Page 51 - Flyktningeguiden som d

Basic HTML Version

49
Koordinatorene ble spurt hva de mener det er viktig at guiden og flyktningen har til
felles. 79 prosent mener at kjønn og fritidsinteresser er viktige fellestrekk, mens 52
prosent mener at de bør være i samme aldersgruppe (se tabell 11 i vedlegg 1). Når det
gjelder alder så forteller noen av flyktningene som ble intervjuet at de ikke nødvendigvis
var så opptatt av å få en guide i samme aldersgruppe. Flere forteller at de helst ville ha
en guide som var eldre enn dem selv. En flyktning i midten av tjueårene forteller:
"Det
var veldig bra å få en dame på 50 år. Det er samme alder som mammaen min i
hjemlandet mitt".
Noen færre av koordinatorene i utvalget, 33 prosent, mener at guiden og flyktningen bør
være i samme livssituasjon (et begrep som kan forstås på ulike måter). En av guidene
som ble intervjuet forteller at det er bra at både hun og flyktningen er travle damer med
aktive barn. Det hadde vært vanskeligere hvis flyktningen hadde hatt god tid og lite å
fylle fritiden med, da dette ville skapt et misforhold i relasjonen. Når de begge er travle
bidrar det til balanse i forventningene de har til hverandre, til hva de skal gjøre, hvor
ofte de skal møtes og hvor lenge de skal være sammen når de treffes.
Kun 18 prosent av koordinatorene mener at det er viktig at guiden og flyktningen har
samme utdanningsnivå. En guide forteller i intervju at hun og flyktningen, som begge var
relativt høyt utdannet, opplevde å ha like forutsetninger for å snakke og diskutere med
hverandre og for å lære hverandre om hverandres land og kultur. En annen guide mener
det kan være en fordel for flyktningen å få en guide med et høyere utdanningsnivå enn
seg selv. Da kan guiden for det første være en veiviser i de ulike utdanningsmulighetene
som finnes. For det andre kan guiden realitetsorientere flyktningen med hensyn til hvor
mye det krever å ta høyere utdanning, hvor lang tid det vil kunne komme til å ta og hva
en student har å rutte med i måneden. Flere guider forteller at en del flyktninger har
ombestemt seg eller justert ambisjonene sine etter å ha fått denne informasjonen.
En stor andel av koordinatorene nevner andre viktige områder for fellestrekk, blant
annet personlighet, “kjemi” og familiesituasjon (som også kan forstås som en del av
begrepet livssituasjon). I de kvalitative intervjuene var både guider og flyktninger
tydelige på at det er svært viktig at koblingen blir god, men som blant koordinatorene i
breddeundersøkelsen varierer det hvilke koblingskriterier de vurderer som viktigst.
Flere av guidene i dybdestudien nevner at Røde Kors må bruke mer tid på å koble ut fra
felles interesser, og ikke kun alder og kjønn. Noen forteller at det var avgjørende at de
hadde samme interesser, andre mener det viktigste er at kjemien stemmer, mens andre
igjen er svært fornøyde med koblinger hvor guide og flyktning har utfylt hverandre
heller enn å ha hatt mye til felles.
En av flyktningene gir et eksempel på godt koblingsarbeid. Hun ønsket seg en guide på
omtrent samme alder som seg selv, og ville gjerne at hun og guiden kunne øve på