Listen er
av areal s
illustrere
sentrale
formidlin
områder
nasjonalt
bidrar til
når det g
også at n
eerfaring
En utford
laborator
og framt
behov for
nye og an
ene ble e
begrense
investeri
er godt il
ECCELL-
prosjekte
ulike kat
Kjemiblo
rieareal m
Er det be
ler i fram
Fakultet
arbeidet
av labora
fra Labor
av gode l
synliggjo
IVT 2012
«Gode og
laborator
Et meget
fysiske ek
felt (….) D
torier gir
og nødven
modeller
Begrunnelsen for hvorfor laboratorier og eksperimentell virksomhet er viktige for NTNU kan oppsummeres i føl-
gende 6 punkter, kfr dekan Ingvald Strømmens foredrag
«Om laboratorienes betydning i utdanning og forskning»
på
Teknaseminar 5. juni 2012:
1. Samfunnsnytte av forskning basert på laboratorieforsøk.
Resultater fra forskning basert på forsøk i laboratorier bidrar til å løse samfunnsmessige problemstillinger. Dette
gjelder alt fra bølgefenomen i havlaboratoriet til forskning på virussykdommer ved campus Øya.
2. Hever undervisningskvalitet og motiverer.
Visualisering bidrar til styrket forståelsen av teori og teoretiske modeller. Visualisering bidrar også til å motivere
studentene.
3. Muliggjør nye spennende og tidsaktuelle studentprosjekter.
Arkitektstudentenes fullskalabygging og IVT-studentenes prosjekt med bygging av energieffektive biler er gode
eksempler på dette.
4. Bidrar til å rekruttere til teknologi og realfag.
Besøk fra ungdomsskoler og videregående skoler i laboratoriene ved NTNU er i dag populære tiltak for å rekruttere
elever til å velge realfag og teknologifag.
5. Blir mer attraktive for internasjonalt samarbeid.
Laboratorier har i mange tilfeller vist seg å være avgjørende for å være internasjonalt fremragende. Marinteknisk
senter på Tyholt og Kavliinstituttet på Øya er eksempler på dette.
6. Verifikasjon av sikkerhet.
Aktiviteter i mer ekstreme miljø vil for eksempel være avhengig av verifikasjon av sikkerhet.
Dette, sammen med NTNUs strategi, viser at laboratorier og eksperimentell virksomhet vil være sentralt for NTNU
også i årene framover. Tilgang på gode og tilpassede laboratorier og annet areal for eksperimentell virksomhet vil
være nødvendig for å gi forskningsbasert undervisning av god kvalitet. Med en teknisk- naturvitenskaplig hovedpro-
fil, vil laboratorier av høy kvalitet ha stor betydning for at NTNU skal nå sine mål.