Page 20 - Mobilitet

Basic HTML Version

14
og bearbeide data, og dessuten ideer om hvordan innsamlet informasjon
kunne kategoriseres. De tilegnede erfaringene i pilotprosjektet var avgjørende
for prosjektets utforming. I sum kan man si at uten erfaringene fra for-
prosjektet, hadde det vært vanskelig å gjennomføre dette prosjektet innenfor
de rammene som var planlagt.
2.6. Begreper benyttet i studien
I studien ble det benyttet noen mobilitetsbegreper som er lite brukt og
systematisert innenfor tidligere teori og praksis. Begrepene er som følger:
Visuelt kjennemerke:
Et fysisk objekt (eks. vegg, trapp, gatehjørne,
bussholdeplass) som gir visuell gjenkjenning. Dette knyttes vanligvis til
definering av en etappe, med orientering fra ett kjennemerke til et annet. I
startfasen opererer man oftest med kjennemerker som mobilitetspedagogen
har valgt ut. Etter hvert finner kandidaten seg oftest egne visuelle kjenne-
merker som anses hensiktsmessige under forflytningen. Disse kan erstatte,
eller komme i tillegg, til de kjennemerkene mobilitetspedagogen har valgt ut.
Visuelt peilepunkt:
Kan være synonymt med visuelt kjennemerke, men referer
mest i vår sammenheng til punkt brukt til «navigasjonsformål», som for
eksempel triangulering. Triangulering betyr i denne sammenheng å finne to
punkt utenom seg selv i et tenkt triangel. Dette kan for eksempel være et
kirkespir mot horisonten og et godt synlig butikkskilt på andre siden av gaten.
På denne måten kan man fastsette sin posisjon og lettere ta retnings-
bestemmelser for videre forflytning i ruten. Man kan også lettere tolke feltet
rundt seg for farer og finne støtte for orienteringen videre. Disse
«ubevegelige» peilepunktene har vi valgt å kalle
statiske peilepunkt.
Et visuelt
peilepunkt kan også knyttes til bevegelse, eksempelvis medtrafikanter
(gående, barn i lek) og kjøretøy (syklister, biler). I slike tilfeller snakker man
om
dynamiske peilepunkt.
Med denne typen peilepunkt kan man også lettere
tolke feltet rundt seg for farer og finne støtte for orienteringen videre, for
eksempel ved å «henge seg på» en person som skal i samme retning.
Visuell ledelinje:
Den (tenkte eller fysiske) linjen som binder sammen to
kjennemerker. Eksempel: Linjen (vegg, gate, overgang vegg/gate) mellom
nordre og søndre gatehjørne i et kvartal utgjør ledelinjen, mens hvert av
gatehjørnene er kjennemerker.
2.7. Fremgangsmåte
For å gjennomføre undersøkelsen ble nødvendig godkjenning innhentet fra
Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk i Midt-Norge
(REK midt). Informantene ble rekruttert fra NAV Hjelpemiddelsentral i Nord-