NTNU - RAPPORT VISJON 2060
het for å legge vekt på det man ønsker at omgivelsene
skal bidra til, og kan legge grunnlaget for en bevisst
strategi som gir retning når man skal ta beslutninger i
forbindelse med utvikling av campus. For å ha et stra-
tegisk perspektiv på campusutviklingen, må man starte
med å være tydelig på (Haynes og Nunnington 2010):
• Intensjon / visjon
• Strategi
• Hva skal det fysiske bidra med?
Tanken er at dersom et campusutviklingsprosjekt skal
kunne bidra til den strategiske utviklingen ved univer-
sitetet, må det være forankret i universitetets visjon
og strategi, og det må være et prosjekt som ledelse og
styre er eiere av. I litteraturen snakker man om «stra-
tegic alignment» mellom strategien for utvikling av
eiendom og brukervirksomhetens strategi for å knytte
sammen byggeprosjektene med den strategiske retnin-
gen virksomheten ønsker å gå i (Haynes og Nunnington
2010). Som en konsekvens av dette mener vi at dersom
man skal bruke utvikling av campus som et strategisk
virkemiddel, er det viktig at dette er tema som kom-
muniseres fra ledelsen, og at det er åpnet for en bred
debatt fra ansatte og studenter (Arge og De Paoli 2000).
ARBEIDSPLASSEN
Organisasjon – Teknologi – Fysiske omgivelser
Universitetet som arbeidsplass er på langt nær bare
avhengig av de fysiske omgivelsene. Fysiske omgivelser
spiller sammen med organisatoriske og teknologiske
forhold. Arbeidsplasser for ansatte og studenter på uni-
versitetet er et samspill mellom tre faktorer (Gjersvik og
Blakstad, 2004, Nenonen, 2005):
• Organisasjon og mennesker (menneskene, hva de
gjør, arbeidsprosessene, organisasjon og ledelse)
• Teknologi og teknisk infrastruktur (teknologi for
arbeid, kommunikasjon og interaksjon,
teknisk infrastruktur)
• Fysiske omgivelser (bygg, campus, kontorløsninger)
Areal til forskning
og undervisning
Areal til boliger
Areal til
infrastruktur
Areal til nærings-
og arbeidsliv
Areal til handel og
underholdning
Figur 2. Potensial for sambruk av areal mellom ulike funksjoner i
grensesnittet mellom universitetet og byen rundt.
(etter den Heijer 2011)
ORGANISASJON
TEKNOLOGI OG
INFRASTRUKTUR
FYSISKE OMGIVELSER
Figur 3. Universitetet som arbeidsplass, et samspill mellom tre
faktorer, organisasjon, teknologi og fysiske omgivelser
Det argu
få i gang
2005, App
2004, Bla
Men end
selv skap
logiske o
utvikling
ledes av
til? Når d
met være
endring.
Organisa
Det orga
handler o
tene ans
gen. Kult
strukture
samhand
miljø.
Vi har i lø
kunnska
arbeidsp
henhold
fra hoved
duelle, ti
du løser
skifter, o
lasjoner
jobber i d
og kultur
også for
seskultu
fokus på
trend mo
er til lønn
utføres, m
forventni
til utvikli
kvalitet i