4. I hvilken grad vil campusløsningen gi bedre funksjonelle
areal og løsninger for nye arbeidsformer og læringsmiljø i
framtidens universitet?
• Der den fysiske utformingen henger sammen med
teknologi og hvordan vi jobber, og er tilrettelagt for
formell og uformell samhandling mellom studenter
og ansatte
• Der campus og bygninger er planlagt for å ivareta
behovet for fleksibilitet og tilpasningsevne for endringer
i hvordan studenter og ansatte arbeider
• Der campus og bygninger er åpne, transparente og
lett tilgjengelig
5. I hvilken grad vil campusløsningen bidra til
lavere miljøavtrykk?
• Der campus og bygninger er tilrettelagt for fremtidige
krav til bærekraft
• Der hensynet til helse, miljø og sikkerhet ivaretas
• Der vi har bygninger og infrastruktur som gir effektiv
intern kommunikasjon og redusert transportbehov
6. I hvilken grad vil campusløsningen bidra til å
opprettholde og videreutvikle NTNU som et attraktivt
studiested og arbeidssted for verdensledende forskere?
• Der en har dyktige lærere og forskere rekruttert fra
gode institusjoner verden over
• Der en har tilrettelagt for et internasjonalt studentmiljø
med god integrasjon mellom studieliv og studenthverdag
• Der en har et attraktivt tilbud innen
etter- og videreutdanning
• Der en har studentboliger og boliger for gjesteforskere
nær campus
• Der en har gode servicetilbud sommat, trening, idrett,
helse, kultur og opplevelser for studenter og ansatte
7. I hvilken grad vil campusløsningen gi basis for å
opprettholde og videreutvikle samarbeidet med andre
forsknings- og utdanningsinstitusjoner,
og med arbeidslivet?
• Der en videreutvikler det nære samarbeidet mellom
NTNU og SINTEF, og med andre nåværende og
fremtidige forsknings- og utviklingsmiljø
• Der en kan videreutvikle samarbeidet mellom NTNU,
HiST og St. Olav
• Der en kan videreutvikle samarbeidet med anerkjente
internasjonale forsknings- og utdanningsinstitusjoner
8. I hvilken grad vil campusløsningen bidra til en utvikling av
Trondheim og regionen?
• Der en bidrar til at Trondheim opprettholder og
videreutvikler sin posisjon som Norges beste studieby
med studentenes unike frivillighetskultur
• Der en kan videreutvikle og styrke samarbeidet mellom
NTNU og Trondheim by med felles arenaer for
formidling og kulturelle aktiviteter
• Der en forsterker Trondheims rennomme som en
attraktiv historisk by med gode urbane kvaliteter,
kombinert med lett tilgang til natur og fritidsaktiviteter
De åtte hovedkriteriene med underpunkt samsvarer med
målsettingen for arbeidet med NTNU Visjon 2060. Ut fra
dette er våre kriterier sammenlignbare med det som de-
fineres som effektmål i en konseptutvalgsutredning og de
kvalitetssikringsprosedyrene som er fastlagt av Finansde-
partementet.
I vurderingen av aktuelle modeller for campusutvikling
opp mot kriteriene, har vi valgt å bruke en enkel skala med
tre grader: svakere, nøytralt og sterkere.
VURDERING AV AKTUELLE LØSNINGER
Visjonsgruppa vurderer at begge de to hovedgrepene;
flercampus eller samling:
-har potensial og tilstrekkelig kapasitet for utviklingen av
NTNU i et 50-års perspektiv
-har ytterlige mulig utbyggingskapasitet utover et 50-års-
perspektiv
-kan gi et godt grunnlag for at NTNU kan utvikles for å
realisere sin strategi «Kunnskap for en bedre verden»
-gir grunnlag for å svare på utviklingsperspektivene i
Visjonsprosjektet
-kan gi bedre funksjonelle areal og løsninger for nye
arbeidsformer og studiemiljø gjennom ombygginger og
nybygg
Flercamp
Flercamp
NTNU, og
draget og
og egenar
den har s
utdanning
forhold til
munikasj
flere sted
kunne føl
For tilrett
vurderes
også nøyt
nale og in
funksjone
føres stør
svakere n
campus. D
port, og m
foreslått m
fektiv og r
er så lang
som svak
som et at
med sam
utfordren
vanlig arb
forhold til
forskning
Dragvoll k
Flercamp
videre utv
Samling o
Samling o
videre str
NTNUs st
å oppretth
Styrken ti
bli samlet
en ganga
funksjone