NTNU - RAPPORT VISJON 2060
EKSPERIMENTELL AKTIVITET
OG LABORATORIER
Innledning
NTNUs Strategi 2011–2020 «Kunnskap for en bedre
verden» er:
NTNU skal ha førsteklasses laboratorier og
infrastruktur for forskning og utdanning.
Laboratorier og andre arealer for eksperimentelle
aktiviteter innen utdanning, forskning og kunstnerisk
virksomhet er sentrale for NTNU. De er sentrale for
de teknisk-naturvitenskapelige fag, men brukes også
blant annet av psykologer, språkforskere og innen de
praktisk-estetiske fag. Erfaringen viser at laboratorier
også er viktige ved nyskaping og formidling. Utvikling av
kommersielle produkter basert på forskning skjer ofte i
kombinasjon av fysiske eksperimenter i laboratorier og
mer teoretiske beregninger. Ugelstadkulene, Remotely
Operated Vehicles (ROV) og ultralydteknologien er ek-
sempler på dette. Formidling ved skolebesøk i laborato-
rier for å illustrere forsknings- og utdanningsaktiviteter
er etterspurte tiltak for å motivere elever til å velge re-
alfag og eventuelt senere søke høyere utdanning innen
teknisk– og naturvitenskaplige fag. Både ved Marintek-
nisk senter på Tyholt og i Varmetekniske på Gløshaugen
brukes laboratoriene til den type besøk .
Språktillegnelses- og språkprosesseringslaboratoriet
på Dragvoll driver med forskning på språkforståelse og
språkbruk blant en- og flerspråklige. I Nevrovitenska-
pelig Utviklingslaboratoruim (NuLab), også på Dragvoll,
studerer en tidlig kognitiv utvikling, primært syn- og
bevegelsesutvikling. Kunstnerisk utviklingsarbeid i form
av øvinger, konserter og innspillinger for eksempel på
Dragvoll og i Olavskvartalet er eksempler på annen
eksperimentell aktivitet som også samtidig har en
formidlingsfunksjon.
Den eksperimentelle aktiviteten som foregår rundt på
alle campusene understreker NTNUs egenart som det
skapende universitet.
Dagens situasjon
NTNU har i dag ca 95 000 kvm BTA (bruttoareal) labo-
ratorier og verksteder til eget bruk. Det utgjør 18 % av
NTNUs samlede arealbruk. I tillegg til dette disponerer
NTNUs virksomhet ca 55 000 kvm BTA lager. Lager i
tilknytning til laboratorier vil i tillegg ofte være en forut-
setning for å få god og effektiv utnyttelse av laboratori-
ene.
Laboratoriene ved NTNU er mangfoldige. I forbindelse
med NTNUs internhusleieprosjekt i 2012 ble det gjort
et arbeid med å systematisere rombetegnelser ut fra
aktivitet for å ha en mer enhetlig definisjon og som i
større grad var knyttet til bruken av arealene i stedet
for utformingen. Følgende areal er etter det inkludert i
betegnelsen laboratorier eller studentlaboratorier ved
NTNU:
• Store la
stedtekn
nisk.
• Større
gasser
og bran
• Tradisjo
med hå
stoffer
St. Olav
• Ulike e
svakstr
• Marinte
slepeta
• Tegnes
og indu
• Studio
• Øvingsr