Background Image
Previous Page  153 / 180 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 153 / 180 Next Page
Page Background

Kapittel 8 Livslang læring

149

ikke nok å formulere hva og hvordan målpersonen skal delta, også

hvilke

opp-

levelser målpersonen skal få ut av deltagelsen, må beskrives. Opplevelsesmål

vil alltid være knyttet til positive følelser som glede, trygghet, forutsigbarhet,

selvtillit, fellesskap, mestring, velvære, trivsel, behag med mer. Opplevelsesmål

kan også være å oppleve noe som interessant, spennende, fascinerende, hygge-

lig, gøy, morsomt, fint, deilig, godt med mer.

Tabell 18:

Eksempel på DOP: Sitte sammen og lese i minnebok.

Vår tilrettelegging og

støtte

Deltagelsesmål

Opplevelsesmål

Spør Kari om hun ønsker

å lese i en av minnebøkene

sine.

Kari retter seg opp og viser at

hun er interessert

Kari opplever glede ved

oppmerksomhet og sosial

kontakt.

Ved hjelp av PAS velger

Kari bok.

Kari velger bok

Kari kjenner tilfredsstillelse

ved å velge bok.

Sett deg ved siden av Kari og

vis henne boken.

Kari kjenner på boken.

Kari opplever entusiasme og

trygghet ved gjenkjennelse.

Les teksten som det står, spe-

sielt om Kari er forfatteren.

Start bildeforklaringer med

«på bildet ser jeg…».

Kari er oppmerksom, lytter

og smiler.

Kari opplever glede og be-

geistring ved å kommunisere

om sine opplevelser.

Kari liker variasjon av stem-

meleie, litt tull og humor.

Kari ler.

Kari opplever situasjonen/

aktiviteten som morsom og

givende.

8.5 Arbeidsplassen

Et arbeid bør ha noe formelt ved seg som medfører at målpersonen får en slags

status i samfunnet eller innenfor en gruppe mennesker. Et arbeid gir identi-

tet. Et arbeid bør inkludere forpliktelser, ansvar og kontinuitet. Arbeidsplassen

bør i stor grad fylle skolens tidligere funksjon som arena for stimulering og

utvikling ved siden av hjemmet. Arbeidsplassen skal stå for et hovedinnhold i

hverdagen. Som arbeidstager er man et aktivt medlem av samfunnet, og for de

fleste vil arbeidet ha en viktig sosial funksjon.

8.5.1 Hvor kan man finne en passende arbeidsplass?

Det offentlige tilbyr arbeidsmuligheter gjennom dagsenter, VTA (varig tilret-

telagt arbeid) og forskjellige typer av vernede bedrifter. Noen av disse tilbudene

stiller relativt høye krav til produktivitet. Dette kan resultere i at grupper av

funksjonshemmede individer blir vurdert som ikke produktive nok til å få en

varig arbeidsplass. I slike situasjoner er det viktig å argumentere for at teamet,