Page 55 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

53
og at ettersom hverdagen som regel er fullbooket nok, foretrekker mange guider kontakt
med koordinatorene per telefon eller e-post.
En viktig side ved oppfølgingen er evaluering av Flyktningguiden. Breddeundersøkelsen
blant koordinatorene viser at endel benytter evalueringsskjemaer for guider (42
prosent) og flyktninger (36 prosent), mens andre benytter evalueringsmøter for guider
(33 prosent) og flyktninger (24 prosent) (se tabell 17 i vedlegg 1). I tillegg gjennomfører
flere uformelle evalueringer gjennom samtaler med guidene og flyktningene i etterkant
av koblingen. Flere nevner i kommentarfeltet at de ønsker å i større grad bruke
evalueringsskjemaer, både overfor guider og flyktninger (tilpasset språkforståelsen –
eventuelt benytte muntlige tilbakemeldinger for flyktningene). En av koordinatorene
skriver i den forbindelse følgende:
Jeg tror det er FLYKTNINGENE som må få fortelle om sine erfaringer med
Flyktningguiden. Det er de som kommer hit og skal tilpasses et nytt system, og det
er de som er avhengig av at koblingen lykkes godt eller mindre godt, og eventuelt
hvorfor/hvorfor ikke
(koordinator).
3.7.2 Oppfølging sett fra flyktningguidenes side
Flyktningguidene ble bedt om å oppgi hvilken oppfølging de får/fikk fra Røde Kors. Som
vi ser av figur 8, stemmer dette relativt godt overens med svarene fra koordinatorene.
Den vanligste formen for oppfølging ser ut til å skje gjennom e-post og/eller telefon.
Rundt 30 prosent av guidene har også fått oppfølging gjennom individuelle eller
gruppemøter. Kun ni prosent oppgir at de aldri har fått oppfølging. Enkelte guider
nevner også andre former for oppfølging, blant annet SMS og (sporadiske) møter ved
behov.
Figur 8. Type oppfølging. Flere svar mulig. Prosent. Svar fra flyktningguider (N=318).
8,8
30,2
30,8
35,8
72,6
0 10 20 30 40 50 60 70 80
Ingen oppfølging
Individuelle oppfølgingsmøter
Gruppemøter for flyktningguider
Telefon
E-post