13
Fakta om prosjektet
Navn:
TunnelRoughness
Prosjektleder:
NTNU
Partnere:
BKK, NVE, NVKS, TrønderEnergi
Budsjett:
11 mill. kr.
Periode:
2016-2020
Jochen Aberle,
Professor, NTNU
Mer penger med mindre friksjon
Laserskanning og nøyaktige modeller av vannkrafttunneler skal vise hvordan vannet kan få
minst mulig motstand på sin vei fra magasinene til turbinene.
Tunnelene i norske vannkraftverk er sprengt
ut av fjell og kan være nokså rufsete i
overflaten. De mange ujevnhetene og frem-
springene bremser vannet og reduserer
produksjonskapasiteten. Det skal forskerne
og energibransjen estimater for i prosjektet
TunnelRoughness.
– Det finnes i dag ikke gode metoder for å
bestemme friksjonsfaktoren for utsprengte
tunneler. Vi ønsker å bestemme friksjons-
faktoren basert på laserskanning av
topografien i tunnelen og datamodeller.
Målet er å gi retningslinjer til energiselskapene
om den beste måten å lage tunneler på for
å redusere friksjonstap når de er i drift, sier
professor Jochen Aberle ved
NTNU som er prosjektleder.
Forskerne gikk i fjor inn i en
tørrlagt tunnel i Litjfossen
kraftverk og fikk 230 meter av
tunnelløpet skannet med laser.
Dataene fra laserskanneren
brukes til å sette opp en digital
modell av tunnelen, og ved
å analysere modellen kan
forskerne finne mønstre i
ujevnhetene i tunnelen og beregne friksjons-
tapet. Ujevnhetene er typisk 10-30
centimeter i tunnelen som har en diameter på
seks meter.
I prosjektet vil forskerne også gjøre forsøk
med en modell i Vannkraftlaboratoriet. Den
blir i skala 1:15 og tunnelmodellen freses av
Marintek.
Dette er et kompetanseprosjekt støttet av
Forskningsrådet der TrønderEnergi, BKK,
NVKS, og NVE er partnere.
Laserskann av Litjfossen-tunnelen.