Page 57 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

55
Også i intervjuene kommer det frem at mange av guidene er fornøyde med oppfølgingen
de fikk både i starten av koblingen og underveis. Blant guidene vi har intervjuet sier
mange at de ikke har fått særlig mye oppfølging, men at det ikke ville vært noe problem
å ta kontakt med koordinator dersom de følte behov for det. De opplever at
koordinatoren er tilgjengelig og synes at de er blitt grundig informert om hvem de skal
kontakte ved behov. Det at de synes dette er uproblematisk
kan
skyldes at de aldri har
stått i den situasjonen at de har måttet ta kontakt med koordinator. Blant guidene som
har hatt behov for oppfølging finner vi at oppfølgingen i noen tilfeller har vært
mangelfull. Guidene fokuserte derfor på at det ikke skal være
for
mye oppfølging, men at
de som har utfordringer skal ha mulighet til å be om hjelp uten at de føler at dette er en
ekstra belastning for koordinator.
Selv om mange sier at de er fornøyde med oppfølgingen, er det flere av guidene som
etterspør tettere oppfølging. Det blir påpekt av både guider og kommuneansatte at
oppfølging i starten av koblingen er svært viktig for å "få i gang koblingen", men i noen
tilfeller oppleves denne oppfølgingen som dårlig. Flere sier at de mottok e-post noen
måneder etter at koblingen ble opprettet, men at dette egentlig kommer for sent dersom
oppstarten i koblingen ikke har vært god. Et tema som trekkes frem av flere er
viktigheten av å arrangere møtepunkter mellom guider. Flere flyktningguider nevner
behovet for at guidene kan møtes og diskutere erfaringer, suksesshistorier og mulige
utfordringer. Særlig vil behovet for råd og tips fra både koordinator og andre guider
være viktig for helt ferske guider. Det ble i forbindelse med dette fremmet forlag om én
til to samlinger per år for guider.
Flere av flyktningguidene som ble intervjuet kommenterer at de savnet oppfølging ved
kontraktslutt. Et forslag som gis er at det arrangeres en samtale mellom guide, flyktning
og koordinator når perioden er over, slik at alle parter forstår og er forberedt på hva
dette innebærer. Dette gir også en mulighet til å diskutere om en vil fortsette relasjonen
på et mer uformelt nivå eller om en av ulike årsaker ikke lenger skal ha kontakt.
Når det gjelder den generelle oppfølgingen mener flere guider at Røde Kors har et
ressursproblem. Mange nevner behovet for tettere, mer
systematisk
og mer regelmessig
oppfølging og evalueringer underveis (fra både guide og flyktning). Flere vi snakket med
opplever at oppfølgingen i dag blir for tilfeldig og noen mener den er utilstrekkelig. For
mange handler oppfølgingen om det å bli sett av koordinatoren/Røde Kors og ikke føle
at man er alene i relasjonen med flyktningen. I den forbindelse uttrykte to av
flyktningguidene:
Det bør legges opp rutiner for hvordan man følger opp relasjonene, og ikke være
sånn at guiden må melde behov. Det er for krevende, og man føler seg lett "masete"
som guide, når man selv må si fra hva man ønsker i forhold til koordinator. Jeg