Background Image
Previous Page  48 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 180 Next Page
Page Background

44

Lære for livet

Når man utarbeider en individuell plan for overgangen til voksenlivet, må man

tenke helhet. Planen skal omfatte livet på arbeidsplassen, i en eventuell ny bo-

lig, på fritiden og i ferier. I tillegg vil målpersonens helsesituasjon være et sen-

tralt tema. I arbeidet bør man ta utgangspunkt i en visjon om hvordan livet til

den unge voksne skal være.

Overgangen til voksenlivet kan bety at målpersonens livsinnhold i større

grad blir lagt i hendene på det offentlige hjelpeapparatet. Det foreligger en fare

for at målpersonens liv tilpasses arbeidsplassens og boligens tradisjoner og ak-

tiviteter i alt for stor grad. For å motvirke en slik uheldig utvikling av voksen-

livet anbefales at ansvarsgruppen i samarbeid med personalet på boligen eller

arbeidsplassen lager en brukerrettet arbeids- eller styringsperm som retter seg

mot personene med det daglige ansvaret for målpersonen. Både arbeidsplas-

sen og boligen bør ha en slik perm. Formålet med denne permen er å sikre at

målpersonen får et godt og stimulerende liv gjennom å programfeste innholdet

på arbeidsplassen, i boligen, på fritiden og i ferier. Videre skal permen bidra til

å vedlikeholde og videreutvikle målpersonens etablerte ferdigheter. I permen

bør det understrekes hvor viktig det er at målpersonen ikke mister muligheten

til deltagelse på grunn av manglende ferdigheter. Boligen og arbeidsplassen

bør ha fokus på repetisjon og etablering av gode hverdagsrutiner. Permen bør

i tillegg inneholde planer for gode samarbeidsordninger mellom familien og

hjelpeapparatet. Den nye IP-en kan inkludere en plan for hvordan man kan

utarbeide en slik perm, hvem som bør bidra og når permen skal være ferdig.

Forslag til innhold i slike permer er beskrevet i kapittel 8.

Den nye IP-en bør som oftest beskrive behovet for en-til-en-oppfølging fra

tidlig morgen til sen kveld. Dette gjelder både på arbeidsplassen og i boligen.

Behovet for ressurser på nattetid bør også beskrives. Selv om det er behov for

et omfattende tjenestetilbud, er det viktig at størrelsen på personalgruppen be-

grenses i størst mulig grad.

Den nye IP-en bør inkludere tiltak knyttet til kompetanseoppbygging hos

de ansatte på arbeidsplassen og i boligen. Tiltakene bør iverksettes ca. et halvt

år før den unge voksne flytter eller begynner i arbeid. Et sentralt tiltak vil være

kursing av ansatte. Kursene bør inkludere fakta om sykdommens symptomer,

målpersonens helsetilstand og viktigheten av kognitiv og fysisk stimulering i

hverdagen. I tillegg må det gis informasjon om målpersonen som unik person,

det vil si informasjon om individets erfaringer, historie og interesser. IP-en bør

også behandle behovet for kompetanseoppbygging i bruken av hjelpemidler

og ulik metodikk, herunder IKT (for eksempel Sarepta), ADL og mobilitet,

punktskrift og alternativ og supplerende kommunikasjon. Personer som kan