NTNU - RAPPORT VISJON 2060
ser ut til å være nært knyttet til demografi og økonomisk
utvikling. Disse faktorene er ventet å endre seg de neste
årene, noe som vil påvirke landskapet for høyere utdan-
ning og forskning. I dag er verdensøkonomien i ferd med
å vokse østover, til dels også sørover. For eksempel øker
forskningsproduksjonen i Kina raskere enn noe annet
sted for øyeblikket.
Utdanning
Høyere utdanning er en av de raskest voksende sekto-
rene globalt, med en årlig gjennomsnittlig vekst på 5 %
de siste 10 år (British Council 2012). I samme periode
har verdens befolkning i alderen 18-22 år i gjennomsnitt
økt med 1 %, og er ventet å stabilisere seg.
Rekruttering til høyere utdanning i et land er vist å være
positivt korrelert med landets økonomi, samt med andel
av befolkningen som er i universitetsalder (18-22 år)
(British Council 2012). Med dette som utgangspunkt er
veksten i antall studenter antatt å avta fra dagens nivå
til rundt 1,4 % pr år. I 2020 vil 50 % av verdens ungdom
i alderssegmentet 18-22 år komme fra fire land: India,
Kina, USA og Indonesia, og veksten i studenttall er i
hovedsak ventet å skje i disse landene, samt i Brasil og
Nigeria. I 2030 vil det være totalt 414 millioner studenter
i verden.
Tall fra UNESCO (Altbach mfl 2009, Meek mfl 2009) viser
at Kina, USA, India og Russland hadde 45 % av studen-
tene som ble immatrikulert i 2009, eller 77 millioner
studenter. Brasil har en rask vekst i antall studenter,
og ventes å overta Russlands 4. plass i 2020. Til sam-
menlikning var det rundt 70.000 førstegangsregistrerte
studenter ved statlige og private universitet og høgskoler
i Norge samme år
4
. Av dem var rundt 28.500 registrert
ved universitet og i overkant av 30.000 ved statlige høg-
skoler. I 2013 hadde tallet økt til nærmere 90.000, hvorav
nærmere 35.000 ved universitetene. I følge SSB er det
nå totalt registrert omkring 260.000 norske studenter i
høyere utdanning, inkludert norske studenter i utlandet.
Ifølge Bjørnstad mfl (2013) vil veksten i de yngre al-
dersgruppene i Norge stabilisere seg mot 2050. Antall
“For the student excellent education is transformational.”
Duncan Lawson, Newman university
personer
med noe
rundt 24
ere utdan
er knytte
2012).
På verde
dre land
let til ove
årlige vek
rundt 2 %
Kina vær
EU (2013
tannia, A
som sine
av fremvo
Malaysia
mange in
rige og F
Forventn
deler av s
Norge og
i 2020 sk
danning
i utlande
2014-202
om mer s
tusjoner
Antallet n
grad i utl
menligne
har Norg
Utdannin
De tre m
britannia
administ
sosialfag
Norge er
europeis
på medis
relativt s