Page 15 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
Vårt spesielle oppdrag
Vår teknisk-naturvitenskapelige hovedprofil gir oss
et særskilt oppdrag om å utvikle det teknologiske
grunnlaget for fremtidens samfunn. NTNU har et
tyngdepunkt i profesjonsutdanning på masternivå. Vi
skal også arbeide i skjæringspunktene mellom tekno-
logi, naturvitenskap, medisin, arkitektur, humaniora
og samfunnsvitenskap. NTNU har et ansvar for å tilby
universitetsutdanning innen kunst og drive kunstnerisk
utviklingsarbeid.
Vi skal bruke vår faglige bredde og tverrfaglige kompe-
tanse til å løse sammensatte problemer og øke forstå-
elsen for sammenhengene mellom teknologi, samfunn
og miljø. Vi skal utnytte våre spesielle forutsetninger for
å fremme innovasjon og utvikle kunnskapsgrunnlaget
for bærekraftig verdiskaping og et konkurransedyktig
næringsliv.
Vårt demokratiske og solidariske oppdrag
Det er universitetets oppgave å delta i en kunnskaps-
basert offentlig debatt om viktige samfunnsspørsmål.
Vi skal bruke vår viten til beste for samfunnet, og bidra
til kompetansebygging i utviklingsland. Vi skal enga-
sjere oss i å løse globale utfordringer innenfor helse
og velferd, energi og klima, miljø og ressursutnytting.
Vår virksomhet skal fremme menneskerettigheter og
tverrkulturell dialog.»
Samfunnsoppdraget for NTNU er viktig for arbeidet med
Visjon 2060 og for utarbeidingen av strategier for fremti-
dig campus.
CAMPUSUTVIKLING VED NTNU 2000-2013
En reetablering av campus Dragvoll i nærheten av Gløs-
haugen er utredet tidligere, fra høsten 2004 til styreved-
tak i mai 2006. Den gang var finansieringen planlagt ved
verdirealisering gjennom salg av universitetets arealer
på Dragvoll til boligformål og offentlig infrastruktur. Det
innebar en risikoeksponering for universitetet som ble
vurdert som problematisk, og som var en viktig årsak
til at styret gikk inn for en fortsatt delt løsning da saken
ble behandlet. Det var avgjørende for sakens utfall at
det ikke k
prosjekte
En reetab
haugen e
tak i mai
verdireal
på Dragv
innebar e
vurdert s
til at styr
ble behan
det ikke k
prosjekte
På bakgr
en camp
campuso
til en frem
der på og
på Kalvsk
Tyholt. P
retningsg
pusplan
• Utviklin
• Magasi
av Viten
• Renove
(ESFRI
• Rehabi
materia
• Innovas
• Forbed
lavblok
• Kunst-
i Høysk
• Renove
av arkit
• Nye VM
I tillegg e
ring, da d
prosjekt
I Stortingsproposisjon nr.1 er det beskrevet nærmere
hva formålsparagrafen innebærer:
«Dei viktigaste samfunnsoppdraga til universitet og
høgskular er å utdanne kandidatar samfunnet treng,
og å utføre forsking til beste for samfunnet på kort og
lang sikt. Med Kvalitetsreforma fekk universiteta og
høgskulane auka ansvar, og det vart lagt sterkare vekt
på samfunnsoppdraget deira enn tidlegare. Formålet
var mellom anna at utdanningane og forskings- og
utviklingsarbeidet ved institusjonane i større grad og
raskare skulle kunne svare på endra krav og forvent-
ningar frå samfunns- og arbeidsliv. Samstundes har
institusjonane ei viktig rolle i å utfordre etablert kunn-
skap, medverke til kritisk tenking, fornying og utvikling
i samfunnet. Ferdig utdanna kandidatar som kjem ut
i arbeidslivet med oppdatert kunnskap, er truleg det
som i størst grad medverkar til innovasjon og verdiska-
ping. Samspel mellom forskingsmiljø og arbeids- og
næringsliv er avgjerande for at forskingsresultat skal
medverke til auka innovasjon og omstillingsevne i
bedriftene og offentleg sektor.»
Fra St.prop. nr. 1 (2013–2014)