Page 33 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
«In short, global competitiveness and global coopera-
tiveness are core aims for teaching and learning which
aim to equip students for peaceful and healthy lives in
the 21st century» (EU 2013:50).
vikling
synes å bygge på tilsvarende idéer. Tematiske
satsinger knyttet til samfunnsrelaterte problemstillinger
er for øvrig også foreslått som et bærende konsept for et
mulig NTNU innovasjonssenter (Aasen mfl 2011).
STRATEGISK CAMPUSUTVIKLING
De første universitetene i Mellom-Europa oppsto i byene
(Hoeger og Christiaanse 2007). I England valgte man en
annen tilnærming og etablerte universitet i periferien.
Her bodde lærere og studenter sammen, og isolert fra
omverdenen, nærmest som i et kloster. Harry Potters
Galtvort gjenspeiler denne tradisjonen. På kontinen-
tet var universitet og byen på mange måter to sider
av samme sak, mens i England vokste byen opp rundt
universitetet. De eldste universitetene i USA ble også
plassert ganske avsidesliggende, og studentene bodde
i nærheten av campus. Allerede i 1817 snakket Thomas
Jefferson
2007) der
stilt sine
boliger, s
modellen
get opp c
samfunn
I dag påg
mange eu
nen i man
forholde
akademis
økt fokus
2007, Tor
seringen
Bologna-
sjon for å
Laboratorier i The Royal School of Veterinary Studies ved universitetet i Edinburgh.