Page 125 - NTNU2060

Basic HTML Version

NTNU - RAPPORT VISJON 2060
FOTNOTER, REFERANSER, KILDER, KREDITERING
Fotnoter kapittel 2
1
Bruken av ordet «internasjonalisering» er ikke tilfeldig. «Internasjonalisering» og «globalisering» brukes ofte synonymt, men ordene h
politisk retning (se OBHE:
Borderless 2011. Perspectives on the Future. The Observatory on Borderless Higher Education)
. «Globalisering» (o
samarbeid og kollektiv innsats. Eksempler på slik kollektiv innsats er etableringen av European Higher Education Area (EHEA). En del un
ternasjonale partnerskap for å løse samfunnsutfordringer kan også oppfattes å være «globale» strategier. Ordet «internasjonal», eller «
tenkning. Sett i et utenrikspolitisk perspektiv er målet for en nasjon å styrke eller å konsolidere landets innflytelse i verden (se OBHE:
In
ments. The Observatory of Borderless Higher Education
). I mange land er høyere utdanning i ferd med å bli en viktig komponent i et slikt bi
«kunnskapsknutepunkt», der universitet får en viktig rolle i arbeidet for at nasjonen når sine nasjonale målsettinger. Slik sett kan intern
måte å styrke nasjonale fortrinn.
2
Se Barber, M., Donnaly, C., Rizvi, S. (2013) An avalanche is coming. Higher education and the revolution ahead. London: IPPR – Institute
3
Se for eksempel St.prop. 44 og BCG (2013)
4
Se dbh.nsd.uib.no. Med førstegangsregistrerte studenter menes studenter som ikke tidligere har vært registrert ved institusjonen, dvs
seg og betalt semesteravgift for å bli registrert.
5
http://www.universityworldnews.com/article.php?story=20131125214237663
6
cordis.europa.eu/fp7
7
ec.europa.eu/research/horizon2020
8
http://ec.europa.eu/research/jti
9
http://cordis.europa.eu/technology-platforms/
10
Se også http://www.oecd.org/edu/ceri/innovationstrategyforeducationandtraining.htm og http://www.oecd.org/innovation/
11
Harvard-professor Eric Mazurs pekes på som opphavsmannen til «snudd klasserom», eller «flipped classroom».
12
Adresseavisen 6.desember 2013
13
I rapporten fra Kunnskapsdepartementets MOOC-utvalg anvendes MOOC-begrepet som en sekkebetegnelse på kurs med følgende kje
er massive, dvs. skalerbare i forhold til antall deltakere, og 3) Kurs som er tilgjengelige, dvs. at hvem som helst kan melde seg på. Utval
inkluderer i sitt arbeid også kurs hvor det er glidende overganger til det som betegnes som blended learning, det vil si studietilbud som
14
Se eksempler på gratis online kurs via web-sted «Open culture»: http://www.openculture.com/freeonlinecourses.
15
Forbes rangerte nylig et annet selskap for nettbasert høyere utdanning, kalt «2tor», som nummer 2 på en liste over selskaper som en
16
Small private online course
17
Selective open online course
18
Synchronous massive online class
19
Distributed online collaborative course
20
www.mooc2degree.com
21
www.moocs.co
22
www.udacity.com/georgiatech
23
oli.cmu.edu
24
Samtidig «cooperation» og «competition»
25
NOKUT bruker fire betegnelser for denne typen modeller, kalt «joint degree», «dual/multiple degree», «franchise» og «validering» for
26
I følge Observatory of Borderless Higher Education (OBHE 2012) finnes det i overkant av 200 internasjonale bransje campuser i 2013, m
27
Se Kunnskapsdepartementet: Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, samt European Qualification Framework (EQF).
28
http://www.insidehighered.com/news/2013/03/11/nyu-establishes-campuses-and-sites-around-globe
29
http://www.ntnu.edu/innovation/pims
30
Wissema (2009)
31
ec.europa.eu/research/horizon2020
32
http://www.forskningsradet.no/no/Nyheter/Prioriteringer_for_norsk_forskning_i_2015/1253990764483