen, HiST, DN og Unge forskere.