-
Politiske standpunkt og samfunnsforhold kan også leses ut i fra portrett. Bildet er tatt i 1912, men Norge som selvstendig kongedømme var enda en ung nasjon, dette var noe barnas foreldre var stolt over og ville vise fram. Foto: Anton Røske, Trondheim. AR 6688
-
Damehatter kan være et kapittel for seg, digre, pyntet med sløyfer og fjær, en del ligner mer på velfylte fruktfat! Hattenålene som holdt dem på plass var uunnværlige redskap. Denne muntre gjengen var hos fotograf i 1908. Foto: Anton Røske, Trondheim. AR 1591-1
-
Dronningens gate på 1940-tallet. Damene har funnet fram vårantrekket, innsvinget drakt med hatt og høye hæler. Foto: Schrøder, Trondheim. VI-Uhjmc-83738
-
Johan Christoffersens barbersalong som lå i Olav Tryggvasons gate 13. Barberingen foregikk i det nærmeste rommet, og hårklipp i det bakenforliggende. Her ble herrene senket ned i stolen og kunne lese reklameplakater i taket mens de fikk varme håndduker over ansiktet, rikelig med barberskum og barbering med sylskarpe kniver. Året er 1919. Foto: Hilfling. IV-Uhjmd-75215
-
Flyfoto av Dragvoll gård fotografert sommeren 1952 der vi i dag finner universitetssenteret på Dragvoll. Kong Olav V la ned grunnsteinen i 1976 og første byggetrinn sto ferdig i 1979. Foto: Fjellanger Widerøe. FW-I-043593
-
7. klasse jenter fra Bispehaugen skole på 1930-tallet. Alpeluer og klokkehatter er på plass slik byens voksne damer også brukte. Foto: Ludvig Granhus, omreisende fotograf.
-
«Fru Inger» og andre Fosenbåter ligger til kai i Indre Kanal nedenfor Jernbanestasjonen i 1959. Herfra og ut til Fosen og øyene utenfor har de fraktet mange passasjerer gjennom årene. Båtene ble erstattet av nye hurtigbåter i 1973. Foto: Klaus Forbregd, Trondheim. FB-59-032-D1-03
-
Hele barneflokken er staset opp og fotografert i 1911. Den minste måtte få hjelp til å holde seg på bena av far (som var ment å retusjeres bort). Foto: Anton Røske, Trondheim. AR 5309-1
-
Her legges siste hånd på kulissene til revyen Mammon-Ra i 1931. Dette var den første Uke-revyen som også ble oppført i Oslo. Forestillingen på Chat Noir gjorde stor lykke. Det ble tradisjonen med Oslo-turneer helt til 1975. Foto: Hilfling/Rasmussen, Trondheim/Hi-II-337
-
Stemningen i garderoben i Studentersamfundet var upåklagelig. Bildet er fra 1930-tallet. Foto: Hilfling-Rasmussen, Trondheim. Hi-II-336
-
Arbeidsplasser, der våre forfedre tjente til livets opphold, er godt dokumentert. Dette er Siems glassmagasin fra 1902. Det var ansatt hele 19 personer i butikken som solgte glassvarer, stentøy, lampeartikler og speil. Foto: Erik Olsen, Trondheim. O-I-0506
-
Den nye tid gjorde sitt inntog. Her fra en demonstrasjon av elektriske produkter i 1960. Nå ble det vanlig med kjøleskap, elektriske komfyrer og vaskemaskiner. Produktene skapte stor interesse, ikke minst blant mennene! Foto: Klaus Forbregd, Trondheim. FB-60-007-D3-08
-
Det brøt ut brann på Lilletorget sommeren 1959, her har fotografen fanget inn dramatikken og folkehavet. Foto: Klaus Forbregd, Trondheim. FB-59-081-B1-03
-
Bilder kan også dokumentere sosialhistorie. I arkitektstudentenes boligundersøkelser fra 1936-1954, ledet av professor Sverre Pedersen, finnes mange bilder. Denne samlingen inneholder fotografier og beskrivelser av en mengde hus, leiligheter og bakgårder fra strøk der man normalt aldri ville ha funnet bilder.
-
Et kjøkken kan være så mangt. Dette er en hybel i Vollabakken i 1949. MS-SP-541:19/F II Dig. 1063
-
Kvinnearbeid tidlig på 1950-tallet. Mange husstander hadde vannpost ute i gården, og vaskemaskiner var ennå ikke vanlig. MS-SP-541:29/F II Dig. 2034
-
Holder man på med slektsforskning, er det morsomt å finne bestemor som ser slik ut! Edel, Elisabeth og Dagmar var hos fotografen i 1917. Litt skeptisk, men veldig fine med kjoler, mamalukker og finsko. Foto: P.O. Aune, Trondheim. UBT-AU-27922
-
Her er Torvet i 1893. Gasslykten på bildet er brukt som modell og nye er støpt (se neste bilde) av Kurt Sandaunet, Den Gamle Krambod. Foto: Jørgen Wickstrøm
-
En støpt gasslyktmodell er satt opp på Sverresborg Trøndelag folkemuseum og på hjørnet av Øvre Bakklandet og Lillegårdsbakken
-
Scenebilde fra teaterforestillingen Vendepunkt. Kostymedesigner Jenny Hilmo Teig sydde kåpen til skuespilleren etter inspirasjon fra et bilde av Fredrikke Marie Qvam i Portrettsamlingen. Foto: Erik Olsen, Trondheim / Portrettsamlingen: Qvam, Fredrikke