Previous Page  13 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 30 Next Page
Page Background

13

Fakta om prosjektet

Navn:

TunnelRoughness

Prosjektleder:

NTNU

Partnere:

BKK, NVE, NVKS, TrønderEnergi

Budsjett:

11 mill. kr.

Periode:

2016-2020

Jochen Aberle,

Professor, NTNU

Mer penger med mindre friksjon

Laserskanning og nøyaktige modeller av vannkrafttunneler skal vise hvordan vannet kan få

minst mulig motstand på sin vei fra magasinene til turbinene.

Tunnelene i norske vannkraftverk er sprengt

ut av fjell og kan være nokså rufsete i

overflaten. De mange ujevnhetene og frem-

springene bremser vannet og reduserer

produksjonskapasiteten. Det skal forskerne

og energibransjen estimater for i prosjektet

TunnelRoughness.

– Det finnes i dag ikke gode metoder for å

bestemme friksjonsfaktoren for utsprengte

tunneler. Vi ønsker å bestemme friksjons-

faktoren basert på laserskanning av

topografien i tunnelen og datamodeller.

Målet er å gi retningslinjer til energiselskapene

om den beste måten å lage tunneler på for

å redusere friksjonstap når de er i drift, sier

professor Jochen Aberle ved

NTNU som er prosjektleder.

Forskerne gikk i fjor inn i en

tørrlagt tunnel i Litjfossen

kraftverk og fikk 230 meter av

tunnelløpet skannet med laser.

Dataene fra laserskanneren

brukes til å sette opp en digital

modell av tunnelen, og ved

å analysere modellen kan

forskerne finne mønstre i

ujevnhetene i tunnelen og beregne friksjons-

tapet. Ujevnhetene er typisk 10-30

centimeter i tunnelen som har en diameter på

seks meter.

I prosjektet vil forskerne også gjøre forsøk

med en modell i Vannkraftlaboratoriet. Den

blir i skala 1:15 og tunnelmodellen freses av

Marintek.

Dette er et kompetanseprosjekt støttet av

Forskningsrådet der TrønderEnergi, BKK,

NVKS, og NVE er partnere.

Laserskann av Litjfossen-tunnelen.